nyheter

130-fotare förlorad

mysongoverboard.jpg

Sagolika 130-fotaren My Song gick överbord och om hon inte har sjunkit driver hon i matvatten Medelhavet.

Det som inte skulle kunna hända, hände i helgen när Baltic Yachts sagolika bygge på 130 fot (39,62 m) My Song gick överbord från ett lastfartyg på väg till Palma för avlastning och vidare transportsegling till Porto Cervo på Sardinien och en regatta sponsrad av båtens ägare. Båten tros vara förlorad.

Olyckan hände i hårt väder natten mellan lördag och söndag i ökända Golf de Lion och enligt flera rapporter på Facebook klarade inte vaggan, som 105- tonnaren stod i, krafterna som uppstod i sjögången. Den 56 meter höga riggen var på och tros ha påverkat olyckan när fartyget med MY Song som däckslast rullade kraftigt.

Läs mer: 130-fotare förlorad

Full fart framåt för nya Swan 48

 
 
Brochure48_2019_higher res.jpg
Med 16 exemplar sålda i är nya Swan 48 en succé. Första båten går i sjön om en månad. Renderingarna visar vad som väntar.
 
Högt tempo råder i år hos Nautor´s Swan i Jakobstad. Det var många år sedan så många båtar gick ur hallarna på så kort tid och orderboken för nyheterna, bland dem 48:an är välfylld. De nylanserade båtarna har  satt  full fart på produktionen, berättar varvets man i Sverige Klabbe Nylöf om läget.
 

Lyft för Club Swan

hqdefault.jpg

I förra veckan premärvisades Club Swan 36 med linjer och lösningar som trycker race-yachtdesign till en ny nivå. 

Nautors grepp med One Design verkar ge varvet god utdelning. Sedan lanseringen av Club Swan 50 2017 har man levererat 25 exemplar och redan innan första Club Swan 36 har seglat, har man 10 båtar kontrakterade. Sådana antal av så avancerade seglingsmaskiner tyder på att intresset för att segla på lika villkor, båt mot båt är gott. Vilket i sin tur ingalunda är en tillfällighet, Nautor har sett till att organisera en serie seglingar eller evenemang som man kallar deltagande i regattorna i Medelhavet med finess och flärd på platser som Palma, Monaco, Scarlino, San Remo, St Tropez.

Club Swan 36 visades på land för en vecka sedan och ser än mer hårresande spännande ut än 50:an. Omvänt språng, sluttande rundat förskepp, kort och djup bulbköl, dubbla roder och designern Juan K:s originella C-formade foil.

  • 36:an kommer inte att foila som en AC-båt, men väl lyfta och glida fram över vågorna- Skimma är definitionen. I 20 knops vind tror Juan K att Club Swan 36 kommer att göra 18-20 knop på slör och över sju knop på kryssen, tack vare kölen ,C-foilen, riggen, skrovformen. Nu pågår en del riggtester i Scarlino, sedan blir det dags för kappseglingar och i höst EM i klassen, berättar Klabbe Nylöf Swans man i Sverige.

Av bilder och renderingar framstår Club Swan 36 som det allra nyaste inom racing. Frågan jag ställer mig som följare av båtutvecklingen är om det vanliga sättet att nå topplaceringar att be en designer rita en båt till en regel och anlita ett duktigt varv, kommer att konkurreras ut av Nautor? Kanske Niklas Zennström nappar på konceptet.? Svar kan komma i samband med ÅFOR, där Ran kör både efter ORCi och SRS.

För oss nördar på kaxiga båtar är www.clubswan36.com en maffig studie i filosofi.

Curt Gelin

Finhelg för nybåtsköp

Diva_34_2017.jpgTack vare den löst sammanhållna spontana organisatiionen Segelbåtar i Sverige väntar en toppenhelg i Ellös nu 11-12 maj och igen 18-19 maj.. Fler nya båtar samlade samtidigt har inte setts i Hallberg-Rassy hamnen sedan Sweboat valde Marstrand före Ellös för två år sedan. Ännu fler ska finnas i Gustavsberg.

Läs mer: Finhelg för nybåtsköp

Gamla skulder bakom Bavarias bankrutt

B.jpg

Än så länge löper produktinen på hos Bavaria, men med inställda betalningar uppstår frågan hur leverantörerna ska kunna få betalt?

Problem med kassaflödet uppges vara skälet till att Bavaria har inträtt i vad som kallas frivillig adminstration, i Sverige närmast inställning av betalningarna, det vill säga  steget före konkurs - i enkel klartext är bankrutt.

Bristen på medel betyder att fabriken har stoppat betalningarna till sina leverantörer. Arbetsstyrkan och ledningen är kvar tills vidare, men VD Lutz Henkel uppger IBI ha fått sparken.

