Båten loggade 11,2 knop med två rev och halva focken inrullad på slör.

Förra veckan var vädret i vackra Kroatien allt annat än semestermässigt. Bura – den omtalade hårda nordvinden tog i med över 40 knop nära kusten och chartersäsongen kändes klart slut för i år. Men jag hörde att nya More 40 äntligen skulle vara klar och tog chansen att segla båten trots förhållandena. Och jag kom in i hamnen i Kremik efter en timma med ett stort brett smil – milda makter vilken bra båt, var min omedelbara reaktion.

I den hårda vinden, med två rev och halva focken, accelererade More 40 så att jag kände trycket bakom rattarna. Båten nästan dansade på vattnet, kändes lätt och alert. Ännu bättre var att stabiliteten känns fin i meningen tillräcklig. Båten ville förstås broacha i byarna, men redde sig direkt när min besättning med Finlands bästa havskappseglare Hannu Niemelä skötte seglen. Jag gillade mycket att rattarna frihjulade tillbaks när jag släppte dem och efter slagen. Den sortens kontroll och den sortens kontakt, som råder i More 40, borde alla båtar med två rattar ha.


Kontrollen är förträfflig, det djupa rodret biter länge och rattarna frihjular tillbaks i slagen.


Den breda aktern är uppdragen för fint släpp. Badbrygga ska komma för enkel äntring.

Men varför inte dubbla roder, hade de inte behövts i byarna? Icke, More 40 klarar sig förträffligt med ett roder genom att det är nästan lika djupt som kölen, smalt och väl utformat av Maurizio Cosutti. Faktum är att roderkänslan är lagom - 1,75 rattvarv på kompositrattarna.

Linjerna drar i seglarsinnet – racig, snygg att se på och propoportionerlig är båten på håll.

Inget svaj i styrsystemet märktes och roderaxeln i aluminium ser ut att vara kraftig, den kommer nu från pålitliga Jefa och är inte en egen lösning som på More 55.

Visst drar båten styrbord för motor, men det viktiga är styrkänslan under segling och förhoppningsvis stannar More för det nuvarande rodret och ändrar inte som på 55:an.

Styrställningen är bara halvbra, uppfällbara fotstöd passar inte alla och kostar onödigt. Jag vill ha en list på durken eller en upphöjning mitt på för spjärn.

More 40 ligger lätt på vattnet, accelererar direkt och svarar genast på trim och vindändringar.

Sittbrunnen är bred för charter, men bordet kan stuvas undan. Riktig teak på bänkarna.

Styrplatsen är otryggt öppen akterut och uppfällbara fotstöd ger inte säkert fotstöd.

Furlex genom däck är flott och ger max förlikslängd och plats för en stor ankarbox.

Däcksutrustningen verkar rätt för en riktigt racig cruiser med rejäla vinschar, dito block, avlastare och stum löpande rigg. Även den traditionella lösningen med fallen på rufftaket gillar jag eftersom man inte behöver gå ner i lä för att ta hem ett rev eller hissa storen.

Indragna vant medger genua, inte bara fock. Rejäla block och skenor, storskot i ränna gillas.

Rejäla avlastare vid ruffluckan och stum löpande rigg underlättar trim och hantering.

Interiören bjuder på två el-toaletter, en vid nergången och en för om huvudskottet. Den främre är trång, men eftersom båten ska gå på charter behövs den och den aktre har stolen långskepps. Dessutom finns både dubbla akterkabiner, L-soffa och nerfällbart kartbord.

Salongen är normalstor, har god ståhöjd, L-soffa, fällbart kartbord, men plastinnertak.

Finishen är kontinental, enklare än i 55:an med ljus Alpi, som är förvillande lik äkta ek.

Byggtekniskt är More 40 lika bra gjord som 55:an med stålbottenram, vakuumlaminat och uberkraftiga kölbultar. Det innebär att riggen kan sättas riktigt hårt och att man aldrig behöver tänka på kölinfästningens styrka.

Stålbottenramen är bultad i de kojfronterna och har bultarna genom konstruktionen.

Kartbordet fälls ner med en talja i stuvfacket och ger en lång koj med dynan pålagd.

Utförandet har kontinental stil och är enklare än i 55:an med ljus, eklik Alpi.

Med tanke på det låga priset och den höga prestandan, är More 40 den troligen hetaste standardbåten du kan hitta för närvarande. Om More Boats orkar öka byggtakten är oklart, men som det heter – den som väntar på något gott väntar sällan för länge. Så ställ dig i kö för denna mycket roliga raciga cruiser signerad snillrike Maurizio Cosutti.

Av Curt Gelin med foto av Hans Himbert

More 40

  • Total längd: 12,60 meter
  • Skrovlängd: 11,99 meter
  • Längd vattenlinjen: 10,51 meter
  • Bredd: 4,0 meter
  • Djupgående: 2,18 meter
  • Totalvikt: 7 100 kg
  • Kölvikt: 2 500 kg
  • Motor: Yanmar 40
  • Vattenkapacitet (två tankar): 350 liter
  • Dieselkapacitet (två tankar): 200 liter
  • Storsegel: 51 kvm
  • Genua (105%):- 41 kvm
  • Gennaker:- 140 kvm
  • Design Maurizio Cossutti
  • Byggare More Boats
  • Försäljning More Sailing
  • PRIS Ca 2,50 MSEK ink moms

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Skutrigg

Skutrigg

Med floran i båten

Med floran i båten

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Ett år utan skor

Ett år utan skor

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line