Stilla dagar i Doldrums

https://youtu.be/8Pt212jQwJM

Nederländska Team Brunel ligger i täten men svenskbåten Team SCA längst bak tar in och är enligt den senaste positionsrapporten bara 67 sjömil efter.

Båtarna i Volvotävlingen har nu nått det stiltjebälte vid ekvatorn som kallas Doldrums och som skapas där vädersystem på södra och norra halvklotet möts. Hettan i området är en tuff utmaning för seglarna men det närmaste dygnet väntas bli regnigt och ge efterlängtad svalka.

Att ta sig genom Doldrums kommer att ta mellan 24-30 timmar och det kommer att vara avgörande att hitta och utnyttja de små vindbyar som finns i området. Dessutom är stiltjeområdet olika stort beroende på var man passerar. I den senaste rapporten ser Brunel och Abu Dhabi ut att ligga bra till längst västerut.

– Varje Race är unikt, vi tror att detta är den snabbaste vägen men det är ett spel. Det är ett lotteri, säger Team Brunels navigatör Andrew Cape som gör sitt sjätte Volvo Ocean Race.

Team SCA tar in på täten men Dongfeng Race Team i mitten, danska Team Vestas Wind och spanska MAPFRE längst österut har nästan stannat upp helt och seglade under morgonen endast i 1-2 knop.

Lagen siktar på att ta sig genom Doldrums så smidigt som möjligt och styr åt sydväst mot ön Fernando de Noronha som är en waypoint som måste rundas innan racet fortsätter mot målet i Kapstaden.
Gonzalo Infante, tävlingens officiella väderexpert sammanfattar situationen:
– Historiskt är det bättre ju längre västerut man seglar genom Doldrums eftersom det ofta är mer vind där. Men om ett lag kan ta sig genom bra längre österut kommer de sedan gynnas av en bättre och snabbare vindvinkel på väg mot Fernando de Noronha.

De seglare som passerar ekvatorn för första gången kan vänta sig en minnesvärd välkomstceremoni. Enligt en traditionsenlig ritual gör då havsguden Poseidon ett besök ombord.

Den första etappen i kappseglingen runt har varit väldigt jämn sedan starten den 11 oktober. Team SCA var först förbi Gibraltar och väl ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när lagen seglade längs med Afrikas västkust i väntan på att passadvindarna skulle tillta.

Samtliga lag har turats om att ta täten men i slutet av förra veckan gled Martin Strömbergs Dongfeng Race Team upp i ledningen. De förlorade ledningen till Abu Dhabi Ocean Racing under lördagen när de tvingades laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Snart var de återigen först efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver.

När passadvindarna ökade under söndagen lämnade lagen kusten och styrde västerut. förbi ögruppen Kap Verde. Inledningsvis såg de lag som följde Dongfengs väg genom ögruppen ut att gynnas. Fyra lag med Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om ögruppen vilket visade sig vara ett vinnande val och gjorde att de låg först när flottan nådde Doldrums.


Se också de här artiklarna:

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Radarbok med AIS

Radarbok med AIS

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

Segling från hela världen

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line