Uncategorised

Rekordjagaren klar för sjösättning

Snart klar för rekordjakt

Sommaren 2019 besökte jag Nautor i Jakobstad och fick se spantmallen till varvets och världens troligen mest spektakulära bygge – hittills - Club Swan 125 ritad av Juan K. Varvet berättade att den blir en best som ingen annan med en beräknad kryssfart på 15 knop och byggs för att slå alla befintliga rekord för enskrovsbåtar. 

Tills för en tid sedan var inte mycket känt om hur bygget fortlöper, annat än att det enligt varvet är dags för sjösättning in juli. Nu har man släppt bilder på båten och berättar att den varit klar en tid, men att leveransen har fått vänta på grund av Coronan.

Beställaren är inte officiell, men är enligt uppgift samme ryske miljardär, som gjort sig ett namn som skeppare på och vinnare av Nation´s Trophy med sin Club Swan 50 Skorpios - Dmitri Rybolev. Han har dessutom en Club Swan 36 som han har en engagerat en känd svensk seglare för att få fart på. Tala om engagemang och vilja att kappsegla i kubik.

Premiären för 125:an blir Fastnet Race i augusti, där spanske OS-medaljören i Tornado Fernando Echavarri står som skeppare och ska segla för Monaco. Mätetalet enligt IRC är i skrivande stund inte klart, men blir sannolikt det högsta någonsin för enskrovare i denna världens mest berömda havskappsegling. Närmaste konkurrenten om titeln först i mål är amerikanska Rambler 88, även den designad av Juan K.

För att bli snabbast har nya Skorpois eller vad Dmitri Rybovlev döper sin nya till, ett antal fartfrämjande attribut som canting keel, daggerboards och vattenbarlast. Båten är byggd efter befintliga regler och ska klara friskt väder, men är tänkt att excellera i lättare vindar.

I Swan-sammanhang kan det vara av intresse att veta att varvets man i Sverige Klabbe Nylöf har sålt tre Swan 48 till svenskar, två till Västkusten och en till mellansverige.

Data Club Swan 125

Längd ö a                           42,56 m

Längd v l                            36,70 m

Bredd                                  8,75 m

Djupgående                        7,40 m

Deplacement                      64 615 kg

Masthöjd                            55 m

Antal spridare                     4

Design                                Juan Kouyoumdjian

Byggare                              Nautor´s Swan

Mer info: 

www.nautorswan.com

www.juanyachtdesign.com

www.southernspars.com

xNautor´s kommentar

ClubSwan Yachts is the high-performance series of the Nautor’s Swan hulls, known for their speed and cutting-edge technology that make them viable options for competitive sailing. While other hulls in the series measure 10m/36ft and 15m/50ft, the SWAN 125 has a Length-at-Waterline of 36.7-metres and stands out not only due to her size but also her features: An innovative single curved foil system was chosen for optimum sideways lift when conditions arise and vertical lift in faster conditions, reducing hull drag and loss of dynamic righting movement. The daggerboard system also has the novel feature of not appearing on deck, leaving the area free for guest and crew usage.

The hydraulic system is designed around the sailing functions and is divided into high and low-pressure modules for optimal function. The Owner also specified a diesel-hydraulic propulsion system with a retractable propeller system to minimise hydrodynamic drag while cruising.

The SWAN 125 has been designed for luxury as well as performance, and the deck plan and sail handling systems have been designed for functionality as well as beauty in the layout.

Key partners in the design of the SWAN 125 were:

  1. Southern Spars: Paul MacDonald/Steve Wilson – mast design
  2. North Sails: Jens Christensen/Steve Calder – deck layout and sail plan configurations
  3. Cariboni: Gianni Cariboni/Paula Cariboni – hydraulic systems and controls
  4. Harken: Peter Harken/Morgan Gutenkunst/Emanuele Cecchini – deck hardware
  5. Re Fraschini: Piero Refraschini – carbon components
  6. Gurit: Stefan Gautchi/Philip Aikenhead – supply of laminates and materials for the structures

“Never have so many professionals from the racing industry been working around the ultimate performance Swan,” commented Heini Gustafsson, ClubSwan 125 Senior Designer Interiors and Styling. “Teamwork is paramount and we have been able to create an interior that meets the criteria of a superyacht and a record-breaking racer. To be part of the design team of such a remarkable project is an experience of a lifetime! Stepping from the conceptual phase to actual engineering and construction is as exciting as it was when I started working for Nautor many years ago and followed the first components that I designed being built”.