Problemen för Bavaria är inte nya, de började 2008 då amerikanska Oaktree and Anchrage tog över fabriken, i praktiken lånade ut en enorm summa. Avbetalningar och räntor på den skulden anses ha stjälpt båttillverkningen. Enligt årsredovisningen 2015/2016 var förlusten över 200 miljoner Euro drygt 2 miljarder kronor.

Läs mer: Gamla skulder bakom Bavarias bankrutt

Bouwe leder med 8 M - tippar på målfoto mot Dongfeng

BNL1.jpg

Brunel fortsätter att leda, snittar 22,8 knop, men är försiktiga - vill inte tappa riggen och komma först i mål. Foto Yann Riou/Team Brunel

Vem orkar längst? Och vem vågar gasa mest? De faktorerna kommer att avgöra etappen till Itaji.

Med 800 M till Itaaji pågår igen en duell, nu mellan Brunel, som tog täten i Södra Ishavet och Dongfeng, som idag måndag ligger tvåa, men bara 9 M akterut. Bouwe Bekking tror att det blir tajt hela vägen in i mål, att det kanske kommer att skilja bara en minut mellan hans gula och Coudreliers röda buss, som han kallar båtarna. Men Bouwe vet också att gasa med måtta, att inte riskera riggen eller seglen. Han manar sin besättning att hålla igen, varpå man satte fraktionsgennakern inte den till masttoppen. Vilket ser ut att ha varit rätt drag, man gippade i perfekt tid, drog ifrån Dongfeng några mil. 

Läs mer: Bouwe leder med 8 M - tippar på målfoto mot Dongfeng

Bouwe: Ännu en långsam dag...

 

11659546_10153516554074905_3728233479333832443_n.jpg

Bouwe våntar på vind för sjä'tte dagen.

 

DTV6_uiW0AEOSE5-1.jpg

Positionsrapporyerna är fiktiva,, en pust från rätt håll kan kasta om ställningen. 

 

23472021_1978352352408113_6674892223497329190_n.jpg

Det kunde vara Östersjän i juli och ÅFOR, så nära ligger VOR-båtarna, men drönarna flyger fint och ger oss nra bilder från ett lugnt hav.

 

En sjätte dag  med svaga vindar och bara någon knops fart för det mesta är vad Bouwe & CVo har att stå ut med i väntan på att komma in i passadvinden. Bara när man möter moln, kommer vind, men då kanske inte från rätt håll. Isåfall blir det mycket släpande av segel och snabba beslut för att komma på rätt sida av pustarna. Likväl har dygnet torsdag-fredag gett Brunel en skaplig position i mitt av fältet i hopp om att ligga rätt när en mer stadig bris kommer. Frågan är bara när? Vädermodellerna sägert 100 M till vunden, men det ändrar sig fort.  Taktiken är dock att hålla sig nära övriga och inte chansa taktiskt på ett eget spår.

Update from skipper Bouwe Bekking on Team Brunel:

The girls and boys of Team Brunel have been battling the last 24 hours for every inch / centimetre of progress.

The breeze has been again very fickle and we had again some "nice" thunderstorms, meaning doing multiple gybes and tacks in each watch. Even the jib has come out on several occasions, but that was more in very light spots to protect our Code zero from flogging to bits and pieces as there is running a nasty swell. The big bonus is that we have been reeling in and having a visual on MAPFRE and TTT, who are now 90 degrees to leeward of us.

Also there was time for some big fun when we crossed the equator as we are having a first timer onboard in the person of Sam Newton.

Just after crossing the big line, Neptune was already coming onboard. He looked revived since the last crossing, most likely had a visit to the plastic surgeon, as he was looking much younger and not carrying a beard anymore.

But he was on his best and had some very good inside information regarding the "crimes" Sam had committed in the past and as well onboard our boat. So Neptune gave us a great performance and punished Sam for what he has done.

For sure every time Sam comes on deck for the rest of this leg, his looks will give us all grins.

cheers,
Bouwe

 

 

 

 

Update from skipper Bouwe Bekking on Team Brunel:

The girls and boys of Team Brunel have been battling the last 24 hours for every inch / centimetre of progress.

The breeze has been again very fickle and we had again some "nice" thunderstorms, meaning doing multiple gybes and tacks in each watch. Even the jib has come out on several occasions, but that was more in very light spots to protect our Code zero from flogging to bits and pieces as there is running a nasty swell. The big bonus is that we have been reeling in and having a visual on MAPFRE and TTT, who are now 90 degrees to leeward of us.

