Curres blogg:

Mikael med Talanta tvåa

rykingteamTorsdag förmiddag lokal tid skar Mikael Ryking med besättning mållinjen utanför Falmouth Harbour på Antigua efter fyra fartfyllda dygn mellan öarna i Västindien och klarade andra platsen.

- En fantastisk kappsegling, vi hade fullmåne, fina vindar och gjorde en del bra vägval, berättar Mikael, när jag får kontakt strax efter målgång torsdag.

- Vi hade en makalös bog efter Guadelope, slörade 135 sjömil på tio timmar och kunde hålla jämnt med fransmannen, som vi turats om att vara tvåa med. Vår toppfart låg på drygt 18 knop och om vi någon gång kom under tio, kändes nästan som att båten stod still.

- På babordsbogar och slör hade vi svårt att hålla båten, för de nya roder vi fått gjorda här nere på ett varv, har inte den bästa profilen och inte bäst bett. Likväl kunde vi kompensera genom att göra bättre vägval.När fransmannen satte största gennakern. kunde inte hålla höjden och då körde vi ifrån honom. Vi kryssade även bättre, men mot ettan spanjoren Gonzalo Botin, en proffs-seglare, kunde vi inte sätta emot.

- Det är mycket aktivitet att segla som vi gör och komforten är inte hög, två madrasser på durken är vad som finns att sova på. Vår nyaste gast Kate Moore från England fick sova längst bak intill vattentanken för att få vikt på rätt ställe. Men tanken sprack, så hon blev lite blöt.

Mikael med besättning verkar dock inte ha lidit av den hårda solen på dagarna som en britt rapporterade från en First 40.

- Den här kappseglingen är inget för personer som inte klarar värme. Det är så varmt att det annars vore en strapats att ta sig från solstolen till poolen. Men vi drar i tampar och kämpar. Man kan knappt vara på däck i 20 minuter för solens skull, men under däck är det inte mycket bättre - det värsta är att mitt chokladförråd har smält...

I motsats unnade sig vissa som dessutom seglade skarpt lite lyx. På Archambault 13 Teasing Machine som blev klassvinnare på en tid av 2 dgr, 16 tim, 26 min tog man ett glas rött ibland.

- Det var ganska mycket att ta båten till Karibien från Australien, inklusive en kryss på 1500 sjömil från Panama, där vi lastat av till Antigua. Men vi visste från Sydney-Hobart Race att vi har potential och det skålade vi för med ett litet glas rött vin när vi seglade bra. Att segla för fullt med varmt vatten forsande över däck- det kan inte bli bättre, sade Eric De Turkheim, båtens ägare och skipper.

På min fråga till Mikael Ryking vad som väntar framöver med Talanta berättar han närmast väntar hemmet i Tyresö för att vara med sina barn.

- Jag står över regattan på St Martin, men åker ner igen till Antigua Week i april. Därefter är planen att ställa upp i Atlantic Cup , ett ”VM” för Class 40, som startar i Charleston South Carolina, har etappmål i New York inne på Manhattan och slutmål i Portland, Maine.

På nytt kommer Mikael då att kappsegla mot Gonzalo Botin, mannen som vann Caribbean 600. Hans båt är från 2013 och ritad av kände brodern Marcelino Botin för att vinna.

Som avslutning siktar Mikael på kappseglingen Quebeq - St Malo Race i juli, en sträcka på 3 000 sjömil. Sedan tänker han lämna Talanta i Frankrike och ägna sig åt familjesegling med sin X-332.

- Jag har brunnit för att segla så här i många år och förra året fick jag möjligheten. Det gäller att ta tillfället, när familj och jobb tillåter, säger Mikael, som det senaste året har levt mången seglares dröm. I brist på egen båt kan sugna med racingbakgrund alltid prova att kontakta Mikael och andra seglare, gastar brukar ibland behövas, särskilt för transporter.

- Med den här båten är det lätt att få gastar och på Caribbean 600 hade jag med mig Mikael Vesala, Jesper Hoffstedt, Karl Jungstedt och Kate Moore, berättar Mikael, Sveriges nyaste storseglare.

För oss skrivbordsseglare ser det med andra ord ut som om Mikael och Talanta kommer att kunna bjuda oss på mer spänning och fina äventyr framöver. Följ detta forum!

Curt Gelin

Class 40 Caribbean 600

  1. Tales II, Gonzalo Botin, 2 -16:26:29
  2. Talanta Mikael Ryking, 2-21:32:32
  3. Creno Moustache Thibault Hector 2 -22:04:37
  4. Voiles 44 Thierry Martias NYF not yet finished
  5. Mussolo 40 Jose´ Caldas, NYF not yet finished

https://youtu.be/I214ZfMZpSU


Sittbrunnens bokhandel är öppen

El, elektronik och nätverk ombord

El, elektronik och nätverk ombord

Ett år utan skor

Ett år utan skor

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line