The SWAN 125 from naval architect Juan Kouyoumdjian is a high-performance superyacht which was commissioned for a passionate Owner, his friends and crew.

Above deck, the design features a convertible cockpit that has two broad sunbeds on either side which can be converted into seating. During racing, the furnishings can be removed altogether. The helm station is placed centre of the stern section for excellent views and optimal performance in regattas. The foredeck remains clear for crew access and for guest sunbathing and observation while at anchor. Skylights within the deck further illuminate the guest cabins below.

En humörhöjare

Start Viska.jpg

Så här i oroliga tider kan det trots allt vara befriande att tänka framåt och fråga : Vad göra med lusten att kappsegla när seglingssäsongen här hemma tar slut i höst och egna båten står på land ? Jo, man kan prata ihop sig med ett par kompisar med båt i samma hamn, i det här fallet  Bullandö Marina och dra till varma vatten.

Så gjorde vi Jan Österman, Maxi Fenix ägare, Håkan Södergren Tarac 33-ägare och undertecknad Folkbåtsägare i höstas och åkte till Split i Kroatien. Där äntrade vi Jannes 51 fots Bavaria, som låg stilla efter chartersäsongen. Vårt mål var att ställa upp i den största regattan i Kroatien - Viska Regatta från Split till ön Vis ca 25 M utanför kusten.

Läs mer: En humörhöjare

Nya Hallberg-Rassy blir på 40 fot

Trollbåt är vad Magnus Rassy kallar sin nya 40-fotare, som just nu är under utveckling på plastvarvet i Kungshamn.  

Vad är möjligt på en båt med mittsittbrunn upp till 40 fot frågar han retoriskt och meddelar att När Hallberg-Rassy 44 kom, var den ett jättesteg framåt. vad gäller inredningskomfort, seglingsegenskaper och utseende. Nya 40C har lika enastående komfortabel salong, akterruff och pentry. Och detta kombinerat med en sittbrunn, som är exakt lika stor som på 44an. Lägg till fantastiska seglingsegenskaper och framgångskonceptet är givet.

Stort eller enormt stort pentry?

Det finns två olika pentryn att välja på: Önskas stort eller enormt stort? Väljer man optionen med det största pentryt, får man förutom utökad arbetsyta och förvaringsutrymmen i pentryt, även en extra kyl som är frontmatad. Dessutom finns här möjlighet att välja till mikrovågsugn och även diskmaskin. Väljer man det näst största pentryt, får man utökat stuvutrymme i sittbrunnsstuven. I bägge fallen är pentryt sjögående och blockerar inte genomgången till akterruffen.

Två separata kojer eller bred mittkoj i aktern?

Det finns två olika akterruffkonfigurationer att välja bland. Standardutförandet är två separata kojer, varav en är en dubbelkoj och en enkelkoj. Däremellan en bekväm soffa. Som option finns en mycket bred och bekväm centerkoj med soffa till babord och sminkbord till styrbord. Denna lösning kan lätt kombineras med en häckpropeller, som gör det möjligt att trycka båten mot kajen även vid frånlandsvind. I bägge fallen finns två väl tilltagna akterdäcksstuvar.

Inredning i traditionell mahogny eller ljus europeisk ek?

Inredningen kan fås i traditionell afrikansk khaya-mahogny och som option erbjuds ljus europeisk ek. I bägge fallen är ådringen horisontal. Som option finns nedgångsöppningen att tryckas ned på gasfjädrar.

Ljus inredning

Inredningen har mycket volym och är ljus och luftig. Här finns många och stora insläpp för naturligt ljus, mycket indirekt led-ljus, många ventilationsmöjligheter och inredningen är luftigt och rymligt planerad. Det finns sex stora skrovfönster, av samma format som på 64, 57 och 44, och större än på 412 och 40 Mk II. 

