Volvodramat

Curres blogg:

Volvo Ocean Race: Inga båtar lämnas vid kaj

1VORihamn

Nu kommenterar Volvo Ocean Race Ian Walkers reflektioner i Seahorse om att bara ett team har kommit igång att segla inför starten i höst. Så här säger Amy Monkman, creative PR Manager på racets högkvarter:

- Tjusningen med att ha entypsbåtar är att det fortfarande finns gott om tid för team att involvera sig och bli konkurrenskraftiga. Och ett fjärde team kommer att tillkännages inom kort. Förutom det vi är helt säkra på att vi inte kommer att lämna några båtar vid kaj.

Likväl återstår nu 234 dagar till start och hinner racevarvet bli klara med alla båtarna före sommaren? Om inte - vad sker isåfall med obligatoriet att göra en Atlantsegling i juni? Om ett team redan har gjort ett par Volvo Ocean Race borde ledningen kunna pruta på kravet för att få fullt fält till start.
Man kan konstatera att Volvo Ocean Race har en stor kostym och dito organisation som ska fyllas med team. För den sakens skull är fokus i förhand på mediadelen, hur mycket mer vi följare ska få ta del av vad som sker på båtarna.

Den som skickar ut materialet ska kunna kabla ut nyheter direkt, utan gå genom det filter som ledningen tidigare har utgjort. En intressant diskussion väntar därför- vems lojalitet ska spela roll och vems intressen ska speglas i rapporteringen – besättningens, sponsorns eller publikens?

Maximalt antal följare ger tyvärr skandaler eller olyckor tyvärr. I förra seglingen drog Vestas krasch på revet i Indiska Oceanen upp intresset flera gånger om.

Tänk skandalen om en skeppare blir osams med en i besättningen och ställer av honom eller henne utan att meddela sin sponsor? Det hände i La Rochelle 1998 när PR-Jossan upptäckte en i besättningen hulkande bakom en container. Vederbörande kördes ut till båten och var med på etappen. Händelsen kröp inte ut och den amerikanske skepparen kändes inte vid den eller sitt ledarskap.

Eller tänk om en skeppare blir uppsagd av sponsorn, får fotot nertaget på hans yacht. Men får ett rejält skadestånd. Den hände 1993, men skandalen kom inte ut.

Eller när SCA båten såg ut att bryta mot styrbordsregeln på Inshore Race i Göteborg 2015. Vilken skandal om Chris Nicholson på Vestas hade lagt in protest. Han hade inget att vinna och höll tyst. Sam Davies borde ha bett om ursäkt, men fräcka flickor får mest bara beröm. Se min bildserie och döm.

SCAvsVestas1

SCAvsVestas2

SCAvsVestas3

Som dramadokumentär har Volvo Ocean Race mycket att ge oss följare, hoppas därför vi får se åtta båtar. Närmaste intressant är om ledningen rabatterar båthyran eller håller på principen ingen prisdifferentiering. Om man avslöjar sådant spel vill säga.

Curt Gelin

Sittbrunnenfilmer