IMG_1362.jpg

Tack vare begagnat från framåt förmedlare finns fler fina segelbåtar att se på i Ellös än i Marstrand. Foto: Aron Borg

En snabb visit i Ellös visade att X-Yachts, Faurby, Arcona, Hanse, Beneteau och Jeanneau övergett Öppet Varv för Marstrand. Och att varken Dehler, Dufour eller Bavaria ställer ut i Marstrand.

- Vi valde Marstrand för att alla andra är där, sade Thomas Hougaard på Faurby som förklaring.

- Dom verkar blyga, vågar inte ge besked, tycker Mellie Rassy, som engagerat och entusiastiskt försökt få tidigare utställare till Ellös.

Vem som satsat rätt avgörs den här helgen. Responsen bestämmer om de som följer strömmen återvänder till Marstrand 2019. Annars borde de välja Ellös och bidra till en stor segelbåtsmässa. Störst i Skandinavien stämmer om man ser till antalet utställda båtar och inkluderar begagnade.

I år finns 21 nya båtar att se på i Ellös, i Marstrand 22. Vem som satsat rätt avgörs den här helgen. Responsen bestämmer om de som följer strömmen  återvänder till Marstrand 2019. Annars borde de välja Ellös och bidra till en enda stor segelbåtsmässa. I år finns 21 nya båtar att se på i Ellös, i Marstrand 22. 

Seglare känner sig mest hemmastadda i Ellös, där Hallberg-Rassy makat på sina båtar i år och gett plats för nya Najad 395 AC och 570 CC.

Extra lockande i Ellös är möjligheten att få se båtar i produktion, vilket är inget annat än unikt. Ingen annan stans i världen kan bitna få veta så mycket om hur bra båtar byggs. Öppenheten är total och frågor besvaras fylligt och med den stolthet det innebär att jobba på ett varv, som är sånär fullbokat till 2019, lönsamt och inte skuldsatt.

Ytterligare ett skäl att besöka Ellös är de begagnade segelbåtarna, som ställs ut. Båtagent är särskilt på bettet med en hel brygga, där köpsugna har en suverän möjlighet att jämföra stil, skick och pris. Även Knape Marin är i Ellös med många bra beg-båtar.

DSC_1406.jpg

Dragplåstret i Ellös är givetvis nya Hallberg-Rassy 57, en dröm till båt med ett antal nya framåt lösningar.

DSC_1411.jpg

Hur bred kan en gedigen cruiser bli? HR 57 är 5,15 meter i takt med tiden för fin gång.

DSC_1413.jpg

Storskotvinsch istället för skena på aktersargen är nytt.

DSC_1417.jpg

Dubbla rattar ger förnämlig rörelsefrihet och högt placerad styrplats brogar för fin överblick.

DSC_1389.jpg

Sittbrunnsbordet har en utdragbar stång för fotstöd. Billackarefinish på bordet är bara att beställa. Luckan är steglös.

 

DSC_1391.jpg

Interiör i ek, stora skrovrutor, greppriktiga kantlister, 230 V spis och avvägd bredd i pentryt är några av finesserna.

Allra intressantast i Ellös är - förstås - Hallberg-Rassy 57. Denna nya drömbåt tänjer gränsen för varvets omtyckta koncept med ännu snabbare linjer, ännu mer segel, ännu tjusigare språng, ännu bredare akter, ännu mer utrustning och mycket mer utrymme. Allra intressantast i Ellös är - förstås - Hallberg-Rassy 57.

Jag var ombord kort och gillade ljuset i salongen, att kartbordet har instrumenten på en pod, det sjömässiga pentryt och förpiken med låg mittkoj a´la italienska byggen. Med  mera. Dubbla roder som på 44:an och 340:an ger bra plats i akterstuven och dubbla rattar ordnar förnämlig rörelsefrihet i sittbrunnen. En jolle på tvären kan gå in i aktern, trots att mycket plats getts åt akterkabinen. Jag gillade också att stuven inte påverkat djupet i sittbrunnen.

Storskotskenan är slopad till förmån för en stöddig elvinschoch och en dito kick för kontroll. Allt sköts som vanligt på en HR-båt från styrplatsen. 
En vinsch vid masten för codesegel är en annan fyndig nyhet, som tyder på att hjärntrustenhos Hallberg-Rassy har tänkt och tyckt mycket för att komma med fler nya, fina lösningar. Särskilt stolta är man över elförsörjningen, där en 17,5 kW tyst generator ska göra det möjligt att brassa skaffning åt besättningen som vore den på landbacken.


Testsegling med Hallberg-Rassy 57 är inbokad till oktober. 


I Ellös finns också njutbara Najad 570, som stärker intrycket att på Orust byggs osannolikt fina båtar. 


Data HR 57

Löa 17,44 m

Ink peke 18,44 m

Lvl 16,77 m

Bredd 5,15 m

Djup 2,43 m

Depl 28 ton

Köl 9,9 ton

Segel 163/181 kvm

Masthöjd 26,9 m

Motor VP D4 180 h

Diesel 1 050 liter

Pris 19 225 000 kr

www.hallberg-rassy.com

 

Av de begagnade i Ellös är Hugos Alerion 28 mest speciell. Hans nätta amerikanska är ljuvlig för dagsegling, har årsny motor och årsnylackad teak. Vill du ha en båt som du kan sitta på bryggan och gilla bara för linjerna och få kommentarer som snyggast i hamnen, är den rätt.  

Båtagent har satt 525 000 som pris, men som med de flesta beg - båtar är priset sannolikt påverkbart. Och anledningen till försäljningen är enkel - Hugo  klarar inte längre att segla. Vemodigt, men verkligt när man seglat i över 80 år.

DSC_1403.jpg

Snacka om sköna linjer! Hugos Alerion 28 behöver man inte segla, det räcker med att stå på en brygga och njuta.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

Radarbok med AIS

Radarbok med AIS

El, elektronik och nätverk ombord

El, elektronik och nätverk ombord

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line