farvatten och hamnar

Go för Nynäshamnen

Ny nynäshamn i Norvik!

Nu är det helt klart att man kan börja bygga den nya hamnen i Nynäshamn. Högsta Domstolen har sagt nej till att ta upp överklagandena, som bl a drivits av Marcus Wallenberg och hans mamma, som har en egendom tvärs över viken. Det innebär att bygget kan börja under året, efter en process som har pågått i runt tio år. Hamnen ska ersätta Frihamnen och Värtahamnen i Stockholm, där det ska byggas bostäder.

– Vi är mycket nöjda med beskedet från Högsta domstolen. Efter en lång process i detta betydelsefulla projekt för Stockholmsregionen, har vi fått det slutliga beskedet från Högsta domstolen och kan äntligen påbörja byggnationen av Stockholm Norvik Hamn, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar.

I Sverige kommer nio av tio varor sjövägen och en stor del av dessa varor ska till Stockholmsregionen. Genom Stockholm Norvik Hamn blir det möjligt att frakta gods så nära slutdestinationen som möjliget till sjöss. Det ger stora miljövinster samtidigt som det avlastar landets redan idag hårt belastade väg- och järnvägsnät.

– Den globala tillväxt som pågår leder till ökade godsvolymer och Stockholm är den mest expansiva huvudstadsregionen i Europa. Det ställer höga krav på effektiv och hållbar varuförsörjning. Genom att säkra möjligheten att ta emot de allt större fartygen får vi ekonomiskt och miljömässigt attraktiva transportmöjligheter till vår region. Här är Stockholm Norvik Hamn, med naturligt djup, kort insegling och närhet till marknaden en viktig pusselbit, fortsätter Johan Castwall.

Byggtiden är drygt tre år från det att projektet påbörjas till dess att Stockholms Hamnar kan ta emot det första fartyget.

Värsta guiden

Köp inte den här boken!

hamnguidenlas

Nu börjar jag längta ut i skärgården. Jag sitter och bläddrar i den nya Hamnguiden 8, Arholma-Landsort, med 390 nymätta hamnkartor från Hydrographica. Problemet med den här nya boken är att den är alldeles för stor. Och tung. Jag har ingen aning om var jag ska få plats med den ombord.

Så köp inte den boken. Köp appen istället.

Läs mer: Värsta guiden

Pelagic Australia

Med drönare till Sydpolen

Pelagic heter en charterfirma som specialiserat sig på Sydpolen. Med två båtar trafikerar de Antarktis med expeditioner för forskare och äventyrare. Här är  expeditionen "Sailing to Climb", ledd av Stephen Venables. Ner till sydpolen navigerar de genom isen med hjälp av en drönare och klättrar upp på Mount Francais, i januari i år.

Drygt 40 minuter ren njutning utan en massa snack. Missa inte.

 

Läs mer: Pelagic Australia

Hamnguiden återuppstår

Ny ostkustpilot!

hamnuppslag

Först kom Åke Améens handlodade och handskissade hamnbeskrivningar över Stockholms skärgård. Sen Kryssarklubbens inte helt exakta orangea kartbok. Och så klassikern Arholma-Landsort av Lars Hässler och Hydrographicas Lasse Granath på Nautiska/Norstedts.

Men nu kommer en från norska Skagerrak Forlag, som även tidigare givit ut utmärkta hamnguider runt Nordens kuster. Och detta ser verkligen lysande ut. Ann och Torbjörn Ardebrant, Lasse Granath, Joakim Lannek och Jesper Sannel på Hydrographica har tagit fram nya exakta och digitala kartskisser. Joakim Hermansson har fixat texter och flygbilder. Boken kommer att finnas både i pappersformat och som app i telefon och platta. Förlaget håller nu tummarna att tryckeriet ska hinna klart till Allt för Sjön i Älvsjö, 5-13 mars.

Så här förklarar Lasse Granath varför de lämnade samarbetet med Norstedts:

Läs mer: Hamnguiden återuppstår

Hamnhistoria

Ny webb om Stockholms hamnhistoria

Nu har Stockholms Hamnar gjort en pigg historiesatsning. På webben har man lagt upp ett helt verk om historien för huvudstadens hamn, men inte bara det. Här finns också en rad fartyg, personligheteroch spännande bilder. Sen får man hoppas att det inte är en engångssatsning utan att man bygger ut den här kunskapskällan.

Läs mer själv, på deras webb.

Moms på båtklubbar

Stockholm höjer båtklubbsskatten

– Det handlar om miljontals kronor som de allmännyttiga ideella föreningarna kan få betala i moms. Det är Stockholms Stad som vill införa den nya skatten, men pengarna går till staten, säger Sören Löfgren, t.f. vice ordförande i Saltsjön Mälarens Båtförbund (SMBF), som företräder 260 båtklubbar i huvudstadsregionen.

Nu vänder sig SMBF till finansminister Magdalena Andersson och till Skatterättsnämnden för att försöka avstyra den nya momsen på ideella båtklubbar.

Stockholms stad gick tidigare i år ut och meddelade att de i efterhand kan komma att kräva kommunens allmännyttiga ideella båtklubbar på moms på den avgift kommunen tagit ut för bryggor och uppställningsplatser. Sedan länge gäller att kommunen äger mark och bryggor, och den hyrs av klubbarna till självkostnadspris. Stockholms stad hänvisar nu till en EU-dom där verksamheten vid en kommersiell marina i Danmark har ansetts utgöra uthyrning av parkeringsplats (båtplats) och att marinan därmed ska be-tala moms.

– Men de ideella allmännyttiga båtklubbarnas hyra kan inte liknas vid att hyra båtplatser hos en kommersiell marina. De bryggor vi hyr av kommunerna är inga färdiga båt-parkeringsplatser. Vi får själva komplettera bryggor med till exempel bommar och bojar som är nödvändigt för att båtägare ska kunna förtöja sina båtar. Hela idén med ideella båtklubbar är att medlemmarna hjälps åt och stöttar varandra med arbetet i klubbarna.

– Varför Stockholm stad, kräver klubbarna på moms är obegripligt. Kommunen vinner inget på detta. De som drabbas är de ideellt arbetande båtklubbarna, säger Sören Löfgren.

Stockholms Stad har nu vänt sig till Skatterättsnämnden för att få ett förhandsbesked som kan ge dem rätt att kräva klubbarna på moms. Om kommunen får rätt att kräva moms så innebär det att alla kommuner i landet kan tvingas lägga moms på båtklubbarnas hyra av mark och bryggor. Stockholms stad höjde tidigare i år arrendeavgifterna med cirka 30 procent för vissa av båtklubbarna. Om de i efterhand också krävs på 25 procent i moms innebär det avgiftshöjningar på drygt 50 procent.
 
– Jag är rädd för att många ägare av mindre fritidsbåtar, som är de allra vanligaste i våra klubbar, känner att de inte kan ha båten kvar om detta genomförs. Det vore tråkigt om kommunen bidrar till att en mer än 100-årig tradition går i graven och gör att färre kan njuta av vår vackra natur i Mälaren och Saltsjön, säger Sören Löfgren. Stockholms beslut om införande av moms synes också gå stick i stäv med inriktningen i Stadens policy för Stockholms fritidsbåtsliv.

Sittbrunnenfilmer