Kappsegling

Tall Ships till Göteborg

Höga skepp i Frihamnen 2016

tallships

Nästa år kommer skutor och skepp till Göteborg. I september 2016 har Tall Ships Regatta målgång i Göteborg. Det blir ett 40-tal båtar som kommer till Frihamnen. Flera hundra tusen besökare väntas under de tre dagar de stora segelfartygen beöker staden.

North Sea Tall Ships Regatta startar 28 augusti nästa år i engelska Blyth. Målgång i Göteborg 3 september. Det pampiga evenemanget väntas dra storpublik.

– Det är fri entré till båtarna. Vi vet att de här stora kulturbåtarna drar mycket publik, säger Max Markusson, evenemangschef på Göteborg & Co.

Kompletterar seglingsstaden

En Tall Ships Regatta är något mindre till antalet fartyg än Tall Ships Race. Precis som på ett Tall Ships Race kommer det en rad spektakulära så kallade klass A-fartyg till Göteborg, det är endast Älvsborgsbron som sätter storleksgränsen.

Tall Ships Regatta befäster Göteborg som svensk huvudstad för seglingsevenemang och med Frihamnen återigen som central evenemangsarena. I år är Göteborg värd för både Volvo Ocean Race och America’s Cup och nästa år Tall Ships Regatta, däremellan är det en rad seglingsevenemang och prova-på-seglingsaktiviteter.

– Tall Ships Regatta kompletterar och breddar seglingsstaden, där Volvo Ocean Race och America’s Cup står för elitidrotten. Det här blir ett renodlat kulturellt familjeevenemang. I Göteborgsregionen är intresset för historiska kulturbåtar stort. Det visar inte minst engagemanget kring Ostindiefararen Götheborg. Svenska Ostindiska Companiet, organisationen bakom Ostindiefararen, har hjälpt till i planeringen kring att få Tall Ship Regatta till Göteborg.

Utveckla unga

Bakom regattan står Sail Training International, som 2007 var nominerade till Nobels fredspris för sitt arbete. Organisationen är en non profit-organisation och har som uppgift att utveckla unga genom segling.

En majoritet av de omkring 1000 besättningsmän som medverkar i regattan är mellan 16 och 25 år. Göteborg har möjlighet att bidra med minst 50 unga besättningsmän.

– Göteborg är starkt förknippat med havet och segling sedan århundraden. Det känns mycket passande att vår regatta kommer till Göteborg och att ungdomar från staden ska få möjlighet att delta i seglingsäventyret, säger Paul Bishop, tävlingsansvarig hos arrangören Sail Training International.

AC 45 på Bermudas

Mindre kattor i Americas Cup

ac45 2

Nu ska Americas Cup spara pengar. Det blir nog inga 62-fots katamaraner till cupen på Bermuda 2017.  45-fotarna kommer att räcka, de går lika fort som förra omgångens flygande 72-fotare och kostar hälften så mycket.

- Vi diskuterade att göra den här förändringen redan förra året när vi träffades i London, förklarar commercial commisioner Harvey Schiller. Men nu har alla lagen sett de nya båtarna i aktion och det finns en klar majoritet av de tävlande som stödjer idén. Jag skulle helst se att alla gjorde det, men så är tyvärr inte fallet.

Luna Rossa och ETNZ är emot.AC 45 på Bermudas

Spela 24-timmars

torrsegla.24-timmars.nu

torrsegla

Nu kan man segla 24-timmars virtuellt. Stefan Pettersson i 24-timmarskommitten i Stockholm har utvecklat en app där man kan segla en 24-timmarsbana i mobilen eller datorn. Funkar utmärkt på bussen eller spårvagnen. Tom ombord så länge man har kontakt med nätet.

Från början är den framtagen för att kunna köra Kryssarklubbens torrseglingar, när besättningarna samlas och presenteras ett scenario och får lägga ut sina kurser på sjökorten. Men nuförtiden navigerar ju de flesta elektroniskt, så det här är en anpassning till verkligheten.

