När Najad nyligen meddelade köpet av Orust Yacht Service i Henån och flytt tillbaks till samma lokaler som byggde båtarna 1991 – 2001, minns vi som varit med några år alla turerna kring varvet sedan grundaren Berndt Arvidsson sålde 2005. Kan nystarten fungera? Det är miljonfrågan nu.

En förutsättning är att finansiären bakom köpet Håkan Eksandh med fastighetsbolaget Hexiron och rötter i Lunds gamla järnhandel Sam Nilsson härdar ut. Han äger Arcona sedan 2018 och kom in i båtbranschen via köp av en Swedestar 415 från Lidköpings Båtsnickeri och sedan blev med Najad billigt.

hakane

I boken Båtbyggare på Orust, berättas hur Najad började i Kungsviken 1967 när båtbyggarsönerna Berndt Arvidsson och Thorwald Karlsson gjorde inredningar åt bland Christoph Rassy. Efter en konflikt med honom, ville de bestämma själva och bad 1971 Olle Enderlein om en 34-fots långfärdsbåt - Najad 34. Den fick framgång tack vare lyckade linjer, uppdelat kölplan och fina inredningar.

Intresset för 34:an gjorde att Najad flyttade till nerlagda IW-varvet i Henån för att få plats med alla beställningar. När de lokalerna blev för små satsade 1991 Bernt och Thorwald på ett arkitektritat nybygge utanför samhället och där satte sig Najads själ i väggarna.

Berndt köpte ut Thorwald 1994. Men att driva ett företag med många anställda, var inte vad han ville, vilket 2006 ledde till att marknadschefen Alfred van Wincoop, holländare och företagsmäklare, övertalade honom att sälja varvet.
Alfred storsatsade blint, byggde fabrik i Åmål, byggde ut i Henån, köpte Maxi och lanserade Aphrodite med mahognyruff. Fyra märken lät bra, men stora lån och stigande stora förluster, gjorde att varvet ansågs vanskött. Genom en aktieemission blev brittiske finansmannen Rubert Lywood ägare. Han pumpade in miljoner, satte en ingenjör från Nimbus vid rodret och en kappseglande storbolags VD som ordförande. De bad Pelle P rita en race-cruiser och tänkte konkurrera med X-Yachts. Men förgäves, förlusterna fortsatte och 2011 sattes varvet i konkurs.

 

Då köptes Najad av Benny Martinsson med Nordwest motorbåtar. ”Ska nån klara Najad, så är det Benny” sa man på Orust. Men icke. Stora lån och dyra inbyten, gjorde att även han stupade, varpå 2014 Håkan Eksandh i Lund blev ägare till Najad genom att först ha stöttat Lidköpings Båtbyggeri. Tanken var att skapa Najad P (Performance) med Swedestarbåtarna. Inte heller den idén fungerade, istället lanserades lyxiga Najad 395. 2017 lades sju miljoner på att ta fram denna djärvt och dyrt designade Najad från Farr. Mottagandet blev svalt och 2018 flyttade produktionen från Henån till Sail Yard i Uddevalla, som redan byggde Arcona.

Najads då nästan nye VD, offentliggjorde samma vår att Najad hade köpt Arcona. Båda varven gick back med sammanlagt ca 8 miljoner, vilket balanserades av Håkan Eksandh via Orust Quality Yachts, som i sin tur tagit ytterligare kostnader på nära 800 000 för Najad 395:an.

I fortsättningen gjorde Arcona fin fart, medan Najad seglade sakta. Sommaren 2022 blev det enligt uppgift för rörigt med två märken, bolagen separerades och KTH-ingenjören Fredrik Malmqvist fick jobbet att sätta fart igen på Najad.
Samtidigt ångar Arcona på med Urban Lagnéus OS-seglare och ekonom, som tog rodret sommaren 2021. Omsättningen har ökat, men förlusten fortsatt.

