Curres blogg:
Nya Bavaria-bjässen C57 testad
I förra veckan gavs chans att känna på Bavaria C57 utanför Split i Kroatien, men tyvärr bara i svag vind, som inte gjorde båten rättvisa vad gäller seglingsegenskaperna. Dock fanns tid att spana in alla gadgets och lösningar, som fabriken har infört för att lyfta sin image.
Bavaria C57 är tänkt att attrahera både chartertinvesterare och privatägare. Av det skälet byggs båten i en avskalad basversion kallad Holiday och en maxad version med bland annat 2,90 m köl med blybulb, kolfibermast, Epex-segel med mera, kallad Style.
Prestandan, formspråket och utförandet balanseras av föredömligt byggsätt och toppad konstruktion. Finesser kontra finish är vad investerare får välja mellan.
Hurdan var Bavaria C57? Att segla, i konstruktion, i utförandet, i komfort? Alla anhängare av Bavaria och alla som sett båten på ritning eller på mässan i Dusseldorf är förmodligen nyfikna. Särskilt som C57 skiljer sig så radikalt från tidigare Bavarias och ger aningar om ett hela programmet kan komma i ny skepnad.
Men tyvärr, mindre modeller i samma stil för vanliga familjeseglare är inte aktuellt. Nästa modell blir på 67-fot, berättade Bavarias Marcus Schlictinger under testet.
I den svaga vinden utanför Split var det inte lätt att få koll på gången. I 3-4 knops vind var båtfarten densamma och den sanna vindvinkeln låg på 50 -55 grader eller 30-35 grader skenbar. Det innebar vinklar mellan slagen på 100 -110 grader och var inga imponerande värden. Men till båtens försvar ska sägas att den led av att bara ha en selftacker och av att ha en lattad rullstor, som ger mindre segelyta än med vanlig stor och fock. Men charterinvesterare vill ha enkel segling och Bavaria är stora på området, alltså ger man kunder det de vill ha.
Denna bjässe till båt med ett deplacement om 17 130 kg - olastad, ska enligt Bavaria segla bättre än 56 Cruiser tack vare längre vattenlinje, bättre skrovform, slankare köl och högre rigg. Och tack vare Maurizio Cossutti. Han är en stjärna på raceoptimetrng, på att rita kölar och roder och vet hur välseglande båtar ska designas, se bara på More 55 och More 40.
Med Bavaria som beställare fick han dock hålla igen och ge fabriken i Giebelstadt, Bayern en båt för framtiden, en som kan byggas i många exemplar om året och det har han gjort bra. C 57 har en räcka riktigt bra nyheter, som bäst uppfattas genom att besöka båten i sitt rätta element.
FEEDBACK
Styrkänslan, denna superviktiga egenskap i alla båtar, får man dock antingen glömma och luta sig tillbaks i sol och värme. Eller gnälla på. För C57 saknar helt feedback i rattarna och var tämligen tung att styra, ändra kurs och göra slag med. Trots wirestyrning var känslan lik hydrauliken på en Lagoon 560 och en Jeanneau 57, som jag känt på dagarna före.

