Kappsegling:

Dongfengskada

Martin rapporterar

https://youtu.be/OOoYaMXTsyI

Martin Strömberg rapporterar att ett däcksbeslag till gennakerskotet gått sönder. Men Dong Feng-båten rusar nu fram mot Kapstaden i 23 knop och jagar ledarbåten Abu Dhabi som ligger 5 distans före men bara gör 20 knop.

Dongfeng Race Team fick problem igår kväll klockan 20.00 när ett däcksbeslag till gennakern gick sönder. Samtliga seglare ombord är oskadda. Kraften i linorna och seglet orsakade dock skador på ratten, däcket, antenner och annan utrustning på styrbordssidan av båten.

– Beslaget som gick sönder är en av de starkaste delarna ombord. Det är en besvikelse och lite läskigt, säger Dongfeng Race Teams vaktkapten Martin Strömberg.

Dongfeng Race Team låg tvåa när skadan inträffade och uppger att de tappade cirka fem sjömil under arbetet med att få seglet under kontroll och innan de återigen kunde segla med full fart. I morse hade de tagit in avstånd på ledande Abu Dhabi Ocean Racing och enligt den senaste rapporten ligger Martin Strömbergs lag fortfarande på andra plats.

Tätbåtarna har mindre än 1000 sjömil kvar till Kapstaden och det kommer bli en hård kamp om segern i den första etappen av Volvo Ocean Race.

– Tävlingslusten har nått en högre nivå en tidigare uppe på däck. Alla vet att de kan klara tre dagar till trots sömnlöshet och brist på vila och nu handlar allt om vem som vill vinna mest, säger Abu Dhabi Ocean Racings Onboard Reporter Matt Knighton.

Förra veckan seglade båtarna söder ut i Atlanten i jakt på mer vind i Södra Oceanen och i fredags satte de kurs mot etappmålet i Kapstaden. Abu Dhabi Ocean Racing har legat i täten sedan den avgörande vändningen österut. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har hållit fast vid en andraplats sedan i fredags och är det lag som valt den mest sydliga rutten med mest vind.

Strax bakom tätduon ligger nederländska Team Brunel och den danska båten Team Vestas Wind. Team Alvimedica, MAPFRE och svenskbåten Team SCA har alla valt en väg lite längre norrut och har en bit fram till båtarna som slåss om ledningen.

De senaste dagarna har varit en vild jakt österut där båtarna seglar nästan konstant i över 20 knop. Vinden väntas bli lugnare framöver och båtarna beräknas nå Kapstaden på onsdag den 6 november.

Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.

Lagen turades om att ha ledningen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.

Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång mot övriga båtar genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.

Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA. 
 De jagande båtarna tog in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen.

I södra Atlanten gäller det att navigera runt det vindfattiga högtrycksområdet som kallas ”St. Helena High” vilket ledde till ett race rakt söderut i jakt på mer vind. MAPFRE och Team Vestas valde en bana västerut medan Team Brunel och Abu Dhabi har seglade längst österut.

Team SCA hamnade på efterkälken när de fastnade i ett område med svag vind men Dongfeng tog in på tätbåtarna från sin position i mitten av fältet.

Lägg till kommentar

Säkerhetskod
Uppdatera

Sittbrunnenfilmer