Exteriör som är både klassisk och modernExteriören förenar olika världar på ett elegant vis. Å ena sidan är det ingen tvekan om att detta är en tidsenlig båt från 2020. Å andra sidan kan ingen undgå att se att detta är en Hallberg-Rassy, med allt vad det står för när det gäller märkesidentitet, trygghet och kontinuitet. Stäven är upprest för lång vattenlinje och toppade seglingsegenskaper, med integrerat bogspröt för lättvindssegel, ankring och fästpunkt för stävstege. Språnglinjen är klassiskt elegant. Även aktern är upprest och mycket fyllig. Detta ger stor boendevolym, väl tilltagna stuvutrymmen och lång seglande vattenlinje. Båten har självfallet dubbla roderblad för fullständig seglingskontroll och säkerhet. Det finns typiska Hallberg-Rassylösningar som väl knappast behöver nämnas; Att sittbrunnen är väldigt välskyddad. Att skrovet har en integrerad och skyddande avvisarlist. Den tunga blykölen har låg tyngdpunkt och sitter på ett rejält kölsvin. Teakfotlisten sitter på en upphöjd sargkant, vilket också möjliggör att regnvatten är dränerat till under vattenlinjen för att undvika smutsränder på skrovet. 

Modern rigg

Även riggen är modern och lätthanterlig. Backstag behövs inte ens för ett inre hårdvindssegel, förseglet är endast lätt överlappande, vilket gör det synnerligen enkelt att slå. Självslående fockarrangemang finns som option. Fockrullen ligger under däck. På det integrerade och eleganta bogsprötet kan ett lättvindssegel föras. Toppvant och undervant är separerade för lätt passage på däck, enkel skotning av förseglet, och bred och stadig stagning av masten. Denna lösning är en Hallberg-Rassyuppfinning. Båten har som standard en akterstagssträckare med mycket god utväxling, 1:48 för att både lätt kunna ta hem och lätt kunna släcka på akterstaget.

Generös sittbrunn med möjlighet till hardtop

Den nya modellen kan erbjudas med antingen traditionell vindruta med fällbar sprayhood, eller en robust hardtop. Bägge lösningarna har fönster i härdat glas, öppningsbar mittdel och handtag på sidan. Hardtopen erbjuder ett enastående skydd mot väder och vind, sol, och kyla. En synnerligen långlivad lösning som dessutom ljudisolerar bra vid segling i busväder. Sittbrunnen är lika stor som på generösa Hallberg-Rassy 44. Rorsmansplatsen är upphöjd, med bibehållet god sarghöjd runt om, vilket ger både god sikt föröver och generös höjd i akterruffen. Sittbrunnssargarna är breda, både en fördel att sitta på och för inredningsvolymen. Det finns dolt dragna kontrollinor till vinsch i styrbords sittbrunnssarg. Styrpiedestalen har gott om plats för kartplotter och knappar som gör seglingen lätthanterlig genom Knappsegling, vilket är skyddat varumärke för Hallberg-Rassy. Insteget till och från sittbrunnen är enkelt tack vare ett praktiskt steg, som samtidigt ger plats till eventuella elektriska försegelvinschar, utan att störa inredningsvolymen. 

Liten eller stor badplattform?

Man kan välja liten badplattform, eller stor utfällbar badplattform. Beställer man elektriskt ankarspel i fören, är spelet dolt monterat under däck. Kättingboxen har tack vare skrovets design en enorm volym, med fenderhylla ovanför.

Helt nya Hallberg-Rassy 40C kommer att ha världspremiär på världens största båtmässa, Boot Düsseldorf, den 18-26 januari 2020 och båttypen har förpremiär i produktion på Skandinaviens största segelbåtsmässa, Öppet Varv i Ellös på Orust, den 23-25 augusti 2019.