Läs mer: Spela 24-timmars

Barcelona World Race

Curres blogg:

Två i en båt jorden runt på 89 dagar

neutrogena

Redan tanken på att kappsegla på två nonstop jorden runt får förmodligen de mest äventyrsstinna svenska seglare att tvivla på förnuftet med så extrema strapatser. Twostar och Bohusracet brukar göra deltagarna till lite av hjältar här hemma, men vad ska man då kalla fransmannen Jean-le Cam och schweizaren Bernard Stamm för? De kommer att gå i mål i Barcelona World Race i morron onsdag efter att ha varit till sjöss sedan nyårsafton, det vill säga i 89 dagar. Och deras båt Chemine Poujulat är inget heller för vekhjärtade, en IMOCA 60 är en maskin enkom byggd för shorthandsegling, lätt bred, överriggad, med svängköl, daggerboards, och utriggare för att staga riggen. Det går knappast att föreställa sig livet ombord tre månader i sträck med torrmat, ständig ruttplanering och balansera mellan fart och säkerhet.

Läs mer: Barcelona World Race

Nominera till Mangefonden

Nominera kandidater till stipendier från Mange Olssons Minnesfond

mange

Magnus ”Mange” Olsson - en av världens mest kände, meriterade och beundrade havskappseglare - dog i april 2013, när han var verksam som coach och mentor for den kvinnliga besättningen i Team SCA som förberedde sig för Volvo Ocean Race 2014-2015.

Mange älskade havskappsegling och efter hans bortgång bildades Mange Olssons Minnesfond med syfte att uppmuntra och stödja personer och organisationer som likt Mange Olsson, optimistiskt arbetar för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Gärna i Manges anda, dvs. med glädje och entusiasm. Fonden stöds av flera av Manges vänner och av företag som han jobbade med eller kom i kontakt med under sin seglingskarriär

Läs mer: Nominera till Mangefonden

Södra Ishavet i sikte

Vatten över alla huvuden

Nu är Volvobåtarna på väg mot Södra Ishavet, blöta, sjösjuka och snart kalla. Men stämningen på de båda "svenskbåtarna", SCA med Anna-Lena Elled och Dongfeng med Martin Strömberg är god, trots att ingen av de leder. Men det är långt kvar till Brasilien, väldigt mycket kan hända.

Läs mer: Södra Ishavet i sikte

Destopnews 11

Superjakter, katamaraner och tjejer

https://youtu.be/9pjPyVLN3lM

Seglingsuppdatering 11 från Destopnews:

  1. Superyacht-regatta på Virgin Gorda
  2. The Wave Muscat vinner andra omgången av Extreme Sailing Series
  3. Den 88:e Bacardi Cup och 6:e Bacardi Miami Sailing Week
  4. Rolex Swan Cup Caribbean.
  5. Kvinnornas Cup i Pornichet.

Volvostart mot Södra Ishavet

Kallt, blött och blåsigt

Så var de iväg på det längsta och tuffaste Volvobenet, mot Itaja i Brasilien. Martin och kineserna som vanligt först ut. Om du missade starten, se den här ovan.

– Man kan kalla den här etappen för kärnan i Volvo Ocean Race, säger Dongfeng Race Teams vaktkapten Martin Strömberg. Det är med delade känslor man ger sig in i det men har man inte gjort etappen så har man inte seglat runt jorden. Det är kallt, blött och blåsigt i Södra ishavet och vi väldigt långt bort om något skulle gå snett.

Läs mer: Volvostart mot Södra Ishavet

Cyklonstopp

Tisdagsstart

På tisdag kväll räknar tävlingsledningen med att femte benet av Volvotävlingen drar igång igen. Den tropiska cyklonen Pam som har sopat bort allt på öarna norr om Nya Zeeland har även stoppat båtarna från att ge sig ut, men tävlingsledningen har nu bestämt att startskottet kommer att gå i morgon tisdag klockan 21.00 svensk tid, som vanligt live här i Sittbrunnen.

Den tropiska cyklonen Pam har orsakat stor förödelse i södra Stilla Havet med vindar på upp till 270 km/h. Den räknas nu som en av de värsta cyklonerna som drabbat området och flera dödsfall har rapporterats i östaten Vanuatu där 90 procent av bostäderna i huvudstaden Port Vila förstörts eller skadats.

Läs mer: Cyklonstopp

SCA 1:a i NZ

Tjejseger i Auckland

scaauckland

Grattis SCA! Det blev tjejerna som tog hem nattens seger i VolvotävlingenTeam SCA. Svenskbåten tog en tidig ledning och är nu det enda lag som lyckats vinna två hamnrace i Volvo Ocean Race 2014-15.

– Den här vinsten är jätteviktig. Den ger oss massor av energi när vi nu får vänta några dagar innan vi ska ge oss ut på Södra Oceanen i den tuffaste av alla etapper. Men vi tar oss an den utmaningen med ett bra självförtroende och en stark positiv känsla, säger Anna-Lena Elled.

