Lyft för Club Swan

hqdefault.jpg

I förra veckan premärvisades Club Swan 36 med linjer och lösningar som trycker race-yachtdesign till en ny nivå. 

Nautors grepp med One Design verkar ge varvet god utdelning. Sedan lanseringen av Club Swan 50 2017 har man levererat 25 exemplar och redan innan första Club Swan 36 har seglat, har man 10 båtar kontrakterade. Sådana antal av så avancerade seglingsmaskiner tyder på att intresset för att segla på lika villkor, båt mot båt är gott. Vilket i sin tur ingalunda är en tillfällighet, Nautor har sett till att organisera en serie seglingar eller evenemang som man kallar deltagande i regattorna i Medelhavet med finess och flärd på platser som Palma, Monaco, Scarlino, San Remo, St Tropez.

Club Swan 36 visades på land för en vecka sedan och ser än mer hårresande spännande ut än 50:an. Omvänt språng, sluttande rundat förskepp, kort och djup bulbköl, dubbla roder och designern Juan K:s originella C-formade foil.

  • 36:an kommer inte att foila som en AC-båt, men väl lyfta och glida fram över vågorna- Skimma är definitionen. I 20 knops vind tror Juan K att Club Swan 36 kommer att göra 18-20 knop på slör och över sju knop på kryssen, tack vare kölen ,C-foilen, riggen, skrovformen. Nu pågår en del riggtester i Scarlino, sedan blir det dags för kappseglingar och i höst EM i klassen, berättar Klabbe Nylöf Swans man i Sverige.

Av bilder och renderingar framstår Club Swan 36 som det allra nyaste inom racing. Frågan jag ställer mig som följare av båtutvecklingen är om det vanliga sättet att nå topplaceringar att be en designer rita en båt till en regel och anlita ett duktigt varv, kommer att konkurreras ut av Nautor? Kanske Niklas Zennström nappar på konceptet.? Svar kan komma i samband med ÅFOR, där Ran kör både efter ORCi och SRS.

För oss nördar på kaxiga båtar är www.clubswan36.com en maffig studie i filosofi.

Curt Gelin

Sittbrunnenfilmer