Kappsegling:

AC 45 på Bermudas

Mindre kattor i Americas Cup

ac45 2

Nu ska Americas Cup spara pengar. Det blir nog inga 62-fots katamaraner till cupen på Bermuda 2017.  45-fotarna kommer att räcka, de går lika fort som förra omgångens flygande 72-fotare och kostar hälften så mycket.

- Vi diskuterade att göra den här förändringen redan förra året när vi träffades i London, förklarar commercial commisioner Harvey Schiller. Men nu har alla lagen sett de nya båtarna i aktion och det finns en klar majoritet av de tävlande som stödjer idén. Jag skulle helst se att alla gjorde det, men så är tyvärr inte fallet.

Motståndare till förändringen är Luna Rossa, som hotar att hoppa av. Det är dessutom Italien som ska ha första World Cup-deltävlingen i Cagliari på Sardinien, vilken nu riskerar att frysa inne. Även Emirates Team New Zealand är emot förändringen, fast kanske mest för att den även innefattade en strykning av Auckland som kvalificeringsort för cupen. Så här motiverar Grant Dalton det ställningstagandet:

https://youtu.be/4pq7zJ0KdXM

Planeringen var att nästa omgång av Americas Cup på Bermuda 2017 skulle seglas i 62-fots flygande, eller foilande, katamaraner. Men som Fredrik Lööf berättade här i Sittbrunnen går de nya turbo-katamarenerna på 45 fot, som var tänkta som träningsbåtar, otroligt fort. Faktisk lika fort som förra omgångens jättelika 72-fotare som seglade om bucklan i San Fransisco-bukten.

Det nya franska teamet anser att de med de mindre båtarna klarar att vinna Americas Cup för typ 15-20 millioner euro. Hälften av vad det skulle kosta med de stora.

- De här förändringarna skulle hjälpa några av de nuvarande teamen, men framförallt handlar det om att bygga en framtid för Americas Cup, säger lagkaptenen för det svenska laget Artemis, Ian Percy.

Innan slutet på mars kommer det att bli en omröstning om de här ändringarna. Se också intervjun med Fredrik Lööf som berättar om hur det är att segla/flyga med de nya turbo-katamaranerna.

Sittbrunnenfilmer