farvatten och hamnar

Sömlös i Trosa

Sömlös i Trosa

Årets nyhet från Hydrographica är detaljerade sjökort utmed hela Sörmland, från Trosa och neråt. Dessutom finns det nya kortet som ett sömlöst elektroniskt sjökort från Solteknik.

Läs mer: Sömlös i Trosa

Docksurfa i sommar

Hyr ut båten i hamnen

Docksurf är en ny tjänst som erbjuder gäster och semesterfirare, som söker tillfälliga boenden, nya möjligheter till fantastiska upplevelser i våra insjöar, kanaler och skärgårdar.

Redan nu kan du strunta i hotell och boka övernattning i en båt istället.

Ofta kan det vara svårt att hitta hotell eller vandrarhem under större evenemang och populära semestertider, framför allt i större städer. Samtidigt finns det massor med tomma fritidsbåtar i attraktiva lägen som kan erbjuda en unik och bekväm övernattning. Och man behöver inte ha sjövana, vara seglare eller ha förarbevis. Båtarna ska inte lämna bryggan. De är bara till för övernattning.

Bakom tjänsten Docksurf står företaget Dockspot som är den ledande aktören i norra Europa när det gäller förbokning i gästhamnar och marinor. Cirka 80 hamnar i sju länder använder bokningstjänsten dockspot.com.

Via en toppmodern marknadsplats erbjuds nu båtägare att på ett enkelt sätt tjäna en slant på sitt båtägande. Samtidigt erbjuds turister och tillfälliga besökare, som normalt väljer andra boendeformer, upplevelsen att bo i båt. Redan nu kan man boka sina nätter eller lägga upp sin båt som bokningsbar på www.docksurf.com.

I en stor enkät bland båtägare 2016 svarade cirka 40 procent att de kunde tänka sig att hyra ut sin båt när den ligger still i hamnen. 62 procent av dessa kunde också tänka sig att flytta båten till en mer attraktiv hamn för att lättare få den uthyrd. Fördelningen mellan motor- och segelbåt var lika. 46 procent av båtarna ligger på ostkusten och 40 procent på västkusten. Snittbåten i undersökningen var 10,55 m lång och båtägarna skulle i snitt vilja ha 1000 kr per dygn. I en båt med fyra kojplatser blir det 250 kr per person och övernattning.

Vrakjakten börjar nu

Sanering för fem miljoner

Undersökning av vraket Villon

 Nu påbörjas arbetet med att miljösanera de miljöfarliga vrak som ligger längs Sveriges kuster och först ut är fiskefartyget Thetis. Thehtis är ett av tio vrak som identifierats som ett potentiellt miljöhot eftersom de riskerar att läcka miljöfarliga ämnen som kan skada människor, djur och växter.

Det finns runt 17 000 vrak längs Sveriges kuster. Av dem har Sjöfartsverket klassat 300 som miljöfarliga och ett trettiotal av dem bedöms utgöra ett potentiellt miljöhot. Nu har Havs- och vattenmyndigheten fått fem miljoner kronor för att inleda saneringsarbetet med ett av de mest hotande vraken, Thetris. Fiskefartyget Thetis som sjönk 1985 ligger på 30 meters djup och nära land utanför Kungshamn.

Läs mer: Vrakjakten börjar nu

Norge uppifrån

Häftigaste drönaren från Norge!

https://youtu.be/fq-ywVIg2A8

Hur hålet i Torghatten ser ut kan man se på den här prisbelönta drönarfilmen från Norge. Det är tidskriften Illustrerad Vetenskap som utsett den här filmen 17-årige MATHIAS HAUGHOM spelat in till Årets drönarvideo.

Nu längtar jag ännu mer till Norge, men de där klipputsprången kommer jag inte att gå ut på....

Rädda hotellet på Marstrand

Mord på turisthotellet

Turisthotellet i Marstrand, en i landet helt unik anläggning från badortsepoken i slutet av 1800-talet, är nu efter decennier av förfall tänkt att rivas. Förfaringssättet påminner om rivningsvågen på 60-talet, när man avsiktligt lät husen förfalla för att motivera rivningar med argument om byggnadernas dåliga skick. En metod som åter tycks bli alltmer vanlig, skriver Svenska byggnadsvårdsföreningen.

Läs mer: Rädda hotellet på Marstrand

Go för Nynäshamnen

Ny nynäshamn i Norvik!

Nu är det helt klart att man kan börja bygga den nya hamnen i Nynäshamn. Högsta Domstolen har sagt nej till att ta upp överklagandena, som bl a drivits av Marcus Wallenberg och hans mamma, som har en egendom tvärs över viken. Det innebär att bygget kan börja under året, efter en process som har pågått i runt tio år. Hamnen ska ersätta Frihamnen och Värtahamnen i Stockholm, där det ska byggas bostäder.

– Vi är mycket nöjda med beskedet från Högsta domstolen. Efter en lång process i detta betydelsefulla projekt för Stockholmsregionen, har vi fått det slutliga beskedet från Högsta domstolen och kan äntligen påbörja byggnationen av Stockholm Norvik Hamn, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar.

I Sverige kommer nio av tio varor sjövägen och en stor del av dessa varor ska till Stockholmsregionen. Genom Stockholm Norvik Hamn blir det möjligt att frakta gods så nära slutdestinationen som möjliget till sjöss. Det ger stora miljövinster samtidigt som det avlastar landets redan idag hårt belastade väg- och järnvägsnät.

– Den globala tillväxt som pågår leder till ökade godsvolymer och Stockholm är den mest expansiva huvudstadsregionen i Europa. Det ställer höga krav på effektiv och hållbar varuförsörjning. Genom att säkra möjligheten att ta emot de allt större fartygen får vi ekonomiskt och miljömässigt attraktiva transportmöjligheter till vår region. Här är Stockholm Norvik Hamn, med naturligt djup, kort insegling och närhet till marknaden en viktig pusselbit, fortsätter Johan Castwall.

Byggtiden är drygt tre år från det att projektet påbörjas till dess att Stockholms Hamnar kan ta emot det första fartyget.

Sittbrunnenfilmer