Läs mer: SCA 1:a i NZ

Volvotävling på Nya Zeeland

I väntan på cyklonen

Om du missade nattens livesändninge kan du se reprisen på hamntävlingen i Auckland här.

Läs mer: Volvotävling på Nya Zeeland

Vestasrapporten

Brister i sjökorten och användningen

En oberoende expertpanel har undersökt Team Vestas Winds olycka som inträffade under den andra etappen av Volvo Ocean Race. De presenterar nu en rapport om incidenten som bland annat innehåller en rad rekommendationer för hur man kan förbättra säkerheten för alla havskappseglingar.

[Läs hela rapporten här]

Framförallt föreslår rapporten att digitala sjökort och annan mjukvara som finns ombord kan förbättras för att liknande olyckor ska undvikas i framtiden.

Den 29 november 2014 gick den danska båten Team Vestas Wind, med australiensiska skepparen Chris Nicholson, på grund och fastnade uppe på ett rev vid Cargados Carajos Shoals mitt ute i Indiska Oceanen under den andra etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. Besättningen tvingades överge båten men samtliga i laget klarade sig utan skador.

Den skadade båten kunde senare bärgas från revet och repareras nu på båtvarvet Persico i Bergamo, Italien. Förhoppningen är att laget ska kunna vara tillbaks i tävlingen från och med hamnstoppet i Lissabon Portugal i juni och sedan delta i de två sista etapperna.

Rapporten om incidenten beställdes av tävlingen Volvo Ocean Race och har gjorts av en oberoende panel som bestått av kända experter på området – konteramiral Chris Oxenbould (ordförande)*, Stan Honey och Chuck Hawley**.

Panelen säger i rapporten att deras slutsatser om vad som hände baseras på intervjuer med besättningen, tävlingsledningen samt andra berörda parter och data som samlats in från incidenten är inte omstridd.

”Laget var ovetande om navigationsfaror i deras närhet, fastställde felaktigt att det grundaste djupet vid Cargados Carajos Shoals var 40 meter och uppfattade det som att det var säkert att segla över revet”, sammanfattade panelen.

Panelen har inte fördelat skuldbördan bland seglarna i laget men dragit följande slutsatser:

i. Det fanns brister i användandet av de elektroniska sjökort och annan navigationsutrustning ombord på Vestas Wind.

ii. Det fanns också brister i kartografin för de sjökortsverktyg som användes när det gäller hur de visade navigationsfarorna i liten och medelstor skala på korten.

iii. Hanteringen av nödsituationen fungerade väl, och det fanns ingenting inom administrationen eller i tävlingsledningen som bidrog till att olyckan inträffade.

Panelen huvudsakliga rekommendationer är:

i. Att framtagna riktlinjer för hur digitala sjökort ska användas antas i tävlingen och att de är föremål för kontinuerlig granskning och utveckling.

ii. Att leverantören av sjökortet som användes och tillverkaren till en av de navigationsmjukvaror som fanns ombord meddelas om de upplevda bristerna.

Rapporten innehåller också fem mindre rekommendationer (sida 63, paragraf 262) som relaterar till hur tävlingen genomförs.

Enligt Volvo Ocean Race VD Knut Frostad kommer samtliga rekommendationer att övervägas av evenemanget.
– Vi planerar att sprida riktlinjerna till skeppare och navigatörer (enligt rapportens rekommendation) här i Auckland, och att vi inkluderar dem i vårat ”Notice of Race” i framtiden.
– Vi vill att rapporten ska bli ett användbart dokument för alla havskappseglare. Olyckor kommer alltid att inträffa till havs – vi hoppas att göra dem mindre sannolika.

Hittills har fyra etapper genomförts i Volvo Ocean Race 2014-15 och den femte etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien startar nu på söndag den 15 mars. Det är den längsta och mest utmanade delsträckan i den nio månader långa tävlingen, och båtarna kommer att segla i Södra Oceanen, runda Kap Horn och sedan segla norrut till Brasilien.

Hela den 38 739 sjömil långa kappseglingen kommer att avslutas i hjärtat av Göteborg den 27 juni, efter elva hamnstopp, nio etapper och besök i varje kontinent.

