Curres blogg:
Ny Hanse 315 årets prisbomb
I en tid när flertalet fabrikanter klagar över att de inte får ihop kalkylen på båtar under 34-35 fot, sätter tyska Hanse fördomarna på ända med sin nya 31-fotare Hanse 315. Med ett baspris om 700 000 kronor eller cirka 840 000 kronor sjösatt och utrustad, är nyheten en prisbomb och superintressant för alla som önskar sig en ny, rymlig, skapligt välseglande båt till rimligt pris och i hanterbar storlek.
Hansevarvet tar på så vis kommandot i familjeklassen, enda varvet som kan bjuda motstånd är franska Dufour med sin 310 - Årets Segelbåt i Sverige 2015.
Vare sig Bavaria, Beneteau eller Jeanneau har nya båtar för semestersegling på gång, troligen för att kraften läggs på modeller över 50 fot ämnade för charter och på motorbåtar.
Intressant med Hanse 315 är varvet tror på tre kundgrupper – rookies, unga familjer och erfarna äldre seglare, det vill säga för olika faser i livet, som man uttrycker strategin.
För att få båten att fungera som tänkt följer konceptet i stort Hanses väl etablerade stil med framåt design, hög rigg med selftacker och höga fribord. Modern look, smidig segling och lockande volym är väl alltid ett bra argument, men blir extrastarkt när paketet går att få för mindre pengar än någon annan familjebåt.
Hur har Hanse då gått till väga för att få ner priset, är en berättigad fråga? Svaret är inte uppenbart eller förklarat, men vissa delar i innehållet på 315 kan ge ledtrådar. En är att motorn är Volvo Pentas minsta på 13 hk. Gamla 315 från 2005 hade en Yanmar på 21 hk. En annan är att man hållit igen på däcksutrustningen och en till är att båten inte heller har ratt som standard. Man har också förenklat inredningen genom att slopa skottet mellan salongen och förpiken som standard. Aktern är öppen och badbrygga blir tillval.
Samtidigt är nya Hanse 315 lite mer påkostad än sin gamla namne och även Hanse 325, som utgår ur programmet efter tio år. Järnkölen är tyngre, riggen är högre, tankarna större och strukturellt har skrovet fått Hanses föredömliga bottenram. Trots det är priset hela 100 000 kronor lägre än för Hanse 325.
Än mer spännande är att Hanse 315 kommer till Öppet Varv i Ellös om en månad och att nygamla krafter ska få fart på försäljningen. Bohusyachts i Ljungskile, har gått ihop med Bryggan Marin, som sålt Hanse i Sverige i många år. Lennart Dahl, Per Witte och Michael Luft är med i den nya konstellationen, i vilken även Torbjörn Johansson ex Delphia/Maxi, ingår.
21 augusti kommer kandidaterna till Årets Segelbåt i Sverige att presenteras och bli inte förvånad om nya Hanse 315 är med bland dem. Dessutom är förhoppningen att genomföra en jämförelse mellan Hanse 315 och Dufour 310 i samband med Öppna Varv.
Under tiden finns en hel del bra information att studera på www.bohusyachts.se
Jämfördata
Data | Hanse 315 Ny | Hanse 315 Old | Hanse 325 | Dufour 310 |
Löa (skrov) | 9,10 m | 9,35 m | 9,55 m | 9,35 m |
Lvl | 8,70 m | 8,30 m | 8,72 m | 8,70 m |
Bredd | 3,35 m | 3,20 m | 3,30 m | 3,31 m |
Djup | 1,85 m | 1,75 m | 1,84 m | 1,90 m |
Vikt | 4 700 kg | 4 300 kg | 5 200 kg | 4 815 kg |
Kölvikt | 1 500 31% | 1 310 30 % | 1480/28 % | 1 300 kg/27 % |
Segelyta | 47,0 kvm | 44,5 kvm | 51,35 kvm | 50,3 kvm |
Masthöjd | 14,35 m | 14,75 m | 14,77 m | 14,55 m |
Motor | VP 11 Hk | Yanmar 21 | VP 18 hk | VP 18 hk |
Vatten/diesel | 230/160 liter | 120/50 liter | 240/90 liter | 160/90 liter |
Baspris | 700 000 kr | 639 000 kr (05) | 801 000 kr | 820 000 kr |