Orust Yacht Service (OYS), som Orust Quality Yachts, aka Håkan Eksandh köpte, har växt till ett stort servicevarv tack vare Najadarvets tidigare servicechef Claes Samuelsson och fastighetsägaren Bertil Karlsson. Dessa Orustbor startade OYS efter konkursen för Najad-Nordwest 2011 och har ökat på med en stor husbilscamping på varvsområdet.

I och med OYS-köpet flyttar Najad tillbaks till Henån, där märkets själ sitter i väggarna samtidigt som de gamla ägarna stolta kan le hela vägen till banken.
I sommar ska Najad sjösätta två 455 CC, som ska kunna beskådas i Henån och på Öppet Varv i Ellös.

fredrik

Så här säger Fredrik Malmqvist om Najad framöver:

- Jag har en stark tro på Najad och hur vi ska växa varumärket starkare igen. Att lansera en uppdaterad Najad 450 CC Next Generation på Öppet Varv var steg ett, att ta tillbaka Najad till Henån ett viktigt steg två, att väva samman nyproduktion med service på ett helt annat sätt blir steg tre. Jag är övertygad om att vi ska kunna styra bolaget till en ljus framtid, och just nu fokuserar vi på att bygga en stabil grund.

Vi ställde ut Najad 395AC och 450CC på Öppet Varv, sålde två 450 CC Next Generation med sjösättning 2023, det är vad vi kan leverera i år, då vi är i en uppbyggnadsfas.

CG: Finns folk för att bygga? OYS lär vara tjocka?

FM: Jag skiljer gärna detta i två delar; Infrastruktur och anställd personal. Infrastrukturen är alltid det svåraste att bygga upp, här är Orust Yacht Service med sin erfarenhet av Najad ovärderlig. Tack vare dem kommer vi kunna coacha nya personer och får en naturlig kunskapsöverföring.

När det gäller anställd personal, har vi precis anställt en produktionsledare och har ett team med erfarenhet från produktion av Najadbåtar, som är igång och plastar de två första skroven. Därutöver är snickeriet i Henån igång med förberedelser för att ta fram inredningar.

Hängde ni med i Najadturerna?

Curt Gelin

Tidslinje

1967 Berndt Arvidsson och Thorwald Karlsson startar i Kungsviken
1971 Najad 34 lanseras, säljs i 350 ex
1975 Varvet flyttar från Kungsviken till Henån
1991 Nytt varv på 6 000 kvm invigs i Henån
1994 Berndt Arvidsson blir ensam ägare
2006 Alfred van Wincoop köper Najad
2009 Brittiska Animatrix tar över Najad
2011 Najad sätts i konkurs
2012 Nordwest köper Najad
2013 Najad-Nordwest går i konkurs
2014 Orust Quality Yachts köper Najad
2018 Najad köper Arcona
2022 Najad och Arcona blir två bolag
2022 Najad köper Orust Yacht Service

Nyckeltal i tkr

Arcona Najad, Gustavsberg

                      2018              2021

Omsättning   67 957           73 454

Res e fin        - 2 834           - 14 254

Årets res       - 2 834           -  5 613

Tillgångar     37 390             41 416

Orust Yacht Service, Henån                     

                      2018              2021

Omsättn        30 543           43 511

Res e fin             946             2 673

Årets res            563             1 970

Tillgångar     10 740          16 307

Orust Quality Yachts, Lund

                      2018              2020

Omsättn              0                    0

Res e fin        - 405              - 799

Årets res            - 5                   0

Tillgångar     26 038           21 745

Hexiron, Lund

                      2018              2021

Omsättn        116 879         104 397

Res e fin          16 664           12 581

Årets res       - 21 654           18 847

Tilllgångar    331 245         337 123

Sail Yard, Uddevalla

                      2018              2021

Omsättn        8 589             45 321

Res e fin        203                       17

Årets res       111                         1

Tillgångar     2 875               9 842


Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line