 

Närmare info: https://www.hallberg-rassy.com/sv/batar/nyhet-hallberg-rassy-40c/

Finaler lockar de bästa

Med 102 anmälda till Nynäshamns SS skärgårdssegling nu på lördag och 124 deltagare till Nordic Yachta Open från Bullandö nästa lördag, kan man konstatera att intresset bland bitna seglare för att avsluta säsongen är gott. Med 102 anmälda till Nynäshamns SS skärgårdssegling nu på lördag och 124 deltagare till Nordic Yachta Open från Bullandö nästa lördag, kan man konstatera att intresset bland bitna seglare för att avsluta säsongen är gott. 

Team4u.jpg

Pro4U med Patrik Gorsgren vann VM och siktar på seger även i Nynäshamn.


Visst, jämfört med när en bil gick att vinna i Nynäshamn, är 52 färre båtar anmälda. Men i gengäld är kalibern på deltagarna om möjligt ännu högre. Bland de med vinnartalang finns årets världsmästare i havskappsegling Pro4U med Patrik Forsgren, shorthandesset Rolf Erixon sin sin pimpade Hansson 31 Piano, årets meste kryssarevinnare Jan Nystedt i snabba mahognymöbeln SK30 Pani.

Pani.png

SK 30 Pani med Jan Nystedt från Ljusterö har vunnit det mesta i sommar. Blir det en ny framgång på lördfag?

Läs mer: Finaler lockar de bästa

Bouwe berättar om yngsten ombord

Dong dejsar.jpg

Så här har det sett ut de senaste dygnen … Dong bevakar Mapfre och styr högre - mer sydvart.

Bouwe berättar torsdag 22 februari

VO-båtarna segar sig fram strax syd om ekvatorn och försöker avgöra om de ska gå väst eller öst om atollerna vid Vanuatu, Nya Caledonien och Fiji. Eller om de ska ta en stor omväg mot sydväst för att få stadigare vind. Under tiden tar Bouwe det lugnt och berättar om sin besättningsman Louis Balcaen berskrivande och personligt som alltid när Bouwe berättar - i text, i motsats till de flimrande stakkato - flmerna från racekontoret.

Läs mer: Bouwe berättar om yngsten ombord

Vad ska ske med alla övergivna båtar?

DSC_6945.jpg

Denna ketch, enligt uppgift tysk, gick på kajen och ligger sjunken sedan i höstas vid Fastighetsverkets kaj på Stenslätten.

 

I många båthamnar ligger båtar, som är övergivna och skapar en sorglig syn. Även sjunkna båtar utgör en trist syn, men ingen verkar veta vad som ska ske med alla vrak. Senaste exemplen jag stött på, är en sjunken ketch vid Fastighetsverkets kaj på Södra Stenslätten Värmdö och en IF-båt på Ulvsunda nära Bromma.

Läs mer: Vad ska ske med alla övergivna båtar?

Segel skörade - snabbstopp för Solid White

Kryss.jpg

I de friska vindarna på Atlanten har en gipp resulterat i skörad stor på More 55 Solid White.

 

På väg mot Karibien har More 55 Solid White med Nicholas Rolander som kapten, fått stanna till på Kap Verde. Först för att fylla diesel och vara säkra på att komma fram. Men på onsfagen skörades storen i en gipp och strax därpå sprack gennakern. Som en följd har man fått stanna kvar tills seglen reparerats. Beräknad ankomst i St Lucia är nu strax före jul. Besättningen är vid gott mod, men Maria Sörlin och Helena Joelsson ombord rappoorterar att man har fått skruva fast roderaxeln på Solid White. Däremot har motorn som sinkade avfärden från Las Palmas med två dagar, gått som en klocka sedan nya generatorn kom på. Detta är deras rapport från mitt på dagen onsdag. 

Läs mer: Segel skörade - snabbstopp för Solid White

A

Curres blogg:

Beslagtagen groteskyacht frisläppt

White Pearl A Seite

I lördags angjorde världens största segelyacht ”A” Gibraltar”, efter att ha lagt loss från varvet i Kiel 5 februari. Planen var att bunkra diesel i Gibraltar och snarast lätta mot Cartagena, där det sista av inredningen ska installeras.

