Hårda americavindar
Hårda vindar i Neapel
http://www.youtube.com/watch?v=PosKBcT_pWwDet har blåst bra på Americas Cup-katamaranerna i Italien.
Det har blåst bra på Americas Cup-katamaranerna i Italien.
{jumi [jumi/leg6.html]}
När världsomseglingen startade på sitt sjätte ben, från Itajai i Brasilien till Miami, tog Puma ledningen direkt. 30 poäng står på spel i denna omgång, vilket kan ge möjlighet för någon att hämta in telefonicas 16-poängsledning. Det ser ut att bli en betydligt behagligare segling än det förra bog- och mastknäckande benet. Om ett par veckor räknar man med att passera karibien för upploppet mot Florida.
Om volvotävlingen mest handlar om att slå sönder skrovet eller riggen verkar kommande Americas Cup mest handla om hur man kan kapsejsa på det mest spektakulära sättet. Det här är de senaste extravaganserna:
http://www.youtube.com/watch?v=S-FlN97Y3okEfter en spännande slutstrid kom Puma först till Itajai i Brasilien, och ligger därmed totalt strax efter Telefonica, som i detta ben kommit starkt efter att ha varit tvugna att söka nödhamn för reparationer. Hela femte benet av Volvo Ocean Race har varit ett nio negerpojkar, där båt efter båt har fått ge upp efter haverier i antingen skrovet eller riggen.
Groupama som tappade masten på slutampen kommer att försöka segla slutsträckan på en nödrigg med återstående delar av masten, för att komma in på 3:e-platsen, och därmed kamma hem 20 poäng. Alltmedan tävlingsledningen funderar på vad som är fel med en tävling där alla utom en båt havererar. Med alla de skador som varit får det väl ses som tur att ingen skadats riktigt allvarligt.
{jumi [jumi/itaji.html]}
Medan de två återstående båtarna spurtar mot femte benets mål i Brasilien, Puma tätt följd av upphinnande Telefonica, så funderar tävlingsledningen på framtiden. Årets lopp har mer handlat om vilka båtar som håller än vem som seglar snabbast.
Målgången blir i eftermiddag i Itajai, svensk tid.
För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Och sedan Lägg till på startskärmen.