Curres blogg:

”Piratimport” pressar nypriserna

Bavaria46pirat

Det låter som en saga att kunna köpa välkända nya, eller nästan nya segelbåtar billigare än genom de officiella kanalerna d v s genom märkesimportörerna. Men det är i alla fall vad göteborgsföretaget Marinpartners Båtförsäljning lockar med.

Hur det hela går till, vill företaget dock inte avslöja och storvarvens agenter i Sverige reagerar och kallar metoden för “piratimport”.

dehler38marinpartnersny

Vad sägs om en utrustad Hanse 415/16 för 1 780 000 kr jämfört med riktpriset om 1 879 860 kr? Eller en Bavaria 46/16 för 2 395 000 kr mot ca 2 995 000 kr, en Dehler 38/15 för 1 690 000 kr mot normalt 2 160 000 kr? Eller en Dufour 382 för 2 061 250 kr mot 2 280 000 kr?

Dessa frestande priser är vad Marinpartners Försäljnings AB i Göteborg går ut med. Vilket leder till frågan - hur gör företaget för att kunna sälja nytt billigare än de officiella agenterna?

- Tyvärr vill vi inte avslöja hur vi gör våra affärer för gemene man. Naturligtvis är de helt i sin ordning på alla sätt. Kunden får den båt han betalar för med gällande garantier, som följer båten. Kunden köper båten av oss inklusive svensk moms säger Thomas Hallarås, på Marinpartners med kontor och gästhamn/marina på Ringön.

Han avvisar förslag på offert eller kontakter, som kan bekräfta de lockande priserna. Med motiveringen är att varje affär är individuell.

Samtidigt är han kritisk mot varven för att de, som han säger ” har rest murar runt sig ” att bara deras officiella agenter kan köpa.

- Vi bedriver charter, sköter båtar åt ägare och säljer begagnade båtar till oslagbara priser, alltså borde vi få köpa direkt av varven. Det råder ju fri handel i EU.

- Det jag kan säga, är att vi genom våra kontakter har förmånen att kunna sälja båtar från flera av de stora kända båtfabrikaten till bästa pris med full garanti, förklarar Thomas Hallarås.

Dufour382 eli 5ny

SAMMA BÅTAR
En koll leder till handlare i Tyskland och bilder på samma båtar som hos Marinpartners. Vilket antyder att samma båtar är till salu hos flera handlare.

- Våra tillsalubåtar finns hos många olika aktörer, vilket har väl varit känt sedan många år. Titta till exempel på Boat24, där många agenter har samma båtar till salu. Vi säljer främst båtar vi har i vår marina och det är inget konstigt på något som helst sätt. Att ha båtarna hos många, beror på att olika säljare når olika kunder och ju fler säljare, ju mer kunder nås. Det är inte mer konstigt än att olika återförsäljare erbjuder flygresor med samma flygbolag, men med olika priser, menar importör Hallarås.

Sun349ny

Eftersom Marinpartners inte vill ge offert på nya båtar, fick ett ombud be om en på en ny Dufour 382. Den hamnade på 170 000 € + moms eller ca 2 061 250 kr medan en likadan från Dufour Sverige kostar 2 333 750 kr - 13 procent mer.

Vad anser en agent för t ex Dufour om sidoimporten?

- Om jag hade sålt 40 – 50 nya båtar om året, hade jag inte brytt mig. Men nu är försäljningen 4-5 båtar, då svider all sidoimport. Priserna är omöjliga, jag kan inte köpa båtar från Dufour lika billigt. På min marginal ska jag klara marknadsföring, hyra, löner, skatter, frakt, reklamationer m m.

AndersochCony

Utöver det, är en del köpare bra på att förhandla och för avslut händer det att jag måste lämna rabatt. Det blir sällan normal vinst och utan min marina, som går bra, hade jag inte haft råd att vara importör, det är den bistra sanningen.

”Piratimportörer” kallar jag de som arbetar via mindre seriösa återförsäljare på kontinenten. De beställer båtar av varvet, men istället för att köras till återförsäljaren, hamnar de hos piraten. Det enda en agent kan göra är att meddela varvet och förklara att om de säljer nya båtar till ”pirater” i Sverige, får de skaffa sig en ny agent.

Frågan dig vad som händer efter leveransen. Jag kan service och sitter med i Reklamationsnämnden, därför vet jag att alla båtar får problem.

Köpare ska klaga till säljaren, som ska vända sig till sin leverantör, som måste vända sig till varvet. Hur lång tid tar det för en köpare? Men vi hjälper alla, oavsett var de köpt sin Dufour, även om vi ibland kanske måste ta betalt, meddelar agent Almén.

GREKISKT BOLAG
För tio år sedan förekom också parallell/sido/piratimport, mest med Bavariabåtar. Svenska charterföretag köpte nya båtar av ett grekiskt charterbolag, som köpte från varvet till charterpris. Företagen importerade och tjänade på att sälja och igen när båtarna hyrdes ut.

Metoden störde Bavia Yacht, som marknadsförde märket massivt. Man fick kontra med eget charterupplägg, men med finanskrisen upphörde sidoimporten. Så här kan Per som var ”pirat” på den tiden, berätta om utvecklingen.

- Det var mycket problem med båtarna, som jag fick stå för. Min leverantör var inte samarbetsvillig och finanskrisen stoppade båtförsäljningen. Inga nya båtar att hyra ut, plus reklamationerna, fick mig att sluta, berättar Per, som drev ett charterbolag i Stockholm.

Hnse385ny

FELAKTIGA FAKTA
Eftersom en relativt ny, framåt importör har etablerat sig och fått framgång, får han frågan om hur 25 procent lägre pris via Marinpartners är möjligt på en ny 38-fotare av hans märke?

- Båten ifråga har fel fakta, är äldre än uppgett, har fel motor och mahognyinredning, som inga svenskar väljer. Trots lägre priser står mycket pengar på spel och att köpa båt är personligt, det ger en relation. Jag skulle aldrig våga köpa av andra än en officiell agent och skulle ta upplysning på en sidoimportör, säger vederbörande, som vill vara anonym för att slippa polemik.

Av det märket finns här hemma en 38/2016 för 1 875 000 kr och en 38/2016 för 2 100 000 kr. Men Marinpartners har en 38/2015 för 1 690 000 kr och på kontinenten har Mola Yachting på Rügen en 38/2016 för 1 648 000 kr, GT Yachtbrokers i Holland en 38/2016 för 2 143 700 kr. Inklusive moms.

Exemplen visar på priskrig på storvarvsbåtar och att kontinentpriserna