Frågor till Mats Victorin inför racet runt ön.

Din seglingsbakgrund?
Efter jolleåren så började jag tidigt med kölbåt i entypsklasser; H-båt, Express, Smaragd (ett SM-silver), X-99 (ett VM-silver). Sedan blev det lite större båt; en X-332 Sport (”BOXER” redan då) och ett antal EM och VM i ORCi med några topp 10, totalvinster i Lidingö Runt mm. Sedan ett par säsonger som rorsman på Arcona 380 med totalseger på Gotland Runt 2017 under en galen säsong där vi vann nästan allt vi ställde upp i.

Ditt båtval?
När jag började att titta på båt efter min X-332 Sport så var det svårt att hitta något bättre – det är en väldigt allround kappseglingsbåt. Det fick bli något annorlunda istället som skulle ge mig en ny utmaning. Jag hade seglat ett händelserikt ARC år 2015 med Micke Ryking på hans Class 40 Pogo S2 ”Talanta” och förälskade mig i Pogo och planande båt. Kikade mycket på Pogo 12.50 men tyckte den var lite för stor och inte idealisk invändigt. När Pogo kom med sin Pogo 36 2017/18 fastnade jag. Tog först lite egen beslutstid och sedan 2 års kötid för att få min Pogo 36 ”BOXER” (namnet består) i maj 2023. Detta är verkligen inte en båt optimerad för någon regel utan bara för att vara kul och relativt enkel att segla – trots många linor och sprungen ur Class 40. Jag har köpt den för att segla långt, fort men bekvämt – med fru och barn/vänner. Sedan kan jag inte hålla mig ifrån att kappsegla den lite också – trots ett erbarmligt högt mätetal. 

Förberedelser?
Båten har jag trots allt utrustat lite extra inför GR; med en ny A2 som saknades i garderoben. Den består i övrigt av fatheadstor, stagsegel, fock, code, A3. Förhoppningen är att A2:an skall ge lite bättre VMG-segling (läns) och hjälpa till i det lätta. Men alltså ingen omfattande garderob. Annars är det de vanliga förberedelserna; slät botten, utsövda, väder-studier sista veckan. Som uppvärmning seglar vi Sandhamn Open Hav i DH som delvis går på samma vatten. Jag seglar även Raymarine 2 Star med BOXER men då med Anders Frisk – vi seglar annars normalt hans J/111 på det racet.

Förväntningar?`
Eftersom båten är ny för mig, har ett minst sagt utmanande mätetal och inte gillar kryss, så har jag fått jobba hårt med att sänka mina förväntningar. Normalt sett siktar jag alltid på att vinna men nu handlar det mer om att göra en maximal insats – sedan får resultatet bli vad det blir. Vi förväntar oss däremot tur med fördelaktiga vindar...

Plan?
Väderberoende. Blir det en lång kryss från Svenska Högarna till Hoburgen (170 NM) så måste vi våga tro på vårt vägval och chansa lite eftersom detta är båtens akilleshäl och det som kräver mest timmar i båten för att att hantera – timmar vi inte har än. Blir det mer reaching handlar det om speed och att våga pressa båten – var gränsen går vet vi inte heller än. Så det blir spännande!

Mathållning?
Matrutin är extra viktigt eftersom vi kör Double Handed och ingen får säcka ihop eller tappa humöret. Vi kör 24 Hour Meal, kaffe, mycket vatten och något sött då och då för att få upp mungiporna. Viktigt att äta regelbundet och inte hitta skäl att skjuta på det.

Vaktsystem?
Som ovan; extra viktigt att snabbt komma in i vaktrutinen eftersom vi kör DH. Sedan innebär DH att vi kanske inte alltid klär av oss allt och kryper ner i kojen utan det lär bli fler, korta vilopass i sjöställ så fort tillfälle ges. Vi funderar fortfarande lite på längden på vaktpassen men på ett så pass ”kort” race som GR och i.o.m. att vi kör DH så lutar det åt korta pass, max 2 h.

Besättning?
Jag seglar med min bror Sam som seglat med mig i många, många år – såväl i Full Crew som DH. Vi har haft lite paus med DH ihop, men den sista kappseglingen vi gjorde var i min gamla BOXER (X-332 S) och då vann vi Kolfiberrodret så det bådar ju förhoppningsvis gott.
På försommarens Raymarine Twostar kom vi dessutom tvåa, trots skyhögt mätetal, vilket också lovar ett skapligt resultat.

Fakta

  • Båttyp                                 Pogo 36
  • Ägare                                  Mats Victorin
  • Längd ö a                            10,86 m        
  • Bredd                                  4,00 m
  • Djup                                    2,94 m
  • Deplacement                      4 290 kg       
  • Blyköl                                 1 070 kg
  • Segelyta                              84 kvm
  • Assy spinn                          120 kvm
  • Design                                Groupe Finot, 2018
  • Byggare                              Pogo Structures, FRA
  • Byggsätt                             Kolfiber+vakuum
  • SRS DH                              1,095

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

El, elektronik och nätverk ombord

El, elektronik och nätverk ombord

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Segling från hela världen

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line