prylar

Riggspänningsmätare

Trimmad riggspänning med Rig-Sense från Spinlock

Förra årets lanserade Spinlock Rig-Sense, en riggspänningsmätare utvecklad för exakt mätning och repeterbar inställning av riggtrim på vajer-, fiberstag och linor i diameter 2-5mm. Nu är det dags för nästa modell, Rig-Sense för 5-8mm stag och linor.

Rig-Sense är en modern och nytänkande variant av traditionella riggspänningsmätare. Handhavandet är enkelt med en tydlig och lättavläst linjär skala i kilogram, inga komplicerade omräkningar eller tabeller behövs. Till Rig-Sense finns också Rig-Sense App för att lagra, analysera, exportera och dela data på smarta telefoner och surfplattor. Rig-Sense App är gratis och finns för både iOS och Android. Med hjälp av Rig-Sense blir det enkelt att repetera ett bra riggtrim, att jämföra och justera och att lagra värden för att ta tillvara och utvecklas av erfarenheterna på vattnet.
Rig-Sense är lätt, robust och enkel att hantera. Materialen är valda för att fungera problemfritt i tuff marin miljö.

Rek pris från 2 775:- inkl moms

Seapilot i Europa

Svenskapp i Europa

Nu släpper Seapilot nya kartor för Europa. Portugal och Kroatien är klara, Spanien, Grekland och Italien är på G innan sommaren. Så småningom säger de sig kunna fixa Västindien också.

Det vore ju cool att kunna använda deras smarta weatherrouting över Biscaya och Atlanten. Vi får väl se, nu är de på med nya emisioner i moderbolaget Trueheading. Förra gången sprack det ju, men nu verkar de vara på spåret igen.

Vattentät sjua

iFåntestet

https://youtu.be/D-VNp58_cPU

Äntligen en vattentät iPhone. Jag bytte till en vattentät Samsung, efter två telefondrunkningar förra sommaren. Nu blir det väl byte tillbaks när den ger upp. Fast den fungerar ju ganska bra, så långt.

TOch så här borde man väl testa alla prylar, som när Square Trade  Labs bad surfaren Kai Lenny sätta den nya fånen på prov. Och nu är det ju inte bara Samsung som måste inse allvaret. Vem behöver en GoPro nu?

Kommentera och delaVattentät sjua

Ploppmätaren

Det sa bara plopp!

plopp

- Vad var det som ramlade i, sa Nils när vi slog i 3 sekundmeter.

Så småningom tittade vi upp i masten och såg att den nya bluetoothvindmätaren var borta. Plopp sa det när hela paketet med solcell och batteripack plumsade i. Det sjönk bra i alla fall, det var väl det enda bra med det testet.

Läs mer: Ploppmätaren

Bästa appen utsedd

Seapilot är bäst!

bastapaj

Seapilot vinner överlägset  omröstningen om bästa navigationsappen i Sittbrunnens omröstning. 130 unika besökare har röstat på den svenskutvecklade navigationsappen. Därefter kom Navionics med 35 röster och Eniro på Sjön med 28 röster.

Läs mer: Bästa appen utsedd

Många Eniro på Sjön

Eniro på Sjön över kvartsmiljonen!

eniroais

Eniro på Sjön är populär. Sedan lanseringen för drygt sex år sedan har Eniros sjöplaneringsapp laddats ner över 274 000 gånger. Vill man, kan man säga att Eniro på Sjön nu finns i 74 procent av samtliga Sveriges dagtursbåtar eller båtar med övernattningsmöjlighet.

Eniro på Sjön sjösattes första gången den 5 mars 2010 och har sedan dess laddats ner över 274 000 gånger. 211 000 av dessa har laddats ner i Sverige och 63 000 i Norge.

Bryter man ner statistiken ytterligare visar det sig att 247 000 eller 90 procent av nedladdningarna är av den kostnadsfria varianten av Eniro på Sjön, och 27 000 eller 10 procent är av betalversionen Eniro på Sjön Pro. Bara sedan AIS (Automatic Identification System) introducerades i Pro-versionen den 25 april i år, har betalversionen laddats ner över 3 700 gånger. Av Eniro på Sjön Pro finns i dagsläget 17 000 enheter i Sverige och 10 000 enheter i Norge.

Eniro på Sjön i 74 procent av Sveriges dagtursbåtar och båtar med övernattningsmöjlighet

Enligt Sweboat (Fakta om båtlivet i Sverige 2016), finns i nuläget cirka 754 000 fritidsbåtar i sjödugligt skick i Sverige. Av dessa är cirka 370 000 dagtursbåtar eller båtar med övernattningsmöjlighet. Men en enkel mattematikövning och lite god vilja kan man därmed säga att Eniro på Sjön nu finns i 74% av Sveriges dagtursbåtar eller båtar med övernattningsmöjlighet.

– Det är makalöst och något vi aldrig vågade hoppas på att Eniro på Sjön skulle nå en sådan framgång. Att tillhandahålla ett nyttoverktyg som detta som kan komma alla till del känns oerhört bra och går helt i linje med Eniros vision att bli symbolen för lokala upptäckter. Med eniro.se gör vi det på land och med Eniro på Sjön gör vi det till sjöss , säger Mattias Wedar chef för User & Customer Experience på Eniro.

Fakta om Eniro på Sjön

Eniro på Sjön finns för iOS (Apple) och Android (Google) och täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. I gratisversionen ingår: svenska och norska sjökort, GPS-positionering, kurspil, karta i färd- och nordriktning, satellitbilder, man överbord-funktion, väderprognos för sex och tjugofyra timmar (endast iOS) samt Eniros söktjänst integrerad med gästhamnar, naturhamnar, sjömackar, varv, övernattningsställen och restauranger med mera. Betalversionen av appen (Eniro på Sjön Pro) kostar 179 kronor i en engångssumma och innehåller utöver det som är inkluderat i gratisversionen: AIS (Automatic Identification System), Offline-kartor, rutter och waypoints, kurs, fart över grund och trippmätare.

Eniro med AIS

App-AIS i version 3.0

eniroais

Nu kommer den billigaste navigationsappen med AIS. Eniro På Sjön är gratis, men då får man bara en karta och position. För lite pengar får man i stort sett ett komplett navigationsprogram där man kan ladda ner sjökorten offline. Och nu alltså med AIS. Dock fungerar ju AIS:en bara när man har 3-4G-täckning, alltså inte ute på öppet hav där man behöver den som mest.

Läs mer: Eniro med AIS

Appröstning

Bästa appen

padda

När jag skrev om apparna tänkte jag lägga ut en omröstning om vilken app Sittbrunnens läsare tycker är bäst. Men det funkade inte. Men nu har till slut omröstningsmodulens fixare felsökt och fått det att fungera. Så varsegod att dela med dig av din favoritapp till övriga som funderar på vad de ska segla efter i sommar, här i högerspalten. Vi kör omröstningen till midsommar och korar då "Bästa appen".

Lite längre synpunkter är välkomna i kommentarsfältet nedan. Tipsa gärna om det är någon vi missat.

Kommentera och delaAppröstning

Appafton

Navigations-apparna

appsommar

Det händer en del på paddfronten. Navigationsapparna blir mer och mer kompetenta, men fortfarande är det egentligen bara en som helt kan ersätta en riktig båtplotter. Och den kostar ju lika mycket, om man måste köpa plattan också. Under 24-timmars har man stor användning för elektronisk navigation, så vi fixade en kväll och gick igenom navigationsapparna. Här är min redovisning av de vanligaste och hur de fungerar.

Jag navigerar huvudsakligen med en plotter monterad på rattpiedestalen. Sjökort använder jag löst i sittbrunnen för att få översikt. Plottern används huvudsakligen så att jag lägger en tillfällig waypoint (kallas MAP i Garmin) och trycker på Goto-knappen, då jag får fram aktuell kurs. Dessutom har jag importerat alla 24-timmars waypoints i GPX-format, vilket är mycket användbart, inte bara när jag seglar 24-timmars.

