Curres blogg:

Bästa nyheterna på länge

hansemontern

För spanare efter nya segelbåtar och trender blir 2016 en bra säsong. Även om totalmarknaden anses minska, är optimismen ändå stor bland tillverkare och säljare och det speglades i de många nyheterna som bitna kunde spana in i Dusseldorf förra veckan.

En säljare sade att försäljningen av prestandabåtar minskar från cirka 200 ex i Europa till cirka 150 i år. Men att hans varv har nya väldesignade båtar och därför kommer att öka sin andel. Inte minst ser fallet ut att bli så här hemma. I Sverige tippas försäljningen av nya beboeliga segelbåtar öka från cirka 40 till cirka 50 ex 2016 och mesta ökningen sker bland prestandabåtar.

 

Här följer min spaningsrapport från Dusseldorf.

 

Maxi1200

För att hålla kontakten med varv med båtar nominerade till Årets Segelbåt i Sverige 2016 styrde jag först stegen i Dusseldorf till Maxi 1200. I montern mötte jag Ewa Kot, varvets ansikte utåt, som stolt berättade att mässbåten var nummer tio, att försäljningen överträffat förväntningarna och att varvet har fullt till sommaren. Detta läge tyckte hon var bra med tanke på att Maxi 1200 lanserades för bara ett år sedan.

En nyhet är fockskena på rufftaket, som Pelle Petterson tryckt på för att båten skulle få. I övrigt håller utförandet fortsatt hög fräschör för en familjebåt och klyschan du får vad du betalar för - i positiv mening, är 1200:an ett fint bevis för. www.maxiyachts.com

Drakkar24

 

Dufour350

Dufour visade nya versionen av 41-fotaren, där grillen i aktern visar vart varvet vill – tillbakalutad semestersegling. Kopiösa utrymmen för en tolv meters båt, men fortsatt den enda med snillrika lösningar som breddbara sittbrunnsbänkar, nedåtvinklad bom och fällbara rorsmanssäten. www.dufoursverige.se

Fareast23

Fareast23sitt

Fareast fortsätter sin offensiv och börjar få ett program när varvet i Shanghai i år hade både 28-fotaren och nya 23-fotaren på plats. Skaplig finish, men kraften med båtarna ligger i deras fenomenala prestanda till fantastiska priser. Nu väntar supporters på att familjetillvända Fareast 33 ska offentliggöras. www.nordicyachts.se

Seascape24

Om det är en slump eller ett medvetet drag mot Fareast är oklart. Men slovenska Seascape har nu tagit fram en 24-fotare med en liten ruff i vilken kan stoppat dynor över hela ytan. Sidorutor ger ljus, men att designa dem som på en 1970-tals båt, är synd på de egentligen fina linjerna i Seascape 24:e www.seascape.se

J112inuti

J-boats har fler modeller än någon annan på programmet och håller sin kurs med enrattsbåtar och avskalat yttre. Invändigt har varvets avläggare i Frankrike J-Composites börjat inse att inredningar med trä och trivsel gör det lättare att välja deras förnämliga seglare. Nya i Dusseldorf för i år var J/112E som är ”gamla” J/111med högre fribord och J/122E som är en 40-fotare tänkt för snabb och bekväm cruising. www.marstrandyachts.com

Dehler42

Dehler42inuti

Dehler 42 fick en premiär som hette duga, med en mängd glada gäster, sådana som rean köpt och alla som varit med om att utveckla den med utgång i gamla 41:an. 90 procent är nytt, menade Karl Dehler, vars blick och ovärderliga input gör Dehler till Hansegruppens stjärnskott. Mässbåten var nr 17 och såld till en tysk seglare, men nr 13 har en stockholmare köpt och ytterligare en 42:a hamnar i Göteborg.

Dessa köpare har dock inte valt den bruna folien som mässbåten var klädd med.

På min fråga till Torsten Conradi om hur mycket det skiljer i prestanda mot en Hanse 415 sade han att det är marginellt, enligt VPP kanske bara två procent. Men att med de möjliga tillvalen på en Dehler 42 är skillnaden i verkligheten avsevärt större. www.dehler.com

JK28

Jollekryssare kallar tyskarna båtar under 30 fot, som är lätta, trailerbara och vindsnabba. Av de linjesnyggaste fastnade jag för JK 28. Den här båten började som ett privatprojekt av en Finnjolle och Drakeseglare i Hamburg som ville ha en pigg dagbåt att ta ut på Elbe. Men när båtbyggaren Thomas Berganau i Trappenkamp nära Kiel såg den, föll han för linjerna som judel/vrolijk ritat och köpte projektet. Med ytterskrov i plast och innerskrov i plywood, stor sittbrunn, rak stäv, bärig akter, utanpåliggande stort roder, kolfiberpeke och akterdäck har den lika mycket att ge som svenska projekt för dagsegling. För det talar också att priset för en preparerad JK 28 ligger på cirka 56 000 Euro. www.jk28.org

swan60

swn60inuti

Störst och vackrast är synonymt med Swan. Varvets utställda 60-fotare bar syn för sägnen med sagoutförande, lyxlösningar och smarta system för hanterbar segling. Dessutom satsar Nautor som få för framtiden. Man har tagit fram en ny bamsig 54-fotare, en 78-fotare blir klar til våren och en Club Swan på 50-fot under utveckling, blir också klar till säsongen.

Swan50

Swn50inuti

8 juli tas den första över av sin svenske ägare, som dock fraktar ner den till Sardinien och Nautors 50 år regatta. Segelmakaren Björn Österberg ska styra och Klabbe Nylöf, som sålt båten i egenskap av svensk agent för Swan, ska sköta taktiken.

Swantrust

Men inte nog med allt detta, varvet presenterade i Dusseldorf även nya Swan 95. Man håller med andra ord German Frers fullt sysselsatt, men verkar även ha förnyelse i kikaren med innovative argentinaren Juan Kouyoumdjian, vinnare av varvets designtävling om den mest nyhetsspäckade 50-fotare världen sett. www.nautorswansverige.se

En nyhet för de med äldre Swanbåtar är att de i år kommer att kunna kappsegla tillsammans med affärstopparnas makalösa möbelbyggen i ÅFOR Classic. Och att Nautor ordnar 50-årsfest för alla med en Swan i Åbo en vecka i sommar.

Azuree33

Azuree33inuti

beneteaumontern

Bente24

Bihan650

CometCat

Farr280

Farr 280 är en dröm för kompentent kappsegling och en nerskalning av Grand Prix båtar Farr har ritat. Djärv skrovform, mast-jack - och svensk agent! Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

First26

Folke

G2

ice52inuti

JK28

JPK1010

jpk1010inuti

Marlow31

Ocanis41

VPreglage

 

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Åland, de 50 bästa hamnarna

Åland, de 50 bästa hamnarna

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line