Men så fort ryske miljardären Andrey Melnichenkos yacht lagt till, klev kronofogdar ombord med en stämning från varvet Nobiskrug i Kiel. Deras krav var på sammanlagt €15,3 miljoner för obetalda fakturor. Yachten togs i beslag och vakter placerades ombord. Först igår när summan deponerats i en Londonbank kunde ”A” lägga loss.

Läs mer: A

Talanta på startlinjen

Curres blogg:

Mikael Ryking & Co hårdseglar igen

https://youtu.be/Jg6j03QGyVI

Stockholmaren Mikael Ryking lever ett seglarliv som få svenskar. I höstas köpte han en begagnad franskbyggd Pogo 40, transportseglade nyförvärvet till Kanarieöarna, fick med sig sina kompisar från X-332-klassen och körde maximalt i ARC-rallyt över Atlanten i hopp om att vinna. Efter dagar i 18 knop fick de roderhaveri gånger två som stoppade den möjligheten, men som de dugliga havskappseglare Mikael med besättning är, klarade de sig i mål på St Lucia.

Nu kan Mikael komma att ta revansch, med Talanta startar han måndag eftermiddag i Caribbean 600, en kappsegling på 600 sjömil runt elva öar i Karibien tillsammans med fyra andra Open 40.

Läs mer: Talanta på startlinjen

Laura

Yngsta ensamseglaren

Den 21:a augusti 2010 kastade 14-åriga Laura Dekker loss från Holland, på sin ensamsegling jorden runt, efter en rättsprocess där myndigheterna ville låsa in henne. Hon blev den yngsta att segla ensam runt jorden, och resan slutade på Nya Zealand där hon en gång föddes, när hennes föräldrar seglade jorden runt.

Den här dokumentären, med hennes egna inspelningar, är ett måste. 55 minuter, som ligger kvar på UR till den 15 juni 2016. Missa inte det.

KommentarerLaura

Riggad teknik

35 år i riggarnas tjänst

En svensk uppfinning ser till att riggarna står. Anonyma i Sverige men välkända världen över. Wireteknik är det företag som har skapat normerna för valsning av ändstycken på wire. På vilken kontinent man än befinner sig så nog finns Wiretekniks maskiner – och hos de flesta fler än en.

Det började i slutet på 70-talet när Lasse Bergström – B&R; Bergström & Ridder – innovatör och båtkonstruktör frågade Leif Anderson om han inte kunde bygga en lättarbetad maskin för att valsa ändar till riggen på masterna Lasse byggde. Lite nödbedd först, men med lösningen utklurad kom den första maskinen – A200 som klarade upp till 8 mm wire och rod och som fortfarande är storsäljaren.

Wiretekniks princip är ”enkel” – ändstycket dras och driver valsarna och resultatet blir ett rakt ändstycke. Ett nyskapande verktyg som dessutom kunde tas med och göra jobben på plats. Och en enkel och robust konstruktion med ett minimum rörliga delar. Utvecklingen gick sedan fort. Idag har vi maskiner som klarar från 1,6 – 44mm wire och har satt standarden för valsning över hela världen.

Det var inom yachting det började, men idag är verksamhetsområdena många – arkitektur, offshore, vägräcken, scenbyggen, butiksinredning, livlinor och säkerhetsutrustning, bogserlinor på plats för skjutmål, strukturella lättviktskonstruktioner för att inte tala om bombsäkra ytterfasader på utsatta välbesökta byggnader.

Precision och tillförlitlighet är maskinernas styrka och beviset är Lloyds certifikat för teknik och att regelverkets normer baserar sig på Wiretekniks data. Eller uttryckt på engelska; ”World standard of roller swaging”.

Enkelheten och mobiliteteten är Wiretekniks ledstjärnor. Maskinerna fungerar lika bra på fältet som i industriell produktion. Med handpumpen som standard finns alla varianter baserade på användarnas behov.

För första gången visar vi alla våra maskiner i verkligheten samtidigt på METS i Amsterdam den 17 – 19 november, monter 09.101 i den svenska paviljongen.

Möt oss och våra maskiner och få en anekdot till livs…….. Det har blivit många över åren.