Läs mer: Appafton

Nya batterier

Litiumbatterierna kommer nu

Dags att dra av presenningen och se om bland annat batteriet har överlevt vintern. Om inte kommer nu den nya sorten, samma, nästan, som i mobiler och elbilar. Problemet är bara, kan man sätta in ett sånt rakt av?

Svaret är väl nja. Man ska sätta in en ny landströmsladdare och solcellsregulator, om man har det, samt en spänningsvakt så att batteriet inte laddass ur helt, enligt Lars Isberg som säljer LIME-batterierna. Efter en dragning om SRS-tal hos North sails drog sig ett gäng intresserade upp till X-Yachts och diskuterade de nya batterierna, tester och en del myter. Faktiskt riktigt intressant om man går i batteribytartankar.

Kommentera och gillaNya batterier

Snabbseglarskor

Dränerande dojjor

Att segla är nödvändigt. Och ska det gå fort måste man naturligtvis ha nya dyra seglarskor från Musto och Clarks, eller hur?

Tillsammans har dessa båda världsledande företag utvecklat en serie nya tekniska båtskor uppbyggda kring ROCK, Aqua DX Teknologi som dränerar ut inträngande vatten, och en gummisula med microslipat mönster för maximalt grepp på våta ytor.

Dynamic Pro är den ultimata kappseglingsskon i meshtyg med bästa grepp på våta ytor, skon är utan mittsula och fotbädd för maximal kontakt med däck. Finns i färgerna Light Grey och Black Lime, ca pris 1399:-

Orson Lite är en lättvikts atletsko i hybridmaterial. Varje detalj i skon är noga utprovad för maximal funktion. Skon har helgjuten EVA innersula och mellansula. Finns i Black, Navy och White, ca pris 1499:-

Orson Crew är en lättvikts hybridsko med ovandel i saltvattensbeständigt premiumläder. Crew-modellen är helfodrad med fårskinn, den har urtagbar dämpad fotbädd och mellansula. Finns i Black och Light Grey, ca pris 1599:-

Toppmätare

Trådlös vindmätare

OffSwitch

Kolla in den här lilla trådlösa, soldrivna vindmätaren. Ska funka såväl på jollen som på en 20 meter hög mast, säger de.

Till den använder man en app som man kan navigera med i olika vindar och till och med skapa polardiagram med.

Läs mer: Toppmätare

Norsk antenn

Snyggaste antennen

Lars Thrane, grundaren av Thrane & Thrane A/S, har startat en ny verksamhet med tillverkning av navigationsprodukter som har den absolut senaste tekniken, högsta noggrannheten och den i särklass snyggaste designen på marknaden i ett nytt bolag, Lars Thrane A/S.

Första produkt att lanseras är en mycket liten, kompakt s.k. Navigation Referens Unit (NRU) LT-1000 enhet med stor kapacitet att ta emot och förmedla en mängd information som behövs för att navigera korrekt. Produkten är ett alternativ till gyro och GPS-kompass för fritids- och arbetsbåten men med fler funktioner.

NRU LT-1000 enheten har 12 noggranna sensorer för att mäta:

Kursen (True heading)
Magnetisk kurs
Kurs över grund
Fart över grund
Lufttryck
Temperatur i realtid
Pitch och roll
Positionen via 72-kanals GNSS (från de tre positioneringssystemen GPS/GLONASS/BeiDou) samt med SBAS (satellitbaserat) system.

LT-1000 enheten uppfyller de standardiserade krav och certifikat som krävs för global maritim navigationsutrustning och enheten har CE och FCC godkännande. Informationen från LT-1000 ges via NMEA 0183 / NMEA 2000. Den är designad och konstruerad för det extremt krävande och hårda klimatet ute till sjöss och klarar av temperaturer från -40⁰C to +55⁰C (-40⁰F to +131⁰F). Strömförsörjning 9-40 VDC.

Listpris inkl. moms 8.965:-.

Lars Thrane har alltid varit en pionjär och har nu, precis som tidigare, utvecklat en produkt med enastående prestanda i ett mycket litet, snyggt format. Redan nu finns prototyper för fler produkter som kommer lanseras under våren 2016. Bland annat en extremt liten elektronisk kompass och en 72-kanals GNSS antenn.

Sjökortsskrivare

Tillåtet att fixa sitt eget sjökort till sommaren

https://youtu.be/_E9rPeqqke0

Här publicerade vi en Youtubefilm med lite mer detaljerad beskrivning av Garmins nya olagliga funktion att mäta upp sitt eget sjökort, som vi berättade om i reportaget från Båtmässan. Men Garmin avpublicerade den när den fick spridning. Tidigare har ju även Navionics lanserat den funktionen, med tillägget att dela sjökort. Problemet är ju bara att det är förbjudet i Sverige, Norge och Finland. Utom i svenska insjöar.

Men nu ska lagen ändras. I vår lägger regeringen en propostion som kan leda till att sjömätningsförbudet försvinner för fritidsbåtar, något som kallas "ringa sjömätning". Redan i sommar kan lagändringen ha trätt i kraft om förslaget går igenom.

Läs mer: Sjökortsskrivare

Kosterhavet i mobilen

Totalappen på sjön!

https://youtu.be/wOmRuKPUrPU

 Än finns den inte, men snart: Var ligger närmaste tankställe? Är jag verkligen i farleden? Finns det något fågelskyddsområde i närheten? En konceptidé för en ny applikation kan förena samhällsnytta och sjösäkerhet samtidigt som den förenklar livet för fritidsseglare.

Tänk dig att du håller upp läsplattan eller mobilen framför dig när du är i båten, och genom den kan se en 3D-bild på omgivningen. Men bilden innehåller mycket mer än det du ser i verkligheten. Farleden är utmärkt med gröna streck. Där finns även situationsanpassad information, som närmaste hamn, hotell och tömningsstation, inritad. Du kan dessutom växla läge till att se havsbotten med alla uppgrundningar som en 3D-bild. Och bilden följer med när du vinklar eller flyttar på skärmen.

Läs mer: Kosterhavet i mobilen

Navionics på METS

Autokurs i Navionics

Automatiska vägvalet \

Navionics sjökort för telefoner och surfplattor kommer nu med en ny version där automatiskt vägval, blir ”Dock To Dock”. Om det finns farliga grund eller andra hinder varnar sjökortet med röd markering och varningsskyltar. Navionics grundare och styrelseordförande Giuseppe Carnevali vet nu också att han kan lita på Hydrographica!

Läs mer i Dagens Båtliv.

Mets-vinnare

Första pris till svenskt trimplan

Dame Award 2015, den 25:e i ordningen, går till två vinnare. Spinlock vinner med sitt lilla ledljus som monteras på en räddningsväst. Hela uppblåsta lungan lyser. Svenska Humphree, som tillverkar stabilisatorer och interceptorer (trimplan som sänks rakt ned) för storre yachter, delar första priset med Spinlock.

Läs hela artikeln i Dagens Båtliv

Watski+Duells=sant

Duells Marin går in under Watski

Nu blir det mer motorbåtsprylar hos Watski. De har ingått ett avtal om att Watski tar över vissa utvalda delar av Duells marina aktiviteter.

”Utvidgningen passar bra in i Watskis strategi med att stärka upp produktsortimentet inom motorbåtsrelaterade tillbehör till fördel för hela marinbranschen och för att öka samarbetet med servicevarv, båtbyggare och båtförvaring. Nu kan kunderna handla allt av oss som de behöver” säger Watskis VD Richard Gedda. 

