Kappsegling:

Spurten i andra benet.

Kampen om udden

https://youtu.be/d8MyeH4SQfA

Nu är det strid på kniven runt udden före Abu Dhabi. Volvobåten Dongfeng med Martin Strömberg ombord jagar Team Brunel, emellanåt inom synhåll, och från vänster kommer favoriterna Abu Dhabi som tagit en lite östligare kurs. Det är ungefär 300 sjömil kvar. Nu går det bara 5-7 knop, så vi får väl se om de hinner in i mål fredag kväll eller lördag.

Resten av fältet ligger cirka ett dygn efter och kampen om pallplatserna ser därför ut att stå mellan den nuvarande tättrion. Dongfeng Race Team och Team Brunel har seglat väldigt nära varandra i över två veckor.
– Det har varit tungt de senaste dagarna. Vi har seglat cirka 3000 sjömil med Brunel, det har varit jämt hela tiden och plötsligt seglade de fortare. Vi har kämpat och gjort allt för att hänga med, säger Martin Strömberg.

Dongfeng Race Team har varit ett stort utropstecken hittills i Volvo Ocean Race 2014-15. Förutom Martin Strömberg består laget utav franska seglare och kinesiska rookies. Ett av lagets mål är att skapa en ny generation kinesiska havskappseglare och en av de två kineser som nu är ombord är 21-åringen Liu Xue (Black) som seglar sin första etapp i tävlingen någonsin.

Sinsemellan har medlemmarna i Dongfeng Race Team seglat fyra upplagor av Volvo Ocean Race tidigare. Det kan jämföras med Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing som tillsammans har seglat 18 respektive 20 omgångar av tävlingen.

Det är inte längre samma hetta för seglarna som vid ekvatorn. Vinden är stabil från nordväst men det ser ut att bli lätta vindar under avslutningen på etappen. Målgången är nu beräknad till lördag eftermiddag och innan dess ska lagen ta sig genom Hormuzsundet och sedan vända söderut mot Abu Dhabi.
– Det kan bli lite knivigt vilket öppnar möjligheter för oss, säger Martin Strömberg. Passagen genom sundet kommer att vara avgörande och den båt som rundar udden först kommer troligen dra ifrån. Vi är laddade och det är långt ifrån över.

Längre bak i fältet ligger Team Alvimedica på fjärde plats. De har möjligheten att söka kompensation när de når Abu Dhabi eftersom de gjorde en paus i mitten av etappen för att assistera den grundsatta båten Team Vestas Wind.

Spanska MAPFRE kom sist i den första etappen. De låg i täten i mitten av den pågående delsträckan men tappade mycket på ett misslyckat vägval. Drygt 110 sjömil efter dem ligger Team SCA. Svenskbåten har chansen att ta in på båtarna framför när vinden lättar och fältet komprimeras.
– Stämningen ombord saknar inte intensitet, lågt ifrån. Laget jobbar dygnet runt för att få ut så mycket det går ur båten – varje 0,01 procents knop, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Halloran.

De sista båtarna väntas gå i mål på söndag.

 

 

Lägg till kommentar

Säkerhetskod
Uppdatera

Sittbrunnenfilmer