Curres blogg:

Rappat skot bakom 38-fotaren i nöd

Drivande

Söndagens drama med en Dehler 38 utanför Gustaf Dalén fick en lycklig upplösning tack vare skickligt sjömanskap och en livsavgörande insats av besättningen på KBV 313.
Skälet till att de två stockholmarna måste skicka ut nödmeddelandet, började enligt uppgift med att fockskotet rappade ur.

Ägaren till Dehler 38:an har berättat för en källa, att båten skulle till Västervik för vintern.

- I början säger de sig ha haft ganska bra väder och att de seglade inomskärs. När vinden ökade till nordlig kuling, tog de ner storen och tänkte segla på bara focken. Men då den rullades ut, hann man inte hinna lägga fast skotet på vinschen, det rappade ur och snodde sig. Enligt vad ägaren har berättat, så gick då en av dem upp på däck för att försöka få ordning på trasslet, men han lyckades inte.

Utan segel startade de motorn i hopp om att kunna styra in i lä. Men vindtrycket gjorde att båten krängde ner mycket på bara riggen och efter en stund stannade den.

Dock är rodret intakt, det var inget roderhaveri, säger den som pratat med båtägaren och det bekräftas också av Hans Ohlsén på Pampas Marina i Västervik, där 38:an nu ligger.

Seglare skulle sannolikt vilja veta mer om bakgrunden till seglatsen mot Västervik, hur en 80-åring var gast, att man gav sig i november, med kulingvarning.

En intervju med Martin Hollingworth, befälhavare på KBV 313 kommer. Hans självklara inställning i söndags natt, i grov sjö utanför Gustaf Dalén går att hålla honom och hans besättning högt för:

- Att lämna platsen var inget alternativ – en båt i nöd med personer ombord lämnar man inte åt sitt öde, har han sagt.

Även loggboken på Rescue Ingegerd Ramstedt, Arkösund, kan få seglare att haja till inför det kurage räddare på sjön besitter, och inse vikten av att stötta dem.

” Larm kl 23:35. Segelbåt som befinner sig mellan Arkösund och Gotland med roderhaveri och segel i propeller. Båten kan bara hålla rak sydlig kurs och det blåser nordlig vind 17-23 m/sek. Det är grov sjö i hela området efter ett dygn med full storm.

Kustbevakningens båt 313 är redan på väg mot haveristen från Oxelösund. Vi bemannar Rescue Ingegerd Ramstedt och avgår från Arkösund. Kustbevakningen är först framme på plats och konstaterar att de inget kan göra i den grova sjön, utan behöver helikopter.

Man försöker skapa lä med ett stort handelsfartyg, som passerar, men även det misslyckas.

Då vi kört i nästan två timmar i max 8-12 knop och har en ytterligare en timma fram till haveristen, tar vi tillsammans med JRCC beslutet att vi kommer inte kunna göra något på plats, utan helikopter kommer att försöka vinscha personerna.

Kustbevakningen kvarstannar som säkerhet vid haveristen tills operationen är klar. Man försöker få en livflotte att driva ner till haveristen för att kunna vinscha från. Masten med alla linor utgör en risk för ytbärgare och helikopter. Det gör att man helst inte vill vinscha personerna från båten.

Till slut får man över överlevnadsdräkter, som personerna kan dra på sig och hoppa i havet för att sedan vinschas upp i helikoptern. Båten bärgades under bättre förhållanden med ett av Kustbevakningens större fartyg och bogserades till Västervik."

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Med floran i båten

Med floran i båten

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line