Visst kan dubbla roder påverka styrkänslan, men kan Hallberg-Rassy få till kontakten på sin nya 44:a, borde också Bavaria kunna. Men finess kostar, så en gissning är att ingen förbättring sker.
Till det riktiga på C57 är att masten går genom däck. Det ökar rätande momentet, ger starkare infästning än med masten på däck och i förbifarten hamnar tyngdpunkten längre ner.
Dubbla roder har som största fördelar att ge plats för jollegaraget och minska trycket på rodren.
Bulbköl utan T-form ser inte lika spännande ut som en L-köl, men den fastnar inte i mooringlinor. Att göra bulben i bly är också riktigt och för det ska Bavaria ha plus för.
LINJESPELET
Vad kan man säga om linjerna? Att Bavaria C57 är från Maurizio Cossutti är inte lätt att se och Bavarias folk säger att det behövs en andra titt på båten för att gilla formspråket. Det påtagligaste från stilsäkre Maurizio är ”skuldran” på överbyggnaden och indraget i aktern.
Den stora bredden akteröver, de höga friborden, den låga avkortade överbyggnaden påminner om Oceanis 62 Yacht och Hanse 545. Det sista kan ha att göra med att den produktansvarige på Bavaria, Luka Modrijan, har varit på Hanse, där han gjorde ett bra jobb.
Snygg är att ta i om Bavaria C57. Jag vill uppfatta båten mera som ett statement - ett sätt att visa världen att Bavaria har förnyat sig. Ungefär som när Farr tog hand om skrovlinjerna med Bavaria 32 efter slovenska J & J år 2009.
Beträffande gadgets har Bavaria C57 hämtat inspiration från Beneteau med wetbar och grill i aktern. Den fälls upp och ner för hand, är inte en eldriven modul som på Oceanis 62 Yacht.
Jollegarage är ett måste på charter och har gett Hanse 575 till storsäljare. På C57 går jollen också in på längden men tar mindre plats invändigt. En bred trappa leder ner till badbryggan eller terrassen, som Bavaria kallar den.
Sittbrunnen är också som en terrass med siestalånga bänkar, två bord på elstöttor och hemmadusch på en arm i aktern, bimini och stor stadig sprayhood.
Planlösningen fick förra veckan tre svenska par att beställa var sin C57. De investerar i charter via Navigare Yachting och gillade uppdelningen av kabinerna, att pentryt ligger midskepps och att båten har en toalett vid varje kabin. De gillade också höjden i salongen och svängrummet ombord.
MATERIALVAL
Utförandet mäste medvetna också förstå och inte börja klaga på materialvalet i valnötsimitation-laminat, raka avslutningar och hörnstolpar i avvikande färg och struktur. Fördelen är låg kostnad att det går undan att bygga vilket resulterar i ett mycket konkurrenskraftigt pris.

På en viktig punkt ger Bavaria C57 ett sort lyft jämfört med många andra båtar – byggtekniken. Skrov och däck är vakuuminjicerade. Enda varven som bygger så i övrigt är toppbyggarna Najad, Ice Yachts, Solaris och X-Yachts. Bravo Bavaria!

Konstruktionen är också vässad med stringers, bred fläns för däck och skrov och hårdare Divinyvell i skrovet. Inga bärandeskott behövs därmed. En tyst, vridstyv Bavaria är kanske inget charterinvesterare värderar, men metoderna höjer definitivt substansen. För det lyftet ska köpare säga tack så mycket till Leo Curin med Pulse Design. Han har som konsult tagit med sig sina kunskaper från både Salona och More Boats, vars båtar han har utvecklat.

Sammantaget ska basversionen av C57 ses med charterögon. Seglingsbitna får vandra vidare till Style-versionen. För ett par veckor i solen verkar basbåten dock helt perfekt- rymlig, praktisk, tålig inredning och bekväm att bo i och att enkel att segla.
Lyxkänslan kunde såklart vara bättre, Bavarias kultur och traditioner krockar i mitt tycke med hur bra Jeanneau och Dufour skapar behag och atmosfär ombord. Inte heller linjerna står sig mot en Jeanneau Yacht 57 ifråga om elegans och jag vill ha faktorn. Å andra sidan kostar C57 mindre och skiljer sig från andra storvarvsbåtar.

Värt att notera till sist är att C57 ingalunda är 57 fot. Rätt räknat – skrovlängd - är den en 53-fotare. 57 fot inkluderar ankare och nerfälld terass.
Men spelar roll? Som charterinvestering känns Bavaria C57 klok. Genom sina linjer, sin rymd, starka byggsätt, superenkla hantering, sina gadgets och alla tillval till lägsta priset i klassen gör att den kan ticka intäkter.
Curt Gelin

- Data
Längd ö a 16,73 m /54,9 ft
Skrovlängd 16,16 m/53,1 ft
Vattenlinjelängd 15,50 m
Bredd 5,25 m
Djupgående 2,52 m
Deplacement 17 130 kg olastad
Kölvikt 5 395 kg/31 %
Masthöjd 24,26 m
Rullstor 80 kvm
Selftacker 56,5 kvm
Gennaker 232 kvm
Motor Yanmar 80 hk
Diesel/vatten 500/650b liter
Design Maurizio Cosutti
Varv Bavaria Yachts
Charteragent www.navigare-yachting.com
Svensk agent www.bavariasverige.se
Baspris 374 900 € ex moms/ 4 592 000 kr ink moms
Charterutrustad Ca 525 000 € ex moms/6 430 000 kr ink moms - Plus
Starkt byggd
Enkel hantering
Väl lagd teak
Genomgående mast
Rymlig salong - Minus
Laminatinredning
Enkelt utförande
Trög styrning
Låga sargar
Liten motor