långsegling

Försäkring, sjukvård på långsegling och Blå kortet.

eu kort

Att få klarhet i vad som gäller om man blir sjuk på långsegling är inte det enklaste. Om man googlar runt på de inblandade myndigheternas sidor blir man inte värst mycket klokare. Långseglare finns liksom inte i den världen.

Innan jag startade min jordenruntsegling fick jag lite förvirrande besked om att jag blev utskriven ur Försäkringskassan för att jag skulle vara borta länge. Jag tog därför en sjukförsäkring som täckte akutsjukvård och eventuell hemtransport.

I Europa, eller mer specifikt, EU/EES, Schweiz och Storbritannien, gäller det Blå EU-kortet om man blir sjuk och behöver vård där man är. Det betyder att man har rätt till är nödvändig vård och tandvård, alltså sådan vård som inte kan vänta tills man kommer tillbaka till Sverige.

Läs mer: Försäkring, sjukvård på långsegling och Blå kortet.

Väderruttning

sitt

Det började när jag seglade Volvo Ocean Race 2011 på Sailonline.org. Var sjätte timma kom det en ny väderprognos som man seglade virituellt på. Då måste man vara med och göra en ny routing, som ofta gick helt andra kurser än raka vägen. Det kändes revolutionerande att det ofta gick fortare att ta en omväg.

Nu har jag seglat jorden runt och använt olika weather routing-program över oceanerna IRL, själv eller med hjälp av navigatörer hemma. Den stora skillnaden är att man i programmen bara seglar på prognoser. I verkligheten måste man ta hänsyn till vädret också.

Läs mer: Väderruttning

En makalös maskin.

vagn
Ibland stöter man på dom. Dom som har en dröm, en ide….en vision. Ingenting verkar kunna stoppa en drömmare som har verktyg, ideèr, kunskap och ambition nog att genomföra sitt projekt.

Jag blir lika glad varje gång. Av människor som Yrvind och Renè. Människor som lever utanför en box.

Renè vill resa runt jorden med en farkost som kan ta honom över både land och hav.

Läs mer: En makalös maskin.

Hurrivane

SAVE 20211130 160526

En ny svensk uppfinning, eller kanske snarare en återuppfinning håller på att se världens ljus i Las Palmas på Gran Canaria. Det är vindrodret Hurrivane, byggt för att klara orkaner.

- Jag tog hem en offert på vindrodret Hydrovane och blev störtförbannad, berättar ensamseglaren och ingenjören Håkan Sagerkrans. Det skulle kosta 80 000 kronor med alla tillbehör.

Läs mer: Hurrivane

Ankring på svaj

bortom horisonten ankring

Här hemma i Sverige lägger vi ofta till mot en klippa, med ankaret i aktern. Men i resten av världen ankrar man på svaj, om man inte vill ligga i en marina. Magnus Lindén har seglat där ute och i Boken Bortom Horisonten, delar han med sig av sina långseglingserfarenheter. Som ett smakprov publicerar Sittbrunnen hans ankringstips.

Läs mer: Ankring på svaj

Späckhuggarna tog Henriks roder.

bogsering

- 5NM från Tanger, ca en timma med motor, så hör jag hur min rattautopilot bara skriker som om den blev tvingad åt fel håll. Jag kastar mig upp för att lossa spärren på den och börja styra för hand. Hinner tänka det måste ha varit ett fisknät, gör några rörelser med ratten för att känna om det var något runt rodret. Då hugger det tag i hårt i ratten så jag nästan tappar greppet, då ser jag fenan och hinner tänka fan det är inte sant, stänger av motorn och rusar ner för att stänga av all ström.

Det berättar Henrik Ericsson (47) som just mötte späckhuggarna i Gibraltar sund. De förstörde rodret och anföll S-drevet. Nu vet han inte om han ska kunna ta sig till Kanarieöarna med sin Boström 31, SV Cordelia. Försäkringsbolaget vill inte vara med i Afrika.

Läs mer: Späckhuggarna tog Henriks roder.

Sittbrunnenfilmer

Vi använder cookies.
Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.