Duells kunder kommer, förutom att ha tillgång till det nuvarande sortimentet, att få tillgång till hela Watskis kompletta sortiment, likväl kommer Watskis nuvarande kunder få tillgång till ett attraktivt, brett och djupt sortiment till motorbåtar och motorer.

”För Duells är det här en mycket bra lösning. Vi kan överlämna den marina affären till en part som verkligen kan branschen och har det som kärnverksamhet, vilket ger rätt möjlig­het för att utveckla den till ett mer attraktivt erbjudande. Med tanke på såväl både kund-och leverantörsrelationer så känns det här riktigt bra”, säger Duells VD Anderz Larqvist.

Duells är Skandinaviens ledande leverantör av tillbehör, personlig utrustning och reservdelar inom motorcykelmotocrossmopedcykelATVsnöskoter och marint. Sortimentet är heltäckande med fokus på internationellt starka varumärken och du hittar produkterna hos över 2500 återförsäljare. Duells grundades 1932 och har sitt huvudkontor i Göteborg med filialkontor i Roskilde, Oslo och Östersund.

Duells är sedan 2013 en betydande del av Moteo, en europeisk koncern som är en av de största och mest expansiva bolagsgrupperna inom import och distribution av fordon, delar och tillbehör i mc-branschen.

True Heading ger upp

Personalen uppsagd

Nu kastar AIS-pionjärerna Trueheading in handduken och varslar hela personalen. Det var ju de som en gång lanserade AIS-B-transpondern för fritidsbåtar och hävdar själva att de har 95 % av marknaden i Sverige. Sen köpte de navigationsappen Seapilot från Viamare och planerade att byta namn på alla produkterna till Seapilot. De hade stora planer på att erövra USA-marknaden.

Läs mer: True Heading ger upp

Prata med seapilot

Pratapp för sjön

Nu finns det en app som fungerar som en VHF, fast lite smartare. Det är Seapilot som har tagit fram den. Sittbrunnen återkommer med lite mer information när vi har hunnit testa den. Men så här beskriver de själva appen:


Seapilot TALK fungerar som en radio som möjliggör Push-to-talk över internet när man är på sjön. Appen är nu tillgänglig för nedladdning till Android, iOS och Windows Phone. Den gör att du på ett enkelt sätt kan ta kontakt med personer i din omgivning på sjön genom en enkel knapptryckning. Genom att du kan ställa in räckvidd i appen kan du ta kontakt även med personer du inte känner som befinner sig i din omgivning.

Funktioner:

  • Visar nuvarande position (latitud, longitud), aktuell kanal och nuvarande räckvidd.
  • Två kanaler (CH0, CH1)
  • En särskild kallelse kanal (CH0)
  • Tre områden
  • Dela position och kanal

En Internetanslutning krävs för att appen ska fungera.

Seapilot TALK finns tillgänglig för iOS, Android och Windows Phone och finns att ladda ner via följande länkar.

iPhone:
https://itunes.apple.com/se/app/seapilot-talk/id1006770237?l=en&mt=8


Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.accelerande.seapilottalk

Windows Phone:

http://www.windowsphone.com/s?appid=a130f73b-38b0-4ee2-8f83-8fb0a351ed64

Priset för appen är 29 kronor.

Livetrack

Allsvenskan trackar med mobiler

https://youtu.be/8S2FOSWs_U0

Till helgen drar seglingsallsvenskan igång på Baggensfjärdden. Nu ska de nya tävlingarna liverapporteras med grafik från SAP. Svenska Seglarförbundet inleder ett samarbete för att utveckla seglingssporten med hjälp av teknik från SAP. Under 2015 och 2016 kommer alla båtar i den nystartade tävlingen Allsvenskan Segling att utrustas med smart IT som specialutvecklats för segling.

Läs mer: Livetrack

Accent

Läs mer: Accent

Friluftsbordet

Stabilt på klippan

https://youtu.be/trhwGBPyOhk

På Formexmässan i Älvsjö hittade vi Mats Boson med ett hopfällbart båtbord. Bra för klippan, och kanske även för sittbrunnen i den lilla båten. Vi får se om han dyker upp på någon båtmässa också.

Seglingssimulatorn

Torrsegling

https://youtu.be/4LzVdU2aiHM

Här ett coolt sätt att lära sig segla, torrsegling på bryggan. Passar ju utmärkt så här vintertid. Jag gillar speciellt fläktarna. Bara att beställa från www.funtosail.com .

En simulator till.....Seglingssimulatorn

Aktionskameror

Värsta aktionskameran

https://youtu.be/1VNyEgQ0_aA

Själv har jag labbat med GoProkameran några  år. Version 1 har en kass meny och batteriet klarar numera inte nån längre tid. Men det är en häftig kamera på sjön och tom ner i vattnet. Men skulle jag köpa en ny idag så vet jag inte säkert vilken. Men det vet Yachting Monthly, som har testat aktionskamerorna. Varsågod.

Nya Solteknik-kort

Android-raster

Solteknik är företaget som specialiserat sig på sjökort och appar med rasterkort, dvs elektrinska kort som ser likadana ut som på papperskorten. På mässan i Älvsjö kommer de att visa nedladdningsbara kort och nya Androidnavigatorer.

Solteknik samarbetar med tillverkaren av navigationsappen MarineNavigator och har tillsammans med dem skapat sidan maps.soltek.se för direkt nedladdning av sjökort och kartor. MarineNavigator finns för nedladdning och köp från Google Play Store.

Klara för nedladdning är sjökort över Sverige, Finland och Hydrographicas specialsjökort. Ytterligare sjökort från flera länder är planerade att ingå i sortimentet. Solteknik HB har även skapat möjlighet för nedladdning av topografiska kartor. För närvarande finns Fjällkartan från Lantmäteriverket i skala 1: 100 000 för nedladdning. Terrängkartan från Lantmäteriverket i skala 1:50 000 kommer att komplettera nedladdningssidan under våren. Både sjökort och kartor är rasterdata. Produktionen av sjökort och karta görs direkt från respektive databas. Detta ger en exakt kopia av motsvarande pappersoriginal. Sjökortsbilden blir som du är van att se från de papperskort du använder. Alla detaljer som finns på papperskortet finns med i det digitala sjökortet. Även höjdkurvor som finns på Hydrographicas kort.

MarineNavigator är lättarbetat och har en massa funktioner för en säker och lätthanterlig navigation. Några av finesserna är:

  •  roterande sjökort, kurs upp, karta upp 
  • nattskärm för säker nattnavigering 
  • säker och pålitlig zoom med + och –
  • transparanta knappar på skärmen 
  • offset GPS position för att se maximal sträcka framför GPS position 
  • skapa brytpunkter och rutter som kan exporteras, importeras i GPX format 
  • automatisk svensk manual i svenska Android för smartphones och plattor 
  • automatisk eller manuell visning och byte av sjökort och karta 
  • tydlig visning av data vid navigering efter rutt 
  • smart Go-To funktion, ett tryck på skärmen och du får kurs och avstånd till målet 
  • spela in, visa och spara färdspår samt exportera som GPX fil

På båtmässan Allt För Sjön kommer Solteknik HB att visa program, sjökort och kartor i en helt vattentät Androidplatta från Sony. Plattan heter Sony Experia Tablet Z. Sony Experia Tablet Z är vattentät, IP57 klassad, mycket snabb och smidig Androidplatta. Du kan nu köpa en ”Androidplotter = Sony Experia Tablet Z”, SolteknikHB:s sjökort över hela Sverige och programvaran MarineNavigator för otroliga 4237 kr. Vi kommer också att visa hållare och fästen till plattan där laddning sker så fort plattan sätts i hållaren. Sony har begåvat plattan med två små guldplätterade kontakter som gör att laddningen sker helt utan problem även om regnet öser ner. Sony Experia Tablet Z har marknadens bästa skärm med kraftig ljusstyrka och mycket bra läsbarhet, även i solljus. Sony Experia Tablet Z har prestanda som utsett plattan till 2013 - 2014 års bästa produkt.