Also there was time for some big fun when we crossed the equator as we are having a first timer onboard in the person of Sam Newton.

Just after crossing the big line, Neptune was already coming onboard. He looked revived since the last crossing, most likely had a visit to the plastic surgeon, as he was looking much younger and not carrying a beard anymore.

But he was on his best and had some very good inside information regarding the "crimes" Sam had committed in the past and as well onboard our boat. So Neptune gave us a great performance and punished Sam for what he has done.

For sure every time Sam comes on deck for the rest of this leg, his looks will give us all grins.

cheers,
Bouwe

 

Tjusiga nyheter lyfter Delphia

D 42.jpg

Delphia Yachts har hållit igen på utvecklingen av nya segelbåtar några år och koncentrerat sig på att bygga åt andra varv som J/Boats, Jeanneau och åt motorbåtsmärken som Quicksilver och Arvor. Men nu när försäljningen av nya segelbåtar ökar i Europa, tar varvet i östra Polen nya tag och presenterar planer på två helt nya modeller Delphia 42 och Delphia 58, varav 42:an ska sjösättas redan nästa år.

Läs mer: Tjusiga nyheter lyfter Delphia

Ny Furlex fixar focken

1983.b810f6f0f0a27da1bf48a537e47452fe.jpg

Äntligen, är min reaktion av att Selden Mast har tagit fram en Furlex för oss med mindre båtar. Inget problem

längre med att focken åker i vattnet och bromsar när man sätter spinnakern och inget behov längre av att rulla

focken efter dagens segling för att den ska få plats i säcken. Och inte minst - ingen oro för att komma för fort in

på båtplatsen. Jag gillar att segla in och göra äggtiläggningar, men hinner sällan upp på fördäck sista metrarna 

för att riva focken. Ibland får då bryggfendrarna ta emot stäven och ibland kommer jag inte ända fram och måste paddla. 

Nu blir manövrerna enklare, anar jag.

Det handlar om tre mindre modeller av Furlex, tänkta för jollar och mindre kölbåtar med förstagsdimension 3-4 mm. Dessa mindre rullfocksystem bygger på att förstagswiren roterar istället för att seglet rullas upp runt en förstagsprofil. Det handlar ju endast om att snabbt rulla seglet ut eller in och inte om att segla med ett revat försegel. Strukturella delar och kullager är tillverkade i rostfritt stål och övriga delar i komposit. Systemen är tillgängliga från lager och levereras i paket innehållande lintrumma, fallsvirvel, toppsvirvel, halshornsinfästning och manöverlina, berättar Mats - Uno Fredriksson på Seldén.

Fräschingar för fartbitna Dehler 34 vs X-34

D + X.jpg

Dehler 34 tog X-34 på prestanda när vi testade båtarna. Lägre begagnatpris påverkar också valet.

Vissa båtar balanserar prestanda och utrymmen bättre än andra. Två förträffliga exempel är Dehler 34/SV (Simonis Voogd) och X-34. Dessa två fräschingar testade jag som nya 2007, som begagnade 2014, och nu har jag bedömt dem på nytt för en jämförelse åt alerta båtmäklaren Båtagent.

Läs mer: Fräschingar för fartbitna Dehler 34 vs X-34

HR till Chile

Hallberg Rassy till Sydamerika

martinsilva

Ett samarbete mellan Hallberg-Rassy och Mares Chile har just etablerats, där Mares Chile nu är importör för Hallberg-Rassy i Chile. Mares Chile leds av Martin Silva som har lång erfarenhet från båtbranschen. Deras kontor befinner sig i Santiago. Det finns redan sju Hallberg-Rassybåtar under chilensk flagg.

Ny radiochef

Båtintresserad chef för Stockholmradio

Stockholmradios ägarbolag NMSS har fått en ny operativ chef.

Det är ingen överdrift att säga att Anders Willix i princip är uppväxt till sjöss. Pappa Kjell är en känd profil inom sjöräddning och det var också han som tidigt väckte sonens båtintresse.

– Jag har tillbringat alla somrar på vattnet. Pappa lärde mig att segla och eftersom vi bodde i havsbandet på Tyresö utanför Stockholm hade vi alltid nära till båten. Jag gick också i den lokala seglarskolan och började tidigt att kappsegla.

– Jag ser fram emot att utveckla Stockholmradio så att vi gör båtlivet ännu skönare och enklare för våra abonnenter. Stockholmradio har jag vuxit upp med under min tid på vattnet.

Till sin hjälp har Anders bland annat ett erfaret team av radiooperatörer.

– Det är en utmaning att få människor som redan är så bra att bli ännu bättre. Men jag trivs som ledare och mitt mål är att coacha dem att utvecklas och ta ytterligare steg framåt, säger han.