Göran Gross
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Gula båtarna

Sjöräddningen är på väg

https://youtu.be/ulvC-CTj_5c

Nu är Sjöräddningssällskapets båtar på väg. Räddningsbåtarna har rustats upp på ett varv i Nogersund och allt från motorer till teknisk utrustning har gåtts igenom. Nu är de på väg till Grekland för att rädda liv på Medelhavet. Film: Petter Sand

Läs mer: Gula båtarna

Vestas mot Lissabon

Curres blogg:

Monumental återuppbyggnad

https://youtu.be/Ay7oBUuLAEc

I fredags natt, ett dygn före beräknat, transporterades Team Vestas Wind VO 65 till ett fartyg i Savona, Italien med destination Lissabon, Portugal. I tid innebar att besättningen hann fixa smått och få två kanske tre dagar extra att träna i Lissabon.

Läs mer: Vestas mot Lissabon

Ny kolfiberdirektör

Ska kommunicera M32:erna

AHC Pressrelease Ingemar AllenIngemar Allén är mest känd som ankare i Morrongänget på Mix Megapol i Göteborg. Nu kommer han istället fokusera på kolfibertillverkning och etablering av nya seglingsserier runt om i världen.

– Med sin kunskap från framförallt TV, radio och ny media kommer Ingemar att tillföra en bred kompetens som Aston Harald och M32-serierna är i stort behov av både för extern och intern kommunikation. Hans roll kommer att vara helt central i vår förmåga att växa i takt med våra planer, säger Martin Sohtell, Commercial Director på Aston Harald Composite.

Aston Harald Composite är ett företag som via sin produkt, kolfiberkatamaranen M32, nu gör en stor expansion globalt mot nya marknader via M32 Series. M32 Series Skandinavien kommer 2015 tävla mitt inne i storstäderna i Oslo, Göteborg, Köpenhamn, Helsingfors och Stockholm.

– Vårt kommunikationsbehov har ökat markant och vi är väldigt glada att vi lyckats bäga hem Ingemar som har ett stort engagemang i segling sedan tidigare. Med vår produkt och vår offensiva affärsplan är en modern och tydlig kommunikation helt avgörande, säger Anders Berntsson, VD på Aston Harald Composite.

– Jag har 20 fantastiska år bakom mig i mediebranschen, men tiden är nu mogen att gå vidare. Expansionen av M32 Series är extremt spännande och jag är väldigt glad över att få vara en del av denna uppbyggnad, säger Ingemar själv.

Aston Haraldkoncernen är en ny satsning från familjen Svensson som tidigare ägde Berg Propulsion och sedan sålde företaget till Caterpillar. Utöver tillverkningen av kolfiber driver Aston Harald Composite den professionella seglingsserien M32 Series. För närvarande körs fyra event i USA och fem event i Skandinavien. Målsättningen är att utöka serien till att omfatta tävlingar i 20 regioner världen över. Aston Harald AB äger även Västerhav Hotell och Konferens på Grötö och flera nya projekt är på gång

Varmt för Martin

Vinden har lagt sig

Team Vestas Wind, försöker nu dokumentera och minimera skadorna på deras grundsatta båt. Besättningen är i säkerhet på ön Íle du Sud. 
– Vi är bokstavligt talat skeppsbrutna och det är en unik upplevelse, säger Team Vesas Winds skeppare Chris Nicholson.

– Det kändes verkligen i magen när vi fick reda på att Vestas seglat in i ett rev. Det är väldigt tråkigt och jag hoppas de är ok trots omständigheterna, säger Martin Strömberg ombord på Dongfeng Race Team om olyckan.

Samtidigt fortsätter de övriga sex båtarna delsträckan till Abu Dhabi och fältet har nu kommit halvvägs genom etappen. Båtarna har seglat norrut sedan i torsdags då MAPFRE ledde en tätklunga med Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team förbi Mauritius. Under fredag till lördag tog de sig genom ett lågtrycksområde som blev blev mildare än den storm som det först varnades för. Dongfeng registrerade den kraftigaste vindstyrkan – 15 m/s.