 

Fortsatt ombordreporter

Anna-Lena seglar vidare

Grattis till Anna-Lena Elled från Search Magazine som hoppade in som ombordreporter hos Team SCA. Hon gjorde så bra ifrån sig som inhoppare på etappen Sanya till Auckland av Volvo Ocean Race att hon nu får fortsätta på det tuffa benet från Nya Zealand till Brasilien. Det berättade Mats Olsson från KSSS på seglarforum på båtmässan Allt för Sjön.

Den här intervjun med henne gjorde han för ett par dagar sedan efter att de gått i mål i Auckland, men innan beslutet om att SCA får en svensk tjej i besättningen på nästa etapp.

Se också Anna-Lenas bilder, nedan, som gjorde att hon fick den här möjligheten. 

Se Anna-Lenas filmFortsatt ombordreporter

Allsvenskan igång

Allsvenskan i segling börjar nu

I samarbete med ett antal seglingsklubbar introducerar Svenska Seglarförbundet nu Allsvenskan i segling, en ligaserie för segling i Sverige liknande fotbollens. Konceptet har blivit en succé i Tyskland och Danmark och fenomenet sprider sig nu till andra länder i Europa och till USA. Huvudpartner är Svenska PostkodLotteriet.

18 klubblag deltar under säsongen i tre deltävlingar, hur det går kan följas i en serietabell och till slut koras Sveriges främsta kappseglingsklubb. Topp tre kommer att ges möjlighet att delta i Sailing Champions League, där de utmanar klubblag från andra länders nationella ligor.

Syftet med Allsvenskan är att öka klubbkänslan inom segling men också att sprida seglingen som idrott till fler. Allsvenskan gör seglingen enkel att förstå genom sin serietabell och genom att det är klubben som tävlar, inte individen. Formatet är likt andra idrotter, som till exempel fotbollen.

Klubblagen kan bestå av upp till 15 personer, men inför varje deltävling tar klubben ut fyra av dessa som blir klubbens besättning för helgen. Varje deltävling består av två och en halv dags kappsegling. Ambitionen är hög, vid rätt förutsättningar planeras upp till 45 race på korta 15 minutersbanor i segelbåtstypen J/70, en liten kölbåt speciellt framtagen för snabb kappsegling. Racen sker nära land så att vem som helst kan följa tävlingen. Om man inte är på plats kommer man att kunna följa seglingarna via tracking på internet.

- Det är otroligt kul att vi äntligen får till en nationell tävlingsserie mellan klubbarna i Sverige. En serie som naturligt ska kora Sveriges bästa segelklubb men som också ska få mer aktivitet i klubbarna och därmed öka tillgängligheten till vår sport. Ett mål som vi också delar med vår huvudpartner, Svenska PostkodLotteriet, säger SSF:s sportchef och förbundsdirektör Stefan Rahm.
Svenska Seglarförbundet är dessutom en av tre förmånstagare i Svenska Medaljlotteriet.

De deltagande klubbarna är nu i full gång med att sätta ihop sina lag, jaga sponsorer och aktivera sina medlemmar på olika sätt.

- Som ett resultat av att vi kan delta i Allsvenskan och de aktiviteter vi ordnar i samband med den, hoppas vi ska göra att fler på Ekerö rekryteras till seglingen, både barn och vuxna, säger Ekerö Båtklubbs ordförande Göran Thingvall.

Inför 2016 och framåt planeras fyra till fem deltävlingar per säsong och förhoppningen är att ytterligare divisioner bildas när fler klubbar vill delta.

Klubblag som deltar i Allsvenskan 2015, och kontakter:
(Klubb, medieansvarig, mejl, telefon.)

Ekerö BK, Jan Björnsjö, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0749-14 91 67
Ekolns SS, Lars Hedblom, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0761-33 43 29
GKSS, Stina Jansson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Halmstads SS, Kansliet, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 035-21 76 53
Hjuviks BK, Johan Mossberg, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 070-625 25 15
Kullaviks KKK, Johan Formgren, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0730-43 44 65
KSSS, Mats Olsson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 070-633 61 30
Lerums SS, Lars Engström, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0708-21 92 12
Långedrags SS, Petra King, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0727-16 01 75
Malmö SS, Björn Olsson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0768-53 02 93
Oxelösunds SS, Stefan Eriksson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0702-28 58 82 Sotefjordens SS, Magne Möller, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0735-11 59 97
S606K, Sam Victorin, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 0708-406 299
Strängnäs SS, Tommi Rotonen, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 070-605 93 50
Trälhavets BK, Gunnar Lundell, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 08-540 22 880
Värmdö JS, Robin Hansson, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 070-745 47 45
Wikens BS, Lennie Timour, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 070-699 64 94
Örnsköldsviks SS, Billy Russel, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 070-375 26 67

