Kappsegling:

Vestaskraschen

Filmen från kraschen

Volvo Ocean Race har nu släppt filmen från båten när Team Vestas Wind kraschar rakt upp på ett rev i 19 knop och mörker. Båten är nu helt sönderslagen och skepparen förklarar grundstötningen med att någon i besättningen fått ett hjärnsläpp (breakdown).

Samtidigt närmar sig fältet i Volvo Ocean Race  ekvatorn på vägen norrut i Indiska Oceanen. Det innebär ett fortsatt högt spel i lätta vindar där varje sjömil man kan vinna gentemot motståndaren är viktig.

– Det blir en lång fight hela vägen till Abu Dhabi, säger Martin Strömberg ombord på Dongfeng Race Team som nu ligger tvåa.

Det är fortsatt jämt bland tätbåtarna ute på Indiska Oceanen. Abu Dhabi Ocean Racing har haft ett fast grepp om ledningen sedan början av veckan men Team Brunel och Dongfeng Racing har sällan varit mer än tio sjömil efter dem. Trots att de seglat över 3000 sjömil sedan starten har de båda ofta varit tillräckligt nära för att kunna ropa till varandra. Det slåss om varje meter i vad som närmast kan liknas vid ett matchrace.
– Det är en lång kamp, säger Dongfengs vaktkapten Martin Strömberg. Det är fram och tillbaks hela tiden och vi turas om att ta ledningen. Problemet är att de inte vill stanna bakom oss men det känns som att vi är på hugget.

Båtarna bakom täten har den senaste veckan haft en stor spridning från öst till väst. Spanska MAPFRE lämnade tätklungan för en vecka sedan för att hitta mer fördelaktiga vindar österut men deras chansning ser inte ut lyckas. De söker sig nig nu till mitten igen och har ett avstånd på över 100 sjömil fram till Abu Dhabi Ocean Racing. Längre västerut seglar Team Alvimedica och svenskbåten Team SCA parallellt med varandra och båda söker sig in till mitten.

Tätbåtarna har nu kommit in i doldrums, stiltjebältet vid ekvatorn. Detta kan göra att lagen längre bak tillfälligt tar in på dem innan de också når det vindfattiga området.

Livet ombord görs knappast lättare av den gassande solen. Allt handlar om att leta moln som för med sig vind, att hitta vindbyar och att få en så smärtfri passage förbi ekvatorn som möjligt. Värmen är lika påtaglig under däck och ofta är går det bara att hitta skugga bakom något segel.
– Alla tror att ”Life at the Extreme” handlar om att hålla sig fast när stora vågor slår över oss men det finns en annan sida av det. Halva tiden kämpar man med kokande hetta och att undvika solsting, uttorkning och tredje graden brännskador, säger Team SCA:s navigatör Libby Greenhalgh.

De första båtarna väntas passera ekvatorn under natten. Kanske blir resan genom doldrums bara 24 timmar lång men har man otur blir det längre. Sedan återstår cirka 2000 sjömil till Abu Dhabi och marginalerna krymper för varje dag. Ett misstag eller lyckosamt vägval kan vara skillnaden mellan triumf och besvikelse.

Målgången i den andra etappen från Kapstaden till Abu Dhabi beräknas till runt den 13 december.

Team Vestas Wind

Besättningen i danska Team Vestas Wind anlände under gårdagen till Mauritius efter att bokstavligt talat ha varit skeppsbrutna. I lördags eftermiddag kolliderade de med sin Volvo Ocean Volvo 65:a in i ett korallrev när de seglade i 19 knop (35 km/h). Båten snurrade 180 grader och satt med en krasch sedan fast på grund.

Besättningen stannade ombord tills tidigt söndag morgon då de lämnade båten och vadade i knähögt vatten till en torr del av revet. Senare räddades de av den lokala kustbevakningen till den närliggande ön Íle du Sud. Under två dagar var de strandade på ön medan de tömde skeppet på utrustning. Igår avslutades det första kapitlet av historian när de kom till Mauritius efter en 20 timmar lång tur med en fiskebåt.
– De senaste fyra dagarna har varit utmanande för oss, säger lagets skeppare Chris Nicholson. Jag är extremt stolt över hela besättningens professionalitet, lugn och uthållighet. Det är tydligt att ett mänskligt misstag ligger bakom olyckan. Det går inte att förneka och som skeppare tar jag på mig det fulla ansvaret.

Nästa del i historien kommer att handla om vad som händer med laget och deras skadade båt under resten av tävlingen. Lagets danska huvudsponsor Vestas säger nu att de är fokuserade på att komma tillbaks till Volvo Ocean Race 2014-15 som håller på fram till målgången i Göteborg i juni.

– Trots att vi inte kommer att kunna tävla i nästa etapp från Abu Dhabi till Sanya så överväger vi alla möjliga alternativ för att återvända till tävlingen i ett senare skede, säger Vestas marknadschef Morten Albæk och tillägger att de nu undersöker vad som hände under olyckan.
– Vi kommer att lära oss mer om exakt vad som hände när vi fått en chans att bearbeta situationen ordentligt med laget och det borde hända i Abu Dhabi i helgen.

Lägg till kommentar

Säkerhetskod
Uppdatera

Sittbrunnenfilmer