Solteknik HB visar sjökorten, navigationsappen MarineNavigator i Android enheter, på båtmässan Allt för sjön i Stockholm 1 -9 Mars vid det så kallade ”sjökortstorget” i C-hallen monter C17:09.

Seapilot för Android

Androidpremiär på Allt för Sjön

På båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö den 1 mars kommer Seapilot att ha premiär på sin navigations-app på android-plattform.

Funktionaliteten kommer vid releasen att vara begränsad. Men inom kort kommer Seapilot for Android att vara likvärdig de andra plattformarna lovar leverantören. Lägsta krav på operativsystem för Seapilot for Android kommer att vara Android 4.0.3.

Seapilot ska finnas tillgänglig på de stora plattformarna innan båtsäsongen drar igång. Ni som har köpt Seapilot till iOS eller Windows 8 kommer snart att få möjligheten att även använda Seapilot for Android. Seapilot for Android kommer finnas tillgänglig att köpa via www.seapilot.com.

Sjöpilot i Windows

Seapilot för PC

Nu lanserar Seapilot en version av sitt navigeringsprogram för Windows 8. Det gör att man inte bara kan använda programmet för iPaddor och iPhoner, utan också för läsplattor med Windows 8. Dessutom för PC, vilket kanske kan visa sig vara allra största fördelen.

Själv har jag nu efter ett par år tröttnat på att försöka navigera efter iPadden. Inte för att programmen skulle vara dåliga. Seapilot är riktigt duktigt och den nya Garmin-appen är väldigt spännande. Men man ser ju inte vad det är på skärmen, när solen skiner. Knappt när det är molnigt heller. Då spelar det ju inte så stor roll om programvaran är bra.

Läs mer: Sjöpilot i Windows

Laserljusen testade

Nödbloss med laser

Yachting Monthly har testat de nya nödblossen med laser istället för krut, Odeo Laser Flare. De lyser inte lika häftigt, men varar desto längre.

KommenteraLaserljusen testade

Garmin på iPad

Garminappen släppt

Efter sju sorger och åtta bedrövelser har nu Garmin släppt sin app för Bluechart. Den skulle ha kommit förra sommaren, men drogs hastigt och lustigt tillbaks just när den skulle lanseras.

Den fungerar dock bara med IOS 6, dvs inte med min iPad1. Och sjökort måste man köpa igen, plotterns fungerar inte. För iPhone kostar det dock inte ohemult mycket att köpa, 379 kronor. Jag återkommer om hur den fungerar när jag hunnit testa den.

Så här skriver Garmin i sitt pressmeddelande:

"Garmin presenterar nu BlueChart Mobile Marine App för iPad och iPhone. Med BlueChart Mobile får du samma noggranna sjökort och många av de smarta funktioner som finns i Garmins sjökortsplottrar, fast på en iPad eller iPhone. BlueChart Mobile App ger dig också full tillgång till ActiveCaptain, ett webbaserat community med realtids information som skapas av andra användare.

– BlueChart Mobile App tar reseplanering till en ny nivå och ger dig alla de nödvändiga verktygen du behöver, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin International.
– Genom att integrera ActiveCaptain erbjuder vi inte bara den senaste sjökortsdatan från Garmin utan också en uppsjö av information direkt från andra användare.

BlueChart Mobile använder samma BlueChart-data som finns till Garmin-plottrar. Du kan planera och skapa rutter, visa djupkurvor och tidvattenszoner med lodade djup och kan söka på gästhamnar för att ta reda på telefonnumret, öppettider, samt information om bekvämligheter och tillgängliga tjänster. Med BlueChart Mobile, kommer du få uppleva samma vektoriserade kartdata som finns på Garmin-plottrar – på en iPad eller iPhone. Det är lätt att interagera med sjökortet genom att använda den innovativa nya menyn för att markera waypoints, skapa rutter, och lära sig om funktioner på sjökortet.

I Garmins BlueChart Mobile App har du också tillgång till ActiveCaptain. ActiveCaptain är ett webbaserat community, som i realtid ger dig marin data, recensioner, lokalkännedom, ankringsplatser och varningar för faror som skapats av andra användare. Med BlueChart Mobile kan alla använda ActiveCaptain data för att ta del av andras och bidra med egen information och recensioner om sina erfarenheter på vattnet.

– Vi är så glada över att ha med ActiveCaptain i Garmin BlueChart Mobile App, säger Jeffrey Siegel, skaparen av ActiveCaptain.
– Garmins otroliga räckvidd kommer generera mycket ny information till ActiveCaptain community.

Via internet hjälper BlueChart Mobile dig att hålla koll på väderförhållanden. När du planerar en tur kan du utnyttja BlueChart Mobile för att få tillgång till temperatur, vindriktning, vindhastighet, väderradar och molntäcke – allt ritat ovanpå sjökortet. Med BlueChart Mobile får du också aktuell data om tidvatten och strömmar.

Väl ombord kan du trådlöst föra över rutter, waypoints och spår som skapats med BlueChart Mobile till en Garmin nätverksplotter. För att kunna föra över informationen måste du ha en router installerad och ansluten till din kompatibla Garminplotter. När du väl har åkt iväg kan du följa din båt på din iPad eller iPhone genom att trådlöst dela GPS-signalen från Garmin Marine Network. Denna funktion möjliggör exakt GPS-positionering även på en iPad som inte har GPS-mottagare."

Position över satellit

Havets spårare

Med en AIS-transponder finns man ju, men bara inom VHS-avstånd. För att hålla kontakten med de som är kvar där hemma kan man istället skaffa en sån här burk, Yellowbrick 3. Den använder sig av Iridium satelliter för att skicka positionen och för att skicka och ta emot från hela jorden. Utöver färdiga burk-meddelanden kan man skriva e-mails med en Bluetoth-platta eller telefon. Men en larmknapp kan man skicka ett meddelande till en lista av mottagare.

Batteriet ska räcka till 2000 positioner, tre månaders spårning, mellan laddningarna. Vattentät till en meter i en halvtimma, lovar de. Jag vet inte om någon har den i Sverige, (hör av er i så fall och berätta) men man kan alltid beställa den från Yellowbrick Tracking Ltd. Kostar 629 amerikanska pengar, och så kan det ju bli moms och frakt på det.

Vinschvård

Fetta om vinschen i vinter

Nu när novembermörkret lägger sig kan det vara läge att gå igenom vinscharna och lägga på olja och fett. På London Boat Show 2010 visade Bob Jarvis hur man plockar isär den, oljar in och framförallt sätter ihop den igen. Tricket är att göra det rätt!

Tack Benns för tipset.

Navionics nya app

Bra planeringsverktyg

view

Navionics har kommit med en ny version av sin navigeringsapp, som norska Seilas har testat. Det tycker att särskilt ruttplaneringen har blivit mycket bättre. Den finns också för  iPhone, iPad och Android, men fungerar inte så jättebra för gammelpaddan.

Läs hela recensionen här.

Seapilotväder

Väder i navigationsappen

vaderpilot

Nu blir det äntligen fint väder i Seapiloten. Meteogroup levererar datat. I helgen står Seapilotfolket på Norr Mälarstrand och visar hur man gör. Nu börjar det bli dags att köpa en ny iPad, så man ser bilden i solskenet. Med min gamla ser jag inte värst bra, men den nya ska ju vara mycket ljusstarkare. Väntar väl till våren om det kommer nån ny tills det är dags att sjösätta nästa gång. Seapiloten är i alla fall en rolig app med ett bra sjökort. Fortfarande lite yxig Facebook-koppling och någon Go-to mark-funktion har jag inte hittat, men det kommer nog. De jobbar ju på den hela tiden. 

Även iNavX har väder i form av gribfiler, men de är väldigt yxiga att hämta.

Sittbrunnskniv

Läs mer: Sittbrunnskniv

Kryssapp

Trådlös vindmätare till iPaden

SailTimer

Nu kommer det en vindmätare som inte bara är trådlöst nätverk, även strömmen är trådlös till den här mojängen. Den drivs nämligen av en solpanel, som uppges kunna mäta i 8 timmar på en timma sol. Vindstyrka kan läsas av i appen SailTime (105 kronor) som också lägger ut kursen och räknar ut farten. Men för att den ska bli användbar behöver man nog kunna lägga in lite mer data än längden på båten, kryssvinklar eller polardiagram e dy.

Nu är det väl lite kvar tills den här blir användbar i Sverige. Sjökorten finns inte, bara en kass gatukarta eller Google flygfoto. Man kan också för en billig penning koppla in sig på ActiveCaptain, en crowdsourcing-tjänst där alla kan hjälpas åt med att lägga upp sina favvoställen. Dock ännu inte så många svenska vikar. Sen vill vi ju inte ha vindhastigheten i knop här hemma.

Läs mer: Kryssapp

Full fräs på Riddafjärden

Trotsade regnet i lördags och besökte Riddarholmen på eftermiddagen, - filmade lite med paraplyet i vänster hand och min PowerShot-kamera i höger hand utan stativ, Lite skakigt men ändå häftiga båtar i ösregnet!

  Trevlig midsommar

Rolf

Hydrographiapaddkort

Nya paddkort från Hydrographia

inavx

Programvaran till iPad, iNavX är klara med programmeringen för nedladdningen men väntar bara på att det skall publiceras på App store. För Android programmet PathAway kan det dröja till efter midsommar.
I Fugawi Marine ENC och Fugawi Golobal Navigator fungerar det redan nu och är hur bra som helst. Enorm stor skillnad att se Hydrographicas sjökort i orginalutförande än de som skapat någon form av vektordata för korten. Ett ytterligare jättelyft för Hydrographicas sjökort tycker Göran Johansson på Solteknik.

Läs mer: Hydrographiapaddkort

Vattentätt paddfodral

Undervattenspaddan

En ny smidig och vattentät hållare för iPaden lanseras i Sverige av Happy Yachting. Cool, snygg och smidigare än den jag tidigare testat från Solteknik. Men den verkar inte ha något bra fäste till sittbrunnen. Men det kommer väl.

Löpmeterstrumpa

Löpstrumpan

Waterline Design hittar på och säljer en massa finurliga prylar. Nu har de lanserat en så simpel sak som en strumpa. En strumpa på fendern tar bort gnissel när två båtar ligger och gnider sig mot varandra. Fenderstrumpan ger också dina fendrar en längre livslängd och ger även båten enkelt och snabbt ett nytt utseende. Det är bara det att i vanliga fall kostar den ungefär lika mycket som en ny fender.

Dock inte denna, som dessutom är enkel att använda. Trä den över fendern, klipp av, kanten rullar upp sig automatiskt och så är det klart. Du behöver inte sy eller folla kanten i och med att kanten rullar upp sig själv. Tvätttbar i maskin 40˚C. Sälj på färdigt 5-meterspaket, lagom till ca 4 - 6 fendrar. Fenderstrumpa 15 - 27 cm passar även plattfender 200 mm bred respektive strumpa 22 - 27 cm passar till plattfender 300 mm bred.

 

Socialt båtande

Kompisar på sjön

Ipadapplikationen Seapilot kan användas inte bara för att navigera utan också för att umgås med kompisar på sjön. Social boating, kallar de det för,

Sjöassistans och Trueheading som hittat på paddappen. På båtmässan Allt för sjön i Älvsjö bad jag Trueheadings VD berätta vad han menar med det.

 

Läs mer: Socialt båtande

Raymarine+iPad=sant

Trådlöst med iPaden

På båtmässan i Düsseldorf har nu Raymarine lanserat sin nya e-serie, med dra och släpp, trådlöst nätverk och full integration med iPad.

Värmeappen

 

Appa båten varm

eber

Nu kan man appa igång båtvärmaren, med Ebersprächers nya manick.

I din display ser du en bild av en fjärrkontroll. Om du trycker på grön knapp skickas ett sms till din Easy Start GSM som ger startsignal till värmaren. Inom kort får du ett sms-svar med bekräftelse på att värmaren startat samt vilken temp det är i båten just nu. Om du trycker på röd knapp stannar värmaren och du får åter en bekräftelse på att så skett.

Easy Start GSM kopplas med fördel ihop med det digitala minireglaget “801”, då den då även aktiverar termostaten och värmaren går efter den temperatur du ställde in när du lämnade båten. Annars går den enligt den tid du ställt in på din telefonstart. Pris 4 995 kr.

Eberspächer-appen finns att ladda ner gratis i Appstore och Android Market.

Se också www.thermoprodukter.se

AIS inte livsfarlig

Paddan ofarlig, säger VD

Seapilots AIS-visare i iPaden är inte livsfarlig. Det hävdar vd:n för True Heading som varit med och tagit fram appen.

- Det är ett individuellt ansvar som den som navigerar har, menar han. Vi har varit tydliga med att AIS-visningen upphör om man är utanför GSM-täckningsområdet. Seapilot visar också tydligt att AIS data saknas om så är fallet.

Sittbrunnen har tidigare testat Seapilot, som har den stora fördelen bland sjökortsapparna att den bygger på Sjöfartsverkets digitala sjökort, S57. Den är dock livsfarlig om man förlitar sig på den, om dimman lägger sig och GSM-täckningen tar slut, skrev jag då.

 

Läs mer: AIS inte livsfarlig

Norsk förtöjning

Dammsugarförtöjning

Tänk dig en förtöjningslina som du slipper trassla med vid y-bommarna. Du drar bara ut den som en dammsugarslang. Denna norska uppfinning kommer nu att lanseras i Sverige, som första land utanför det landet de själva elsker. Företaget som marknadsför den heter Wee Marine AS.

Äntligen paddkontakt

Nu kommer äntligen apparna som gör att man kan använda iPaden till något vettigt ute på sjön. Att använda den som det huvudskliga navigationshjälpmedlet är ju inte särskilt lämpligt, framförallt för den låga ljusstyrkan. Men också för att apparna inte är fullgångna ännu. Men för den som har någon av Raymarines instrument i E/G och C/E-serien är iNavconnect ett perfekt verktyg för att koppla paddan till båtens navigationssystem.

Läs mer: Äntligen paddkontakt

iPadpiloter

Livsfarlig AIS från Trueheading

seapilot

Att navigera med iPad är inte att rekommendera, har jag konstaterat tidigare. Särskilt inte i solsken.  Däremot är det ett utmärkt hjälpmedel vid sidan av en ordinarie plotter. Ett svenskt program som kommit i olika versioner under året är Seapilot, som marknadsförs av Viamares bolag Sjöassistans och är utvecklat av AIS-veteranerna på Trueheading.

Seapilots styrka är att det direkt använder Sjöfartsverkets digitala sjökort. I somras hittade jag i alla fall en sten intill Knippla i Göteborgs norra skärgård, som de andra korten bara markerade med mörkblå tremeterskurva.

Läs mer: iPadpiloter

Solskensström

Solsken i mobilen

För en tusenlapp kan du gardera dig mot strömlös telefon överallt där solen skiner, om du inte har 12 volt i båten. 

Marinplus har utsetts till svensk distributör för Voltaic Systems (USA) smarta solcellsladdare för t.ex. mobiler, kameror, smartphones och iPads. Voltaic Systems smarta solcellsprodukter består av en kraftfull solcellspanel och ett smart batteri som laddas upp när solen lyser, så att du kan ladda din mobil eller liknande när det verkligen behövs.

iPadplottern testad

Paddan bäst för bredvidläsning

paddan

iPad för navigering har jag nu testat parallellt med min Garmin 292. Jag har kört både iNavX med Solteknik-kort, dvs inscannade papperskort, och appen Navionics HD. En vecka till Skagen i höstas, 24-timmars på västkusten och tre veckors semester. Resultatet är tyvärr nedslående. I varje fall om man vill byta plottern mot iPad.

För att kunna använda iPaden monterade jag ett extrafäste från Solteknik, med en vattentät låda. Inte helt billigt, över tretusen kronor kostar bara den. Sen monterade jag också ett cigarrettändaruttag i piedestalen för att få ström till paddan. GPS-en suger rejält, och utan ström stänger energispararfunktionen normalt efter ett tag.

 

Läs mer: iPadplottern testad

Fyllestopp

Bensinstopp

Watski lanserar nu en unik bensinpip. Den säger stopp när tanken är full. Enkelt, men väldigt trevligt.

Smartpiloten

Smartaste autopiloten

Norska Seilas har testat Garmins nya autopilot som kan ta ut rutterna själv och få autopiloten att styra efter den automatkursen, precis som för en bil. Dock har den ännu inte stöd för kryss.

mjukschacklar

Mjukschackeln vinner

Missa inte testet på vilken del av linan som går av först vid extrem belastning.
Tycker du att softschackeln är för dyr? Eller gillar du att knepa och
knåpa med tågvirke själv? Då kan du naturligtvis göra din egen schackel.
I dyneema, förstås. Eller kanske en stropp med ögonsplits. Allen Edwards  som gjorde testet har också väldigt pedagogiska beskrivningar på sin sida.

Farväl till pålsteken...

Farväl till pålsteken...

bentsel

En softschackel som förenar mina två genuaskot försedda med varsina dubbla, sydda bändslingar. Ändå snyggare hade förstås varit ögonsplits men det får vänta. Man kan inte splitsa en flätad lina som använts i åtskilliga år och det var inte riktigt läge att köpa nytt.

 

Läs mer: Farväl till pålsteken...

Jungfrutips

Jungfrutips

loop

En tillämpning liknar de jungfrur som gamla segelfartyg hade som vantskruvar!  Intet nytt under solen... Och billiga är dom också, för en gångs skull.

 

Säljs av Happy Yachting

 

Mäter allt

Kortet för allting

För några år sen vann jag ett väldigt fiffigt spagettimått på tipspromenaden på Bavariaklubbens vårträff. Det var en blå plastskiva med olika stora runda hål, som mätte upp precis hur mycket spagetti som gick åt för olika antal personer. Den har jag stolt haft liggande i båten sen dess. Ännu har jag dock inte fått användning för den.

Nu har det kommit en minst lika fiffig grej, ett mätkort som kan mäta allt ombord, pulpitstången, avloppsröret, vanten. Och till den en väldigt fin instruktionsfilm.

Waterline Design är ett företag som säljer båttillbehör. De utvecklar och tillverkar de flesta produkterna själva. Produkterna kännetecknas av att de är smarta och enkla. I deras sortiment finns idag nätkasse, myggnät, gardiner, knivar, flaggor, skavskydd mm.

Segla till månen

Sikta mot stjärnorna, eller i varje fall månen....

Tom Widden, VD på North Sails i Connecticut, är medlem i America´s Cup Hall of Fame efter att ha varit hjärnan bakom sju omgångar skeppade av Dennis Conner. Förutom segel använder de de nya materialen till ännu mer spacade grejer, som att åka till månen.

Sjösäkerhetssillen utsedd

Sill för sjösäkerhet

 

sillNu är Årets Sill 2011 utsedd. Årets expertjury, som traditionsenligt möttes på Klädesholmen, valde ”Purjolök och svartpeppar” till Årets Sill 2011. Juryns motivering lyder: ”En trygg sill. Riktigt god, smakrik och generös. Man blir glad”.

Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni. 1 krona per såld burk går till Sjöräddningssällskapet. Målet är att sälja över 100 000 burkar. I Årets Sill-jury ingår skådespelaren Peter Harryson (juryns ständige ordförande), matkreatören och kokboksförfattaren Monika Ahlberg, kocken Håkan Thörnström, vars restaurang nyligen fick en stjärna i Guide Michelin, matbloggaren och Mästerkocksdeltagaren Jennie Benjaminsson samt Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström.

– Vi hade fyra starka sillkandidater som var och en säkert hade blivit populär. Årets alternativ var lite åt det traditionella hållet, vilket jag personligen uppskattar. Årets Sill, ”Purjolök och svartpeppar” tycker jag är den absolut starkaste hittills och den har alla förutsättningar att bli en svensk klassiker och en riktig storsäljare, säger juryns ständige ordförande Peter Harryson.

Bottenfånen

Bottenviksappen för iPhone

iphone

Under tio år har man kunnat få massor av information om Bottenvikens skärgård på hemsidan "www.bottenviken.se" Efter dessa tio år tar nu redaktören Alf -Arne Harjo nästa stora steg:

Nu får du 190 sidor fullspäckade med information om ett 70-tal öar och mer än 80 båthamnar, med bilder, restips, satellitkartor, korta filmer och mycket annat, direkt i din mobiltelefon! Alla kommuner från Skellefteå i syd till Haparanda i norr.

realtidsvind

Vind och vatten i mobilen

I maj lanserar Sjöfartsverket en applikation för mobiltelefonen där man får tillgång till information om vindstyrka, vindriktning och vattenstånd. Uppgifterna, som är i realtid, kommer från ett 60-tal mätstationer runt Sveriges kust samt i Vänern– från Kalix i norr hela vägen runt kusten till Brofjorden på västkusten.

- Här såg vi chansen att använda data som redan fanns på Sjöfartsverket och göra den tillgänglig även för båtlivet, säger marknadsdirektör Jonas Vedsmand. Det är första steget i vår strävan att ta fram fler tjänster för båtlivet för ökad sjö- och miljösäkerhet.

Applikationen ViVa för mobiltelefon visas för första gången på Båtmässan i Göteborg. Den kommer också att förhandsvisas på Allt för sjön i Älvsjö i mars.

Med hjälp av informationen i ViVa kan alla som är på väg ut eller redan befinner sig till sjöss i förväg ta reda på hur förutsättningarna ser ut på olika platser längs en planerad rutt. På så sätt kan man anpassa sig efter om det verkar vara hårda vindar, oönskad vindriktning eller lågt vattenstånd.Den version av ViVa-appen som lanseras är en testversion och kommer att säljas till för 20 kronor på App Store samt Android Market.

seglarmobilen

seglarmobil

 

Äntligen en mobil gjord för att ha på sjön. Samsungs nya Xcover 271 tål vatten, har stora knappar, kompass och GPS. Dessutom kan man lyssna på sjövädret i P1 via FM-radion. Visserligen inget komplett navigationssystem som en iPhone, men den tål sjön.

splitsfilmerna

fina splitsen

Polyprodukter har producerat ett gäng filmer om hur man splitsar alla olika konstiga moderna tampar. Oundgängligt när man behhöver fixa till skot, fall och ankarlinor. Det är bara att välja den film som handlar om det rep man tänker fixa till. Och fattar man ändå inte hur man gör, är det bara att gå till deras stånd på Båtmässan i Göteborg, 5-13 februari och be dem förklara.

båtnätverk

trådlös navigering, mm

Boatranet är en ny magisk liten burk som gör att alla kan få internet ombord, position och alla andra uppgifter som den kan matas med. Men man kan även dela bilder och musik. Den tycks kunna göra allt för drygt 6 000 kronor.

Kommer säkert till våren.

Bavaria väljer Garmin

Garmin ersätter Raymarine

Bavaria byter nu navigationsutrustning på alla sina båtar, uppger norska Seilas. Alla båtar levererade efter båtmässan i Dusseldorf i slutet på januari, kommer att skeppas med Garminutrustning.

Bavaria har i många år levererat sina båtar med Raymarines plottrar. Garmin har tidigare specialiserat sig på mindre utrustningar, men har under senare år gått upp i storlek och varit tidiga med pekskärmar. De har introducerat vindmätare och förra året kom även en autopilot.

Bavaria blir nu första båtvarv i världen som erbjuder Garmin autopilot som standard.

Använd rätt bergskil

bästa kilen

I nummer 1-2011 av tidningen Praktiskt Båtägande finns ett test av olika bergskilar att förtöja med. Tyvärr har redaktionen missat att testa den bästa typen - den som är vinklad 90 grader.

Man ska inte behöva slå ned en kil särskilt långt i en spricka. Då blir det, som tidningens testare konstaterar, svårt att få loss den igen. Med en vinklad kil slår man endast ner själva vinkeln och då naturligtvis i en spricka som är parallell med förtöjningslinan! Handtaget på kilen ska alltså vara vinklat omkring 90 grader i förhållande till linan.

Läs mer: Använd rätt bergskil

nytt padfodral

padfodral till båten

Nu finns det ett vettigt fodral till iPaden, så man kan ha det med sig i båten. Tidigare har vi bara sett olika typer av plastpåsar man kan stoppa in paddan i för att kunna ta med till stranden e dy. Solteknik har tagit hem detta fodral, som inte bara skyddar mot väta, utan också mot stötar. Det finns en gummipropp som man kan öppna och ansluta strömkabeln, vilket är nödvändigt om man ska använda iPaden som plotter. GPS:en suger en hel del kraft, och man vill ju inte att batteriet ska ta slut just när man närmar sig en svår passage.

Läs mer: nytt padfodral

digitala garminkort

digitala garminkort

Garmin kommer i nästa års versioner av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision att använda sig av Sjöfartsverkets digitala sjökort ENC S57. Garmin har som första producent av sjökortsplottrar för fritidsbåtsmarknaden tecknat licensavtal med Sjöfartsverket för S57.

Läs mer: digitala garminkort

e-handelsblur

Blur blir e-handel

Peter Gustafsson som i fem år drivit kappseglingssajten blur.se, blir nu proffesionell. Han öppnar e-handelsplatsen Happy Yachting, som ska göra det möjligt att jobba på heltid med blogg och affärer, vid sidan av seglingen. Där kommer han att sälja allt det där coola som han själv köper.

Grattis och lycka till säger vi.

 

vinsch-hjulet

hjula in focken

Trött på att slita hårt i skotvinschen. Här är lösningen: Seglaren och uppfinnaren Robert Wilson från New Jersey, har tagit fram det här vinsch-hjulet som ersätter vinschhandtaget. Fördelen är att du får mycket större kraft med båda händerna för de där sista rycken. Och kan jobba smidigare. Nackdelen är att han ännu inte hittat någon tillverkare av sin patenterade uppfinning.

julklappar

årets seglarjulklapp

I Vetlanda tror man på sjötomten. Vi andra hoppas på jultomten. Men hur ska han kunna veta vad vi vill ha?

Jo, genom Sittbrunnen naturligtvis. Sittbrunnens medlemmar har påbörjat denna fantastiska nya interaktiva jultradition genom att nominera kandidater för årets seglarjulklapp. Inte för att gynna handeln, men för att hjälpa alla som känner en seglare med julklappstipsen. Så det är bara att rösta på vad du vill ha, maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. om just det du vill ha saknas, så lägger vi till. Tala sen om för släktingar och vänner var de ska titta för att få tips.

En flytoverall är det självklara valet i Gävle. Plotter, autopilot, ekolod, eller två veckors segling i Medelhavet eller Västindien är andra modesta önskningar från Sittbrunnens medlemmar. Eller varför inte en sprillans ny spinnaker att hissa när vindarna faller på.

Själv skulle jag naturligtvis önska mig en iPad, 3 G, med Navionics navigationsprogram, om det inte var så att jag inte kunnat hålla mig, utan redan köpt en. Har provat några olika navigationsprogram, och Navionics som nyss fick pris på mässan i Amsterdam, METS, känns helt klart bäst.

Läs mer: julklappar

autopropeller

autopropeller

Nu kommer det en ny propeller som anpassar sig till lasten. I stället för en hopvikbar propeller är Ecowind automatiskt ställbar. Stigningsvinkeln anpassar sig till hur hårt propellern måste jobba, vilket låter som en helt fantastisk lösning. Återstår bara att se om den håller vad den lovar, när den väl kommer till Sverige. Jag är dock sugen på att prova, för det känns som rätt approach.

Niklas Krantz

latmanstilläggning

hamnfusk II

Toralf Apenes tröttnade på att fendra av varje gång han skulle in till bryggan. Så han uppfann det här rullfendersystemet, Easydocker. Med det kan han backa eller köra framåt in mellan y-bommarna. I tre år har han jobbat på systemet och nu har han också hittat en tillverkare. Norska Seilas har testat prototypen och gjort den här filmen. 

rädda ankaret

ankarhäxan

Med den här lilla prylen kan du lätt rädda ett fastnat ankare. En virebit och ett flöte fästs på ankaret. Får du inte upp ankaret släpper du ner en liten löpare utmed ankarkättingen. Den hakar fast i viren och du kan enkelt lyfta loss ankaret bakifrån. Anchorwitch kostar "bara" 174 euro på spanska näthandeln snipmac.com

paddnavigering

första sommaren med apple

Jag har i sommar provat appen  iNavX med Soltekniks bbs-kort, på iPhone och iPad. Särskilt iPaden ger en bra överblick, men jag tror inte jag skulle våga segla på bara den. Har en Garminplotter som huvudinstrument och iPhone eller padda som komplement bredvid sjökortet.

Läs mer: paddnavigering

seldénvinschar

baklängesvinschar från masttillverkaren

Seldén uttökar nu sortimentet med vinschar, i en rad storlekar. Till våren ska de finnas i handeln i Sverige.

Vinschen är manuell och av ”self-tailing” typ med två växlar framåt. Man börjar vinscha medsols med  snabbväxeln och växlar ner genom att rotera vinschhandtaget motsols. Så långt är allting som vanligt. Specialen med Seldéns vinsch är att linan släpps ut genom att man låter vinschen rotera baklänges. På toppen av det specialkonstruerade vinschhandtaget finns en knapp som bekvämt trycks in med tummen och vinschen är klar för att backa. Vinschhandtaget roteras medsols och linan slackas. Linan ligger kvar i self-tailingen hela tiden vilket gör att man enkelt kan trimma skot, fall och gaj utan att röra linan.

ny gps

ny handhållen till Sverige

Outdoorföretaget Gear, som också marknadsför Magellan, lanserar nu en ny serie GPS:er, varav en kan hantera sjökort.

Det är MyNav 600 Professional som har en stor display med pekskärm (3.5’’). Skärmen är även transflektiv vilket gör det enkelt att se och arbeta med kartorna även i solljus. Knappsatsen gör det enkelt att integrera i menyn när det kan vara svårt att använda pekskärmen, till exempel vid användandet av handskar vid MC-/skoterkörning. Utrustad med elektronisk kompass och barometrisk altimeter, kan MyNav 600 Professional bestämma din riktning även när du står still.

Den har både topografisk karta och ett sjökort från C-Map. Den lär kunna hantera sömlösa rutter mellan de olika kartområdena, vilket ju kan vara användbart om man har en amfibiebil.

Båtskroten

tackel och skrot

För tre år sedan fick de en idé. Maria Rindstam och Josefin Arhénborg fick i uppdrag av Marias man som har ett varv att ta bort några gamla övergivna båtar.
- Vad gör man med dem när de är slut, frågade de sig
Ingenting, blev svaret. Det finns ingen i Sverige som tar emot gamla båtar. Det gick helt enkelt inte.
- Det var då vi kom på att det skulle vara kul att starta en båtskrot, berättar Maria.

Läs mer: Båtskroten

stolstopp

SeaSea stoppar båtsmansstol efter norgelarm

Det var norska Seilas som igår slog larm om båtsmansstolen från SeaSea som gick sönder när Geir Wöiens son gungade ut över vattnet. Den dagen var han bara en meter upp, så det gick bra. Dan innan hade han varit 12 meter upp i masten.

Stolen som säljs av Seasea, både i Norge och Sverige har nu stoppats för försäljning. Den är av det italienska märket TREM och enligt butiken har samma sak hänt en gång tidigare.

Kristofer Nyberg, marknadschef på SeaSea i Sverige meddelar Sittbrunnen att:

- Vi har beslutat att stoppa försäljningen av en båtsmansstol från Trem efter att en av våra kunder i Norge uppmärksammat oss för ett fel på produkten, säger Kristofer Nyberg på Seasea Sverige till Sittbrunnen.

Läs mer: stolstopp

väderappar

Sjöräddningens väder i iPhonen

Så har den då kommit, sjöräddningens iPhoneapplikation för kustvädret. Kul men lite fånigt med vågbilder som illustrerar vindstyrka, men en bra översikt. Jag saknar dock uppgift när prognosen har uppdaterats senast, och när jag startar den får jag en helt felaktig tidsuppgift (troligen en bugg). Jag har annars mest i sommar seglat efter en annan iPhone-prognos, som heter Kustvädret och kostar 7 kronor i månaden. Troligen för lite för att den ska överleva i längden. Men den var trots enkelheten med bara en skriven prognos väldigt användbar.

Annars är klart.se:s app också väldigt trevlig, med pilkartor över vindar, timme för timme. Kanske något för plottrig för att vara användbar till vardags.

Läs mer: väderappar

ipadplottern

apple krossar plottermarknaden

Den nya iPaden, Apples nya pekdator, som är en hybrid av dator, multimediamaskin och mobiltelefon har en 9,7 tums skärm. Någon gång till sommaren kommer den att komma till Sverige. Priset blir runt 6000 kronor, dvs ungefär som en 5-tums plotter.

I iPaden kan man ladda samma applikationer som i iPhonen, dvs även sjökortsprogrammet iNavX. Med det kan man köra antingen Soltekniks BSB-sjökort över Sverige för 99 dollar, eller Navionics digitala kort, som finns för antingen Östersjön eller västkusten.

Men eftersom iPaden även kan köra Wifi, där man kan ta emot NMEA-information från AIS mm, kan det bli en riktig multimaskin ombord. Så småningaom ska den kunna komma i modeller med inbyggda simkort, 3G eller 4G.

Själv håller jag på att testa programmet i min nya iPhone med Soltekniks kort, som jag ska köra parallellt med min Garmin 292 i sommar. Jag återkommer med erfarenheter senare. 

Se också diskussionen på Sailguide.

Niklas Krantz

äntligen

äntligen usb för nmea

För att koppla båtelektronik mot PC har man tidigare varit hänvisad till serieingången, den niopinnars kontakt som förr fanns på alla datorer. Men en ny PC har inte en sån ingång, och konverteringskablar kräver drivrutiner som inte finns till de nya operativsystemen.

Digital Yacht i England har nu tagit fram en kabel som du kopplar upp PC:n mot plotter och annan eletronik i båten via USB. I kontakten finns det ett litet kretskort som konverterar signalen. Med kabelen följer det med drivrutiner för PC för Windows XP, Vista och 7.
Digital Yacht har också utvecklat drivrutiner för Mac och Linux. Nu finns den också att beställa på hemsidan hos den svenska agenten Marinwebben.

tillbehörstips

Galenskaparnas seglingstips har vi gladeligen snott från www.skota.se som antingen laddat upp det eller hittat filmen på Youtube. Allt du behöver veta inför vårhandlingen i seglingsbutiken.

 

båtvård

After Shave och galenskaparna guidar genom alla de viktiga båtvårdsprodukterna. 

sälja sill i cyberspace

garmin

garminkorten släppta

Nya GarminkortGarmin har nu släppt 2010 års version av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision. Sjökort innehållande den nya versionen beräknas finnas tillgängliga i svenska butiker från den 1 april.

Det betyder att det nu är möjligt att byta ut alla kort till kunder som genom återkallningen i juni förra året fick sina kort med version 2009 utbytta till version 2008. Korten återkallades eftersom djupkurvorna var fel.

Den nya versionen av BlueChart har valbara djupkurvor och andra detaljer. Dessutom ska zoomfunktionen vara förbättrad.

automatpluggen

pluggen för alla hål

Har du också undrat över påsen med alla träpluggarna. Kommer jag nånsin att behöva dem? Kommer de att passa i hålet om jag går läck?

Nu finns den nya superpluggen, som passar i alla hål. Bara att skruva in där vattnet sprutar. Den sväller på utsidan och fastnar i hålet, lovar de. Köp den i Sverige på Benns för 229 kronor.

LED-ljus

lysdioderna anfaller

Nu kommer ledlampor på alla fronter.

Nu kommer ledlamporna på allvar. Små lysdioder som ersätter glödtrådslamporna i stort sett överallt. Fördelen med dem på sjön är extra stor, eftersom vi med båtens batteridrift inte kan kräma på med lika mycket ström som hemma. Men snart har vi nog bara ledlampor i bostaden också. Tv:n kommer i led, med ännu ljusstarkare skärmar, och bilarnas belysning börjar se ut som rena led-julgranar.

 

Läs mer: LED-ljus

garmintransponder

Garmin AIS-transponder kommer nu

 

AIS 600 tar emot både Klass A och Klass B signaler samtidigt för att säkerställa att ingen viktig information går förlorad. AIS 600 har även en unik inbyggd aktiv splitterbox med ClearTrack™ teknik som eliminerar behovet av två VHF antenner på båten.

Den interna aktiva splitterboxen säkerställer att all VHF och AIS kommunikation skickas och tas emot med minimal signalförlust eller störningar. ClearTrack säkerställer att inga avbrott av AIS-mottaging uppstår, även om VHF radion används.

Användaren få enkelt AIS mål presenterade i sin sjökortsplotter direkt i sjökortet. AIS 600 är både NMEA 0183 samt NMEA 2000 kompatibel, vilket ger mökjlighet till integrering i båtens eventuella nätverk av marinelektronik.

Installerad levererar AIS 600 detaljerad information så som fartygsidentifiering, position, kurs och fart från fartyg utrustade med en AIS sändare inom räckvidd (VHF). Samtidigt skickas ens egen båts information till andra fartyg med en AIS mottagare.
När AIS 600 är integrerad tillsammans med en Garmin sjökortsplotter och VHF radio via NMEA 2000 kan DSC meddelanden inledas till AIS mål direkt från sjökortsplottern, genom att välja ”call with radio” funktionen.

Men den blir inte billig - 13 papp.

inbyggd sittdyna

Perfekt för vintersegling i snöstormen, den inbyggda stjärtlappen. Från början för snowboardåkare, men användbar till det mesta. För bekväm segling på railen. Svår att hitta i affärerna, men beställ den direkt från tailsaver.se istället.

GPS

Det elektriska sjökortet

För några år sedan var en gps en liten manick som man pillade med till förbannelse för att lägga in några positioner att sikta på. Den var till och med mer ointuitiv än en vanlig VHS-bandspelare, vilket inte vill säga lite.

Läs mer: GPS

Sittbrunnenfilmer