Curres blogg:

Slopa momsen på segelbåtar

Hanse315

Som så ofta är norska Seilas i framkant vad gäller goda tankar. Nu har tidningens ansvarige utgivare Ole Henrich Nissen-Lie tyckt till om momsen på segelbåtar. Hans propå går ut på att eftersom elbilar slipper moms av miljöskäl i Norge, så borde segelbåtar också göra det. Segelbåtar påverkar inte heller miljön, eftersom de ju drivs av vindens kraft.

Så varför flyga till sydliga breddgrader med de utsläpp i atmosfären det medför, när man kan segla och inte släppa ut något alls, menar han.

Reglerna för supermiljöbilar är inte lika gynnsamma i Sverige som i Norge, men premierna finns och borde gå att applicera på segelbåtar.

”35 % av skillnaden i nybilspriset mellan supermiljöbilen och närmast jämförbara bil, dock högst 40 000 kronor.”

Tänk dig att kunna köpa en ny båt 40 000 kronor billigare, då skulle till exempel kandidaterna till Årets Segelbåt 2016, pigga Hanse 315, gå att köpa för 671 000 kronor och snofsiga Dufour 350 kosta 865 000 kronor. Kanske en sådan sänkning kunde sätta fart på nybåtsintresset och ännu fler seglare skulle bli miljövänner. Så visst ligger det en poäng i att vara grön.

Kryssen

Här följer Oles debattinlägg på www.seilas.no

” Hvorfor må vi betale moms på seilbåter, mens elbiler er fritatt? Med fare for å tråkke Tesla-eiere på tærne: Det noe ulogisk i å belønne kjøpere av to tonn tunge biler med store miljørabatter, mens seilere og roere må betale fulle avgifter.

Uansett hvordan man snur og vender på det så kreves det mye energi for å flytte en stor og tung bil. Om denne energien er produsert i et kullkraftverk og fraktet over lange avstander blir miljøgevinsten i beste fall lokal og ikke global. Norge er del av et europeisk energimarked hvor kullkraft står for en stor del av det totale forbruket, selv om vi mesteparten av tiden greier oss med egen vannkraft.

Poenget mitt er at seiling er miljøvennlig. Det er så selvsagt at det ofte forblir uuttalt. I stedet er det mye snakk om miljøvennlige båter med hybridmotorer eller elmotorer. Så glemmer man at vinden er en fornybar energi som har ført skip og båter over havet i alle tider, og som vil fortsette også etter oljealderen.

I Aftenposten tok professor Dag O. Hessen nylig til orde for at nordmenn må redusere sitt karbonavtrykk. Han foreslår å kutte ned på feriereiser med fly, siden utslipp fra fly høyt oppe i atmosfæren er ekstra ille. Alle er kanskje ikke enige i at klimaendringene vi opplever er menneskeskapte, men ingen kan være i tvil om at temperaturen på kloden er på vei oppover.

Synlige

I nyeste utgave av Seilas kan du lese om jordomseiler Jimmy Cornells seilas gjennom Nordvestpassasjen. Han skriver: «I Tuktoyaktuk kom ordføreren Darral Nasogaluake for hilse på oss. Han snakket lenge om hvordan klimaendringer har påvirket deres tradisjonelle levesett. Han fortalte at i de siste årene er endringene blitt stadig mer synlige, og at de hadde fått fisk, fugler og selv flaggermus som aldri hadde vært så langt nord før. Han kunne også legge «Aventura» til på listen over de ytterst få seilbåtene som hadde vært her i de siste ti årene».

Les også: En arktisk sommer

Sydenturen tærer på miljøet, mens seiling er en miljøvennlig ferieform. Vi skal ikke stikke under en stol at det krever energi å fremstille en seilbåt, slik det gjør for de fleste av kapitalvarene i våre moderne samfunn, men bruken setter svært lite karbonavtrykk. Tommelfingerregelen er at en liter diesel skaper 2,66 kilo CO2, mens en liter bensin gir 2,32 kilo.

Dermed kan man selv regne ut utslippene sine. I sommer har jeg for det meste seilt og kun produsert ti kilo CO2 med min seilbåt, tilsvarende fem mils kjøring med bil med forbruk på en liter pr. mil.

Et forbruk på fem liter i timen gir et utslipp på et tonn når man nærmer seg 100 timers gange. Til sammenligning slipper en familie på fire ut tre tonn CO2 i løpet av noen timers flytur fram og tilbake til Kanariøyene, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

Seiling blir av mange sett på som en snobbesport, og det er neppe politisk vilje til å subsidiere seiling. Men uten fordommene vil man se at seiling gir et godt svar på en del av utfordringene mange diskuterer i dag, både når det gjelder miljø og helse. Og seilernes feriepenger kommer mange småsteder langs kysten til gode.

Seiling er dessuten kystkultur. Våre forfedre kom til landet med båt, og vi har gjort oss bemerket verden over med dristige havseilaser i mer enn tusen år.
Seiling er både fortiden og fremtiden.”

Ole Henrich Nissen-Lie
www.seilas.no

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Skutrigg

Skutrigg

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Med floran i båten

Med floran i båten

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Genvägsboken

Genvägsboken

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line