Kappsegling:

Framme i Ushuaia

Dongfeng bryter etapp 5

argentina

Dongfeng Race Team drar sig ur den femte etappen efter mastbrottet och kommer att motorsegla till etappmålet Itajaí, hälsar Martin Strömberg via Twitter från Ushaia i Argentina.

De kommer nu att motorsegla upp till nästa etappstart i Itajai i Brasilien. Skulle de tagit sig i mål hade de klarat sig med 6 poäng som sista båt, nu får de 8 poäng i baken för etapp 5.

Båten repareras hjälpligt och den avbrutna masten görs om till en tvåspridarrigg, med ett nytt segel som Martin Strömberg köpt in i Ushaia och syr om. Ena barlasttanken görs om till dieseltank för att kunna köra en längre sträcka för motor.

Trots att man insett att det hade tagit för lång tid att gå tillbaka för motor ut genom kanalen och trassla  sig förbi Kap Horn med nödrigg, så har man ändå ont om tid för att komma till nästa etappstart i tid. Det kommer att ta 10-12 dagar att fortsätta genom Beagle Channel och motorsegla 2000 sjömil till etappstart 6 mot Newport. Sen gäller det att hitta en ny mast och en flygtransport för den till Brasilien före 19 april.

Det var natten till måndagen som masten bröts på Dongfeng Race Team De befann sig då 240 sjömil från Kap Horn.

– Det känns fortfarande väldigt tungt, sa Martin Strömberg när han kom till hamnen i Ushuaia.

– Man går från hundra procent kappsegling till att istället bara fokusera på lagets och båtens säkerhet. Jag hörde smällen men tyckte först inte att det var så farligt och att det var ett segel som hade fallit ner, vilket hänt oss tidigare. Men när jag tittade upp kom chocken och jag insåg att en bit av masten dinglade i toppen.

Efter olyckan lyckades Dongfeng Race Team segla med de segel som hängde kvar i riggen till mynningen av Beaglekanalen där de meddelade tävlingsledningen att de gör ett avbrott i etappen. Därifrån fortsatte de för motor och anlände idag till Ushuaia, Argentina klockan 11.15 GMT. På vägen har de också kapat av delar av den trasiga riggen för att undvika större skador.

– Att kunna byta fokus från racing till att göra en farlig situation så säker som möjligt är ett tecken på bra teamwork. Det gjorde vi bra och vi behöll koncentrationen eftersom det skulle kunna bli väldigt farligt om den trasiga delen av masten skulle falla ner, säger Martin Strömberg.

Lagets franska skeppare Charles Caudrelier är bedrövad över att missa chansen att slåss med de övriga båtarna i Volvo Ocean Race runt Kap Horn.

– Efter fyra otroliga etapper för vårt lag har vi tagit emot vår första ordentliga smäll.

Svenskbåten Team SCA har haft problem med ett trasigt försegel och elektroniken, och har hamnat på efterkälken men närmar sig nu Kap Horn.

De övriga fyra båtarna fortsätter slåss om positionerna i en tät batalj på väg norrut längs Argentinas kust. Abu Dhabi Ocean Racing tog under dagen över ledningen från Team Alvimedica och de första båtarna väntas nå Itajaí 5-6 april.

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.