Miljödieseln värst

Lösningen:
Inget vatten i dieseln!

- Det finns bara ett säkert sätt att undvika dieselbakterier i dieseln. Att inte få vatten i tanken!

Det berättade Henrik Drembinski, som doktorerar i dieselteknik på KTH, på Kryssarklubbens tekniska kommittes möte i Nacka Strand.

Många tips blev det. Särskilt från publiken. Och Torsten Egerö slog fast att kondens i tanken är en myt. Fast riktigt lika säker på det, var inte experten på scenen.

Dieselbakterier finns i nästan all diesel. De kommer genom luften under dieselns hantering. Men utan vatten blommar de aldrig upp, förklarade doktoranden. De livnär sig på kolkedjor som finns i diesel. Resultatet blir mer vatten och koldioxid. Och en svartbrunaktig smörja som kan få stopp på vilken dieselmotor som helst om den kommer så långt. Dessutom kan bakterierna få metalltankar att börja korrodera.

Han hade satt ett antal prover i november, med vatten och diesel. Ren fossil diesel, som säljs på sjömackar, B10 som är diesel med 10 procents miljöinblandning och ren RME, rapsbaserad miljödiesel. Han skickade runt provburkarna i lokalen så att alla kunde närstudera de små prickar och pluppar som börjat leva upp i miljön. En flaska vanligt vatten hade som jämförelse inte lyckats alls lika bra att få något att växa.

- Värst drabbat är som ni kan se miljödieseln, sen kommer B10, sa Henrik. Men även den rena fossildieseln har drabbats, även om det inte är riktigt lika mycket.

I sjömackarna ska det bara säljas fossil diesel, eftersom miljödieseln är känsligare för bakteriepåväxt. Men man kan inte lita på dem, hävdade dieselteknikforskaren. Om dieseln är lite innehåller den miljödiesel, och det händer att man hittar det även hos sjömackar, påstod han och fick bekräftanden från den alltmer aktiva publiken, som nu började föra fram sina egna recept på hur man ska kunna slippa den motorfarliga geggan.

Och mackarna kan vara stora bovar, menade han. Sådana som har låg omsättning och tankar nere i vattnet, riskerar att få vatten och bakterier i cisternen. Helst ska macktanken stå synligt uppe på bryggan.

För att få veta om man har vatten i dieseln kan man dränera tanken från botten och se vad man får upp, eller använda vattenindikeringspasta som man stryker på en pinne och för ner i tanken. Och har man fått in skiten i tanken finns det bara en sak att göra: Tömma tanken och rengöra!

Biocider som man kan köpa dödar visserligen bakterierna, men en del annat också. Dessutom tar det inte bort de döda bakterier som finns kvar där. De kan fortfarande skada motorn. Använder man biociderna förebyggande riskerar man förutom att förgifta omgivningen att bakterierna snabbt blir resistenta och så är man där igen. Andra mirakelkurer som magnetism, sprit, pastörisering, uv-ljus, offeranoder eller separering (reningsmaskin) förkastade han också av diverse olika orsaker. Främst för att de inte fungerar i en fritidsbåt.

- Slutsatsen av det här är, sa han, få inte vatten i tanken. Det kan komma in via anslutningar vid tanklock, läckande ventiler, andning dvs förändring i temperaturer som orsakar kondens och när man tankar om man inte är försiktig.

- Jag har ett tanklock som lutar, så där kan det aldrig komma in vatten, hävdade arrangerande teknikkommitteledamoten Magnus Sterky och menade att det är så allt vatten kommer in.

Men han fick genast mothugg av en annan seglare med platt diesellock som aldrig haft vatten i tanken. En expertlösning var det specialfilter som en annan seglare byggt, med vattenavskiljare och en särskild pump som pumpade runt all diesel genom filtret.

- Men jag har aldrig sett något vatten i vattenavskiljaren, konstaterade han och menade att det bevisade att han filtrerat bort det innan det hunnit ansamlas.

Fast en annan förklaring skulle ju kunna vara att han aldrig fått in något vatten i tanken. Det tycks finnas en många experter även utanför KTH, även om ingen lyckats ge det slutgiltiga svaret på hur man slipper bakterierna i dieseln.

- Det finns de som säger att man ska ha full tank över vintern för att undvika kondens, sa Henrik Drembinski. Men jag tror på att tömma tanken helt. Fast då måste man ju kunna ta hand om dieseln.

Själv håller jag tummarna. Med halv tank i höstas har jag nog förgrymmat miljödieselgudarna till raseri inför sjösättningen.

Niklas Krantz

Sittbrunnenfilmer