Ledarbåtarna fick ett försprång till de övriga tre båtarna som fastande i vindluckor på väg norrut. När Team Vestas Wind gick på grund på lördagseftermiddagen avbröt Team Alvimedica tillfälligt etappen för att assistera dem. De återupptog seglingen mot Abu Dhabi under söndagsmorgonen och ligger enligt de senaste rapporterna femma.

Spanska MAPFRE hade ledningen fram tills de valde att sticka iväg på en egen väg österut i lördags natt. Sedan dess har Abu Dhabi Ocean Racing varit i täten med Team Brunel och Dongfeng Race Team är inom 8 sjömil bakom dem.

– Det börjar bli varmt, säger Martin Strömberg. Man blir lika blöt och svettig oavsett om man har sjöstället på eller av.

Lagen har nu kommit in i ett område med lätta och oberäkneliga vindar. Alla har saktat ner betydligt och medan tättrion håller ihop har båtarna bakom spridit ut sig. MAPFRE hoppas på fördelar österut, svenskbåten Team SCA följer samma väg som båtarna framför och Team Alvimedica är längst västerut.

Det är svårt att förutspå fortsättningen och fältet har minst tio timmar kvar innan de får mer pålitliga passadvindar från sydöst.

Etapp 2 från Kapstaden till Abu Dhabi startade den 19 november och målgången är beräknad till 12-14 december. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper runt jorden och avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Americas Cup till Sverige

Americas Cup till  Göteborg och Bermuda.

https://youtu.be/Eyp7YGZJdmE

Göteborg blir verkligen seglarstaden i sommar. Först kommer Volvo Ocean Race och går i mål. Sen kommer de flygande katamaranerna från Amerika också till Göta Älv i augusti, med en deltävling i världscuppen. Och med två svenska OS-guldmedaljörer, Fredrik Lööf och Max Salminen ombord på svenskbåten Artemis. Kanske lyckas de 2017 föra hem hela bucklan och tävlingen hit.

Samtidigt fick vi i Wall Street Journal nästan bekräftat ryktet att det blir Bermuda som står som värld för Americas Cup 2017. Formellt meddelas det 2 december. Dit kommer förutom försvararen av bucklan, Oracle, svenska Artemis, italienarna med Luna Rossa, Ben Ainslie Racing från England och Team France. Kiwisarna från nya Zealand är lite osäkra på sina sponsorer och Australien har hoppat av. De kommer att segla AC62:er, något mindre katamaraner än i San Fransisco 2013. Och som övningsbåtar AC45, som är de som kommer till Göteborg.

Läs mer: Americas Cup till Sverige

Martin i VOR

Äntligen en Volvosvensk!

Äntligen en svensk i Volvotävlingen. Martin Strömberg kommer att delta i Volvo Ocean Race 2014-15 med det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Efter segern i den senaste upplagan av jordenruntkappseglingen är han tillbaks i tävlingen för tredje gången. Tävlingen startar i Alicante i oktober och avslutas med målgång i Martins hemstad Göteborg i juni 2015.

Läs mer: Martin i VOR

AC-verkstaden

På besök i båtverkstaden

https://youtu.be/TP2_CWQ7uJQ

I lördags släppte Artemis in pressen på besök i den stora hangaren i Alameda där man sätter ihop den nya blågula Americas Cup-utmanaren. Nångång i juli ska båten vara seglingsklar, och även om man inte kan vara med på de race som pågår nu, hoppas man kunna vara igång tills när det verkligen gäller, i augusti och september.

KommenteraAC-verkstaden

Upptäcksresorna

Oceanografen betraktar:

Okänd havsbotten och ön som inte fanns

Sjöfararna under 1400-, 1500- och 1600-talet var riktiga pionjärer. De trotsade havets vrede och utsatte sig för stora faror. Glöm säkerhetstänk, det fanns inte. Man räknade med att några skulle dö med vid varje seglats. Sjukdomar och olyckor decimerade besättningar. Inget konstigt alls. Med papper och penna i högsta hugg begav de sig till sjöss för att kartlägga och katalogisera världen. Idag är det är nästan omöjligt att sätta sin fot någonstans utan att andra redan gjort det. Betyder det att allt redan är upptäckt?

 

Läs mer: Upptäcksresorna

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.