Kontakter på Svenska Seglarförbundet:
Isabelle Lindsten, Kappseglingsansvarig, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., 070-180 85 53

Mapfre vann fjärde benet

Martin trea

På lördagförmiddag svensk tid seglade Martin Strömbergs Dongfeng Race Team in på tredje plats i den fjärde etappen av Volvo Ocean Race, den från Sanya till Auckland. Efter tre veckor på havet skilde endast åtta minuter mellan de tre första båtarna och spanska MAPFRE var först över mållinjen. – Det är surt att missa förstaplatsen men vi är nöjda efter den här tuffa etappen, säger Martin Strömberg.

Läs mer: Mapfre vann fjärde benet

Målfejd i Auckland

Målgång i Auckland runt kl 10:00

-Inte långt kvar nu men väldigt lätt vind och värre blir det – kampen om segern är långt från över! Det hälsar Martin Strömberg från Dongfeng, som nu ligger trea.

Det dojjar utanför Nya Zeeland. Täten med MAPFRE Abu Dhabi och Dongfeng kämpar nu i lätta vindar och någon av de tre borde komma först i mål under lördagen. Men när målgången, som kan ses på den här sidan, kommer att ske är väldigt lurigt att veta.

Läs mer: Målfejd i Auckland

Destopnews 8

Virtuell seglingsuppdatering

https://youtu.be/KHktBvmBAGk

Ett nytt virtuellt spel för bankappsegling lanseras nu av Virtual Regatta och Ian Willams blir världsmästare i matchracing för femte gången. Seglingsuppdatering nummer 8 i år från Destopnews.

Först igen

Dongfeng leder igen

dongnyar

Helt otroligt, Martin och kineserna har startat det nya kinaåret med att segla upp till förstaplatsen igen, från sista, i Volvotävlingen.

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har på två dygn seglat upp från sista plats till att ta ledningen i den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15.

– Vi har fått tillbaks våra glada ansikten, rapporterar lagets franska skeppare Charles Caudrelier.

Läs mer: Först igen

Dongfeng kommer tillbaka

Reparation på hög nivå

Det är mycket som går sönder på Martin Strömbergs kinesiska båt. Men nu har de satt igång och laga prylarna.

Dongfeng Race Team har avancerat från sista till fjärde plats och hade en stark position tillsammans med Team SCA när fältet nu passerat ekvatorn. Mindre än 50 sjömil skiljer mellan första och sista plats och fortfarande återstår det en dryg vecka till målet i Auckland.

Läs mer: Dongfeng kommer tillbaka

Dongfeng sist

Mastproblem igen

https://youtu.be/sZhvYIKNVlc

Just nu går det inte värst bra för Martin och kineserna. Team Dongfeng har halkat ner på sista platsen efter problem med rännan i masten, som gör att de inte kan reva och hissa i kapp med de  vindkasten i doldrums. Tidigare lossade fästet för stora förseglet J1:an, så de tappade fart medan de seglade med den mindre J2:an.

Dessutom kraschade navigationsdatorn. När de fick igång den låg det plötsligt en ö rakt framför dem. Mokil. Eller egentligen tre öar med en snorkelvänlig lagun emellan. Men de tog sig förbi, trots att molnen på det här benet hela tidan har legat på fel sida om dem och fått dem att halka från första till sista platsen.

Nya cupseglare

Fler svenskar till Artemis

https://youtu.be/ycxuYmtbpug

Nu har internutbildningen Alameda i San Fransiscobukten kommit igång för fler svenskar, som förhoppningsvis kan vara med och ta hem den berömda bucklan till Sverige. Programmet i Kalifornien skall pågå i tolv veckor. Det är Team Artemis som tillsammans med KSSS utmanar om America's Cup 2017 erbjuder studenter vid Sveriges högskolor chansen till Internship med laget.

Hittills är det Fredrik Lööf och Max Salminen som är klara i teamet, men vi får väl hoppas på att några svenskar till på svenskbåten Artemis, till tävlingen 2017 på Bermudas. Och sen får vi väl se hur det blir på cup-touren i Göteborg i augusti.

Läs mer: Nya cupseglare

Sittbrunnenfilmer