Janken:
Finns det ett båtliv efter amorteringskravet?
I somras satt jag med en annan medlem på Sundsvalls båtsällskaps bryggveranda och betraktade en snubbe som ihärdigt pysslade med sin nya fina segelbåt på.... Sisådär 36 fot!!
Jovisst! Båten är jättefin! Även om den inte attraherar mig, som har en pervers böjelse för sjuttio och åttiotalsbåtar på max 30 fot, så har jag full förståelse för att den betraktas som en "riktigt fin båt"
Men smakar det så kostar det!
Hur finansierar, i detta fall, en tänsteman på kommunen en segelbåt för 2 miljoner?
Visst kan det vara en lottovinst, lyckade aktieplaceringar, arv efter en rik faster eller annat men sanningen är nog i många fall... Villan, radhuset eller bostadsrätten!
I min ungdom var prio 1 inom båtlivet att komma ut på sjön och vistas i skärgården. en båt betraktades som stor och komfortabel när den passerat 30 fot. Drömbåtarna hette Scampi, Ballad, Comfort m fl, de mer traditionsbundna drömde om S30, C40, Sveakryssare och den lyxuösa Lady Helmsman!
"WOW! Spis med ugn som standard i Omega 28! Vilken lyx!"
i dag betraktas båtar under 30 fot som.... Knappt beboeliga.
Som IF-seglare möts vi ofta med stor beundran och förundran hur vi kan vistas två personer i en så liten båt?
Sover ni i den?
Var brassar ni käk?
Eller det smått förskräkta utropet i en utsjöhamn förra sommaren:a!!! Har ni ingen diskho!?!?
Båtarna blir större och större!
Fler och fler faciliteter anses som självklara men...
Smakar det så kostar det!
Om jag tar exemplet från inledningen med snubben i min hemmahamn.
Här har vi en tjänsteman på kommunen i sextioårsåldern. Han har en mellanchefstjänst och en hyfsad lön, sisådär 350 k/år.
Han köper sig en segelbåt för... I runda slängar... 2 miljoner!
Back in the old days så gnetade man ihop en handpenning på 20% och lånade resten med själva båten som säkerhet. Det skulle i mitt exempel ovan innebära 400 k i handpenning och ett lån på 1,6 mille med en båt som säkerhet! Låt säga till en ränta runt 4 %. Det ger en årsränta på 64 000. Vad jag förstår så erbjuds knappast amorteringsfria lån på båtar så det ska på en amortering.
Okej!
Då har villan som köptes när barnen var små värderats till några miljoner och har ett rejält utrymme för ett bostadslån. Nu är räntan plötsligt 1,5 och om inte amorteringsfritt så har man sisådär 40-50 år på sig att beta av skulden. Nu snackar vi några tusenlappar per månad för båten. Klart överkomligt!
Frågan är vad som händer om räntorna stiger?
Om det lagstiftas om amorteringskrav?
Om ränteavdragen försämras?
Sannolikt kommer bostadspriserna, om inte sjunka, att stanna av i ökningstakt men det värsta för den som har belånat sin bostad för att köpa sig en båt är att båtarna sannolikt kommer att rasa i pris!
Det är nog inte lika skoj med ett flådigt flytetyg om den gräver jättegropar i vardagsekonomin.
Helt omöjligt är det ju inte att ränteläget kryper uppåt. Sannolikt inte till nivåerna på 80-90-talet men med en skuld på 1.5 mille så kan det nog svida nog med en höjning till.... Låt säga 4 -4,5 %.
Att då sitta där med en överbelånad bostad som vägrar stiga i marknadsvärde och dessutom ha en båt som plötsligt rasat med 40-50%! Aj aj!
En kompis till mig har alltid köpt fabriksnya bilar av marknadens billigaste märke.
"Du är inte klok" fick han höra när han köpte en splitter ny Lada Samara för...typ... 65 tusen i början av nittiotalet. "Den kommer att rasa i värde" sa förståsigpåarna.
"Okej" sa min kompis men resonerade som så att om Ladan rasar från 65 k till 20 k på fem år så har han förlorat 45 k. Han hade kunnat köpa en bil för 150 k och sålt den för 105 efter lika många år och förlorat exakt lika många kronor på affären. Skillnaden är bara den att han har sluppit betala kapitalkostnad på 85 tusen kronor under tiden. Sist vi sågs kom han åkandes i en ny Dacia!
Så frågan är om det finns något båtliv efter amorteringskravet?
Kommer båtmarknaden att haverera om ränteavdragen försämras?
Får vi återigen se Svensson kuska runt kusterna i fullt fungerande men relativt spartanska 24-30-fotare?
Jag klarar mig! Ett prisras med 20% på min IF bekommer mig inte. Vi snackar 5-7 000 spänn!
Prisras på en Bavaria, Hanse, Najad eller HR på 35-40 fot Däremot.. Då pratar vi kronor och ören!
Det är inte bara båtbranschen som hänger på ett snöre,
Hur kul är det att stå med jäntans osäljbara mopedbil på gården om den belastar hushållsekonomin?
Husbilen, sportbilen, eller en Harley Davidsson på 1 400 kubik?
Äsch! Folk har råd! Kanske några av er säger?
Men grejen är den att om jag räknar så förefaller det finnas många fler skitflotta båtar, husbilar, exklusiva sportbilar och enorma amerikanska motorcyklar än vad det finns stenrika människor! För att inte tala om antalet mopedbilar!
Tråkmåns! Olyckskorp! Säger kanske några andra av er?
Jag kanske har alldeles fel!
Må så vara!
Men kom ihåg vem som skrev det!