Att hyra eller hyra ut, det är frågan

Första gången jag hyrde en båt gick det år skogen. Vi hade knappt hunnit lämna bryggan förrän det började ryka in och bubbla från avgasröret. Vi vände om och fick en annan båt av uthyraren, en jättefin Albin Accent. Men den hade en sak som jag aldrig kunnat med sen dess: En foldingpropeller, som bara vek ut sig ibland, när den hade lust.

Vid två tillfällen hade den definitivt inte lust; vid en brygga i Smögen som fick ett djupt jack, och på Väderöarna fick nog båten ett djupt jack, som jag haft dåligt samvete för sen dess. Kanske det är preskriberat, men det var nog inte snyggt, för uthyraren har inte hört av sig på 20 år för några nya erbjudanden, trots att han hade både telefonnummer och adress.

Så kan det gå om man oansvarslöst hyr en båt istället för att äga den själv. Man slipper spackla och laga till vintern, och man missar det härliga vaxningsjobbet på våren. Man slipper betala jättelika kontokortskulder från utförsäljningen på Erlandssons, för nya segel, vinterplats och sommarplats. Man betalar bara för den eller de veckor man njuter av sommaren.

När jag skriver det här börjar jag undra varför jag själv har en båt. Antagligen bara av känslomässiga skäl.

Man kan hyra dyrt och bra, av en professionell uthyrare med många båtar, som fixar ersättningsbåt om det strular och ser till att båtarna är shipshape. Sen kan man hyra billigt och sådär bra båt. Man får nästan alltid det man betalar för. Jag hyrde en gammal Polka 28 för några tusenlappar en vecka genom annons i Sailguide. Den hade gamla slitna segel och ingen logg. Men jag hade egen gps och skulle inte kappsegla, så det var helt ok. Vi hade en underbar vecka. På Blocket hittar man också såna billiga, men inte lika pålitliga uthyrare.

Viktigt är att alltid begära en utförlig beskrivning av båten och dess utrustning innan man sticker ut. Helst innan man betalar. Och det ska finnas ett rejält kontrakt att skriva under.

Vill man vara lite säkrare kan man gå genom en uthyrningsförmedling, som RTC eller Bohuscharter. Då tar de hand om alla formaliteter, betalning osv, medan båtägaren lämnar ut och tar emot båten. Då vet man att det finns en viss kontroll på uthyraren.

- Får vi in klagomål kontaktar vi båtägaren, berättar Lotta Rogner på RTC som är störst med över 400 båtar runt om i Sverige. Blir det fler klagomål tar vi bort båten från listan.

De har både nya dyra båtar och äldre billigare.

- Om man är flera som ska ut med båten är det viktigt att alla i sällskapet är överens om vad det är för sorts båt man har hyrt, säger hon.

Allra säkrast är att gå till någon av de allt vanligare båtcharterfirmorna, som erbjuder fullservice, fast då till lite högre pris. Själv har jag hyrt ut min Hafsorkestern, en Bavaria 30, via Per Engdals Boatcharter Stockholm, vid Gåshaga på Lidingö, som jag också köpte båten genom. Ett väldigt trevligt sätt att finansiera en ny båt.

Då får man ett professionellt bemötande, både från uthyraren och kunden. Jag vill inte själv diskutera städningen eller huruvida jacket i durken fanns där i början av uthyrningsperioden eller ej. Där mår nog alla bäst av att det sköts av en mindre känslomässigt engagerad person än båtägaren själv.

Det har faktiskt flutit väldigt bra, även om det nångång har blivit strul när en hyresgäst aldrig dök upp, kastruller försvann eller kom till, tampar bytte färg och längd eller bara försvann. Men visst slitage får man ju räkna med, det är ju en del av det man får betalt för.

- Jag fattar inte hur man vågar hyra en båt på Blocket eller från någon förmedlare som inte tar något som helst ansvar för båten, säger Staffan Francke på Swede Charter i Marstrand.

Men han är ju förstås part i målet, som fullservice båtcharteruthyrare.

Ska man hyra ut sådär oansvarslöst, bör man i alla fall fixa en rejäl utrustningslista, en bruksanvisning till båten med alla små egenheter för just den båten, och tanka hem ett juridiskt korrekt uthyrningskontrakt från exempelvis Kryssarklubben, om man är medlem där.

Oavsett hyresform går man ju igenom en checklista när båten lämnas tillbaka. Om allt är ok får hyressgästen tillbaka depositionen, som motsvarar självrisken på försäkringen. Det är ju det man kan bli osams om. Men så mycket mer riskerar man ju inte som båtägare, annat än att man inte har någon båt förrän försäkringsbolaget fixat skadan, bärgat båten eller köpt en ny.

Men försäkringen kostar ofta extra.

- Är du försäkringstagare hos Atlantica kan du hyra ut din båt privat max tre veckor om året utan att behöva teckna någon tilläggsförsäkring, hälsar Kristina Norman. Hyr du ut båten via båtuthyrningsföretag eller via ett förmedlingsföretag skall du teckna till en uthyrningsförsäkring för att ha fullt skydd på din båt. Premien varierar utifrån värdet på båten och vilken båttyp du har.

På Svenska Sjö som jag har kostar det en tusenlapp extra för fyra veckors uthyrning. Svedea tar 20 procents tillägg för veckorna båten är uthyrd. Det finns de som inte tar extra alls, men kanske är dyrare från början. Ska man hyra ut mycket kan det löna sig med ett försäkringsbolag som specialiserat sig på uthyrning.

Svenska försäkringsbolag är också skyldiga att på förfrågan uppge om man har uthyrningsförsäkring till skattemyndigheten. För man är nämligen skyldig att betala 30 procents kapitalinkomstskatt på hyrpengarna.

Det ska man göra, tycker jag. Men det är inte lätt att hitta var man ska fylla i det. Så krångligt att jag fick förklara för skattekontrollören som efter koll hos Svenska Sjö ville att jag skulle deklarera för hyresintäkterna, att det faktiskt ingick i beloppet på ruta 50. Det finns nämligen inge särskild bilaga, eller förklaringsrad att fylla i. Inte ett ord i Dags att deklarera. Numera kan man dock med lite möda hitta den här PDF:en på skattemyndighetens hemsida.

Att hyra eller hyra ut är faktiskt en riktig winwin-affär, både för den som hyr ut och den som hyr. För vem har tid att vara ute hela sommaren och utnyttja båten. Och förrförra året när vi åkte bil genom USA, då hade jag inte dåligt samvete för att jag inte utnyttjade den dyra båten. Den var ju ute på sjön och finansierade delar av resan åt mig!

Niklas Krantz

Båtuthyrare, förmedlare och annonstorg: 

Archip Sailing

Med moderna Arcona segelbåtar på mellan 37 - 46 vid södra Djurö invid Kanholmsfjärden.

Bavaria Charter

Bavaria Charter har sin ostkustbas på Bullandö. På västkusten finns charterbasen på Orust, Henån. Drivs av svenska Bavariaagenten.

Blocket

Blocket är Sveriges största marknadsplats och numera kan man annonsera båtar för uthyrning. På blocket annonserar både privatpersoner och företag. 

Bohuscharter

Bohuscharter AB förmedlar privatägda segel- och motorbåtar för uthyrning på hela västkusten.

Hissa segel

Hyr ut segelbåt i Stockholms skärgård med skeppare/skärgårdsguide. Hissa segel erbjuder chartersegling för grupper upp till c:a 100 personer.

Marinbörsen (maringuiden.se)

Marinbörsen är resultatet av ett samarbete mellan maringuiden.se och SweBoat (Båtbranschens Riksförbund, BRF) där SweBoats mäklare och övriga cirka 400 medlemmar har ett gemensamt publiceringsverktyg på Internet. Här finner du annonser från både privatpersoner och båthandlare.

Marinkul

Marinkul förmedlar privatägda motorbåtar och segelbåtar i Stockholms skärgård. Företaget erbjuder även båtcharter för sällskap upp till 10 personer. Läs mer på  

Nyköping Boat Rental AB

Nyköping Boat Rental grundades 2004 och kärnan i verksamheten är förmedling av båtar för uthyrning. Företaget har en Bavaria 42 Cruiser, och förmedlar även mindre båtar genom sina samarbetspartners.

Ornö Båtvarv

Ornö Båtvarv är ett privatägt varv som hyr ut ett antal lättseglade Stortrissar och Hydror till privatpersoner som vill segelsemestra i Stockholms skärgård.

More Sailing

Har båtar i Kroatien, Grekland, Italien och Karibien. Hyr antingen bara båten eller med skeppare.

Eller häng på när de korsar Atlanten i november mot Västindien.

RTC

RTC är Sveriges största båtförmedlare. Företaget förmedlar privatägda segel- och motorbåtar runt Sveriges hela kust. Utbudet är stort. Här kan man hitta allt, från Maxi 68 till Swan 65. RTC ställer krav på båtarnas beskaffenhet. Säkerhetsutrustning, köksutrustning etc är en självklarhet. Generellt kan sägas att den som hyr båten får båten med samma utrustning som när båtägaren själv är ute med båten. Båtägaren känner själv sitt ansvar och av honom/henne ges också personlig service, där han/hon är med och instruerar hyrestagaren om båten och dess individuella egenskaper.

Sailguide

Annonsmarknad för seglingsintresserade. Har också beskrivningar av alla vanliga och de flesta ovanliga segelbåtar.

Sailmarine

Fullservice båtcharter och företagsseglingar. Har båtar i Saltsjö-Duvnäs i Stockholms skärgård och Lindholmen i Göteborg.

sBoats

sBoats.com är ett annonstorg för båtuthyrning och båtcharter med inriktning på segelbåtar. Här kan man hitta båtar för uthyrning i hela världen. sBoats äger inte själva några av båtarna i databasen och förmedlar heller inte några båtar. För att hyra en båt kontaktar man respektive annons bokningskontakt.

Swedecharter

Fullservice båtcharter. Huvudbasen är Marstrand där de sköter uthyrningen, men har också båtari Wallhamn. 

Yachtcharter

Yachtcharter i Göteborg och Marstrand förmedlar uthyrning av segel- och motorbåtar. Båtarna finns både på Väst- och Ostkusten samt utomlands. Yachtcharter är också återförsäljare för Beneteau i västra Sverige.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Ankarliv

Ankarliv

Slusshandboken

Slusshandboken

Segling från hela världen

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line