Kappsegling:

Volvostart

Volvohelg igen

SCA var först ut från Itajai och sist i kön låg Dongfeng och Abu Dhabi. Helt bakvänt. Inte blåste det heller. De drev mest omkring, Abu Dhabi drev på fel sida startbåten och fick backa tillbaka. Men det är 5000 sjömil till Newport och allt kan hända. De ska genom stiltjebältenet Doldrums, förbi Västindien och Bermuda, med Golfströmmen upp till Rhode Island.

– Vi kommer ge allt för att vara på prispallen precis som vi var i de första etapperna, sa Martin Strömberg innan starten. Det är kul att komma tillbaks ut på havet och nu slipper vi det kalla vädret i ishavet.

Hans lag Dongfeng Race Team ligger tvåa i den totala poängtabellen och vill ha revansch efter att de tvingades avbryta den senaste delsträckan när deras mast bröts av. 
– Vi har jobbat stenhårt för att få ordning på båten och för att kunna vara på startlinjen idag. Mastbrottet var en stor motgång men att vi lyckats komma tillbaks har gett oss mycket styrka. Vi har en riktigt bra känsla i laget. 
– Nu måste vi hitta det perfekta trimmet för vår nya mast och vi vet ju att vi har lyckats få bra fart på båten tidigare. Vi kan inte påverka hur våra motståndare seglar och måste fortsätta fokusera på att segla så fort vi kan i alla lägen.

Abu Dhabi Ocean Racing har skaffat sig ett bra försprång i poängtabellen under de fem etapper som avgjorts.
Hamnstoppet i Itajaí har varit en stor succé och nästan 300 000 människor har besökt evenemangsområdet. 
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Volvo Ocean Race-flottan är nu tillbaks i Atlanten för att segla den 5010 sjömil långa etappen till seglingstokiga Newport. Resan dit innebär kustnära segling men också vägval som kan ta seglarna långt ut på öppet hav. Den femte etappen handlade om att hålla båten och besättningen oskadda fram till målet men den här etappen handlar snarare om taktiskt snille och att hitta små övertag på konkurrenterna.

När lagen vinkat farväl i Itajaí väntar opålitliga och eventuellt stormiga vindar samt starka strömmar nära kusten. Frågan är om båtarna ska hålla sig nära land och förlita sig på landbrisen eller ge sig längre ut till havs i jakt på gynnsamma vindar.

Målet är att hitta passadvindarna från sydöst och därefter väntar den sista passagen genom doldrums i Volvo Ocean Race 2014-15. I höjd med Miami och upp till Newport måste lagen välja mellan att spela med Golfströmmen eller att hålla sig längre ut på havet fram till Rhode Island.

Målgången i Newport är beräknad till 5-9 maj.

Team Brunel tog hem segern i det nästan vindfria hamnracetpå lördagen. De leder nu också hamnraceserien, som blir utslagsgivande om några av lagen har samma poäng i havskappseglingen efter målgången i Göteborg.

MAPFRE har tilldelats två straffpoäng för att de brutit mot reglerna under den femte etappen av tävlingen. De faller därför ner från fjärde till femte plats i poängtabellen.

Under torsdagen fastslog Volvo Ocean Race oberoende tävlingsjury från ISAF, Internationella Seglarförbundet, att MAPFRE brutit mot reglerna under den senaste etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.

Efter att juryn tagit del av bevis från tävlingsledningen och från laget själva i onsdags kom de fram till att MAPFRE gjort otillåtna reparationer på skrovet och på en utriggare (en bom som sticker ut från sida av båten) utan att informera Volvo Ocean Race Class Authority (VCA). Därmed bröt de mot reglerna för båtklassen och för tävlingen.

Straffet för överträdelsen är att MAPFRE har tilldelats två extrapoäng. Det kan visa sig bli en avgörande skillnad i serien där laget med minst antal poäng vinner. Resultatet är att MAPFRE, som slutade tvåa till Brasilien, faller från fjärde till femte plats i den totala poängställningen.

Teamet yrkade på att de i båda fallen gjorde förstärkningar för att skepparen Iker Martinez befarade att skrovet och utriggaren var skadade. Deras regelkonsult Luis Sáenz Mariscal tillade att utriggaren gått sönder vid flera tillfällen tidigare i racet och att besättningen hörde en smäll från fören och därför trodde att skrovet höll på att delamineras.

Han menade att Martinez på grund av de förhållanden som råder i Södra ishavet befarade att besättningen och båten var i fara om de inte utförde förstärkningarna.

Mariscal sa också att laget inte hade informerat VCA men att de öppet delat med sig av videomaterial där lagningarna visades till tävlingsledningen i Alicante, Spanien. 

Martínez var också skeppare i Volvo Ocean Race 2011-12 då hans båt skadades i fören och hans lag tvingades laga ta sig till Argentina för reparationer.

I en separat överläggning gav ISAF:s jury Dongfeng Race Team, med Martin Strömberg ombord, rätten att ersätta det storsegel de skadade under sitt mastbrott med ett segel de använde för att träna med innan tävlingen startade i oktober.

Team SCA fick däremot avslag på sin ansökan om att få ersätta ett skadat försegel (fractional code zero). Team Vestas Wind gavs inte heller rätten att ersätta sitt skadade försegel (J3) när de så småningom återvänder till Volvo Ocean Race 2014-15.

Juryns beslut går att läsa i sin helhet här: http://noticeboard.volvooceanrace.com 

Aktuell poängställning i Volvo Ocean Race 2014-15 
1. Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten) – 9 p 
2. Dongfeng Race Team (Kina) – 16 p 
3. Team Brunel (Nederländerna) – 18 p 
4. Team Alvimedica (USA/ Turkiet) – 19 p 
5. MAPFRE (Spanien) – 20 p 
6. Team SCA (Sverige) – 29 p 
7. Team Vestas Wind (Danmark) – 36 p

Aktuell poängställning i Volvo Ocean Race In-Port Series 2014-15 
1. Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten) – 14 p 
2. Team Brunel (Nederländerna) – 14 p 
3. Team SCA (Sverige) – 16 p 
4. Dongfeng Race Team (Kina) – 18 p 
5. Team Alvimedica (USA/ Turkiet) – 20 p 
6. MAPFRE (Spanien) – 25 p 
7. Team Vestas Wind (Danmark) – 36 p

Sittbrunnenfilmer