Curres blogg:

Möt de bästa i Düsseldorf

boot16 MK0253

I helgen öppnar Boot 2016 i Dusseldorf, som är den mest intressanta inomhusbåtmässan för seglare på flera år. Nytt för i år är att fler svenska importörer än någonsin är på plats för att ta emot alla seglare, som vill spana in och jämföra båtarna de representerar.

Bäst hade förstås varit att få se båtar på hemmaplan - på båtmässan i Göteborg och på Allt för Sjön i Stockholm. Men kostnader kontra möjliga intäkter avskräcker importörerna. Istället betalar en del sina huvudmän för att stå i montern och hoppas komma hem med kontrakt på fickan.

De mest sevärda nyheterna och deras ombud är följande:

bavaria34

berntmarkusBavaria 34 Cruiser är ny i meningen att gamla 32/33:an nu har fått dubbla rattar, större och elegantare sittbrunnsbord, nerdraget storskot. Invändigt är kartbordet slopat för att ge plats för en andra akterkabin. Väldig volym kännetecknar salongen och samma spännande pris som alltid på en Bavaria gäller – ca 1 041 400 SEK.

Berndt och Markus Lindquist från Bavia Yacht visar nya 34:an i Bavarialand - varvets jättesatsning med en hel egen hall i Dusseldorf.

kennebacksoceanis41

Beneteau – Oceanis 41.1 är en uppgradering av 41:an från 2012. Det nya är lättare, djupare och mer bakåtdragen köl, sittbrunnsbåge, mer segel och ökad vikt. Samma möjligheter att välja material i interiören som på 35:an och 38:an är också en nyhet. Modellen är viktig för Beneteau, då storleken är populär. Priset är därför satt till 1 603 000 kronor jämfört med 1 700 000 för gamla 41:an.

Kennebacks

Möt Henrik och Mattias Kennebäck med firman Yachtsale i Beneteaus monter.

Dufour412 06

Dufour 412 är ett alternativ för den som vill ha en särdeles spatiös båt i 40-fotsklassen. 41 är en lätt modifierad 410 som sjösattes till 2013. Det nya är fast grill i aktern, som döljs fint under sittbänken. Lösningen ger plats för utgång om styrbord till badbryggan. Peke som skydd för ankaret och för gennaker, ska locka fler att falla för fabrikens filosofi.

DufourAndersAlmen

Anders Almén med Gåshaga Marina/Dufour Sverige finns på plats för att berätta om 40-fotsklassens största bygge till ett pris som är ämnat att förvåna - cirka 1 753 000 kr.

najad

För alla seglare intresserade av att se vad som är möjligt att åstadkomma när byggkvalitet och utförande sätts i högsätet, rekommenderas denna bjässe att besöka. De kan också försöka räkna antalet TV-skärmar och öltappar ombord, som den danske beställaren specificerat.

HakanB

Najad 570 made in Henån by båtbyggaren Håkan Bengtsson & Co är en smått sanslös demonstration av vad man kan på Orust.

klabbeSwn60

KlabbeSwan 60S visas för första gången sedan 2007 av världens mest finishfrälsta varv. Denna raceinriktade cruiser är en version av flushdäckade 60:an med den maffigaste styrplatsen, som kan skådats på en superracercruiser. Varvets man i Sverige, mångmeriterade kappseglaren Klabbe Nylöf, finns i storbåtshallen och kan berätta om nästa nyhet - tidernas djärvaste prestandabåt - Club Swan 50.

klabbeSwn50

HR43MkIIIsailing1189RTomlinson

Hallberg-Rassy har många framgångsår på Boot, men lugnar sig lite i år och visar ”bara” sex av sina åtta modeller. 372 och 64 får köpsugna ta sig till varvet i Ellös för att avnjuta i deras showroom. I likhet med åtskilliga andra, har varvet ingen egentlig nyhet, utan visar sina uppnsofsade modeller - 40 Mk II och 43 Mk III. Beteckningen Mk låter ana en rad nyheter värda att bedöma för besökarna.

HRMagnusrassy

Magnus Rassy välkomnar seglare, som vill se och få förklarat vilken standard hans bamsiga båtar ger för pengarna.

Dehler 42

DehlerBoBaversjo

Dehler 42 är mer än en vidareutveckling av 41:an från 2012. Det nya är att skrovet är vakuumgjutet och har kolfibertoppade bottenbalkar för ökad stadga i skrovet. Dessutom har akterskeppet dragits upp och in nätt, vilket ger aningen längre vattenlinje. Ny sittbrunn, ny rutdesign i 38 och 46-stil och spegelvänd layout gör också Dehler 42 väl värd att syna. Priset för en racetoppad 42:a landar på fördelaktiga cirka 3,3 MSEK.

Båtverket Bo Bäversjö är där för att beskriva vad som är bäst med en Dehler.

FAREAST28R 01 small

Fareast 28R finns att se och förstå varför den är nominerad till Årets Segelbåt i Sverige.

FAREAST23R 25

Men även nya 23R, som importören Mats Runström ser fram emot att berätta om.

MatsRunstrom

Kanske han också kan ge en hint om nästa nyhet från kineserna – en inredd 33-fotare. Om 28:an gått bra, och om 23.an också går bra att sälja, kanske Fareast 33 också slår an och tilltalar seglare som vill ha med sig sin familj och inte bara ladda på kappsegling.

PellesIce52

Pellenorberg

Italienfrälsta får sin stillust stillad av nya ICE 52, en stilren estetbåt med prestanda som ska slå det mesta och bjuda på medelhavskomfort. Deplacementet för denna stora båt är måttliga 12 ton, det är hela 25 % mindre än normalt för en 52-fotare. 140 kvadrat segel säger också att båten slukar mil.

En ICE 52 kommer till Stockholm i sommar och vem den lycklige ägaren är, kan agenten Pelle Norberg med Norberg Yachting berätta.

En fyllig trendrapport kommer efter besök på världens största båtmässa – Boot 2016.

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line