Från sina cirka tolv år inom det militära har Anders stor kompetens och erfarenhet av att leda människor. Det var båtintresset som tog honom dit då han mönstrade vid amfibiebataljonen.

– Det innebär också att jag har jobbat mycket i skärgården under alla tider på året. Jag har såväl VHF-certifikat som en gedigen nautisk utbildning från försvaret. Men jag har inte jobbat i trafikcentralen tidigare, så nu passar jag på att praktisera hos mina kollegor för att lära mig allt om vår verksamhet.

– Det är fantastiskt roligt att se att det är en så attraktiv arbetsplats att många kompetenta vikarier kommer tillbaka år efter år för att jobba hos oss. Efter min första tid här tycker jag själv att det är en enormt trevlig och familjär stämning. Det känns väldigt roligt att gå till jobbet!

När Anders inte jobbar seglar han gärna med familjen. Han vill ge sina barn den upplevelse av båtliv som han själv fick av sina föräldrar.

– Havet är jätteviktigt för mig. Det ger både total harmoni och avkoppling, men också utmaningar i form av att till exempel segla fort. Just nu väntar jag och familjen på att få sjösätta båten, säger Anders.

TV4 seglar upp

Kappsegling i Fyran

Segling på TV tar sig mer och mer. Efter Hamnens mässändningar kliver TV4 sport in som mediapartner till Whyshore Yachting & Marketing. Tillsammans ska de följa tre Cuper med kappsegling, från tidig säsongsstart i maj och avslut mitt inne i Stockholms City på Riddarfjärden i september.

TV4 Sport ska under det kommande sommarhalvåret sända 14 halvtimmeslånga avsnitt, på onsdagkvällar kl 20:00. De första 6 avsnitten varje vecka från mitten av maj till midsommar (veckorna 2025). Efter ett uppehåll under juli fortsätter sändningarna med ytterligare 8 avsnitt varje onsdag från början av augusti till slutet av september.

Sändningarna på TV4 Sport kommer att följa samtliga kappseglingar i Volkswagen X35 Cup, Audi Dragon Cup och SeaCart 26 Multi Cup. Avsnitten blir resultatinriktade med reportage från kappseglingarna, presentationer av båttyperna, och även fördjupningar med presentationer av teamen, personporträtt, midseason roundup samt beskrivningar av Americas Cup.

”Det är fantastiskt kul att TV4 Sport skapar en plattform för de seglingsintresserade. Att kunna följa kappsegling på nära håll, att äntligen kunna följa segling på hemmaplan som vilken fotbollsserie som helst är helt unikt! Det här kommer utveckla vår sport mycket, och har stor betydelse för de aktiva seglarna att få presentera sin sport mot publik och företag. Kappsegling är mycket miljöanpassat och passar i bra in i framtiden.” säger Klabbe Nylöf, VD på Whyshore.

För tre år sedan sände TV4 och TV4 Sport Volvo Ocean Race, och det är först nu som seglingssporten får ett riktigt seglingsmagasin igen.

”Vi har letat efter ett bra format för att kunna göra segling på ett intressant sätt. Med kombinationen av Volkswagen X35 Cup, Audi Dragon Cup och SeaCart 26 Multi Cup finns nu förutsättningarna att skapa ett spännande TVmagasin som innehåller både bredd och initierade fördjupningar, säger Andreas Odén, exekutiv producent på produktionsbolaget Monday.

Jonas blir byråkrat

60-åringen som klev ut över relingen.

jonas

Den 6 december fyllde han 60 år. Båtjournalisten Jonas Ekblad som nu byter sida och blir utredare på Transportstyrelsen med uppdrag att ta fram statistik om fritidsbåtsolyckor. Äntligen lite riktig kunskap hos myndigheterna om vad det är för säkerhetsproblem bland båtfolket. Samtidigt som båtjournalistiken förlorar sin främste undersökande journalist.

-Jag får ju fast månadslön och en budget att göra det jag alltid har velat gjort, men som båttidningarna inte alltid har råd med.

 

Läs mer: Jonas blir byråkrat

Kustbevakare sökes

20 nya kustbevakare sökesaspirant

Kustbevakningen söker nu 20 elever till sin aspirantutbildning i höst.

Kustbevakningens aspirantutbildning omfattar två terminer teori i Karlskrona, med en månads sjöpraktik i början. Efter teorin genomförs en termin sjöpraktik ute i Kustbevakningens verksamhet. Slutligen genomförs en termin (37,5-40 hp) maskin- eller fartygsbefälsutbildning klass VII (för dig som inte redan har den kompetensen).

Underkategorier

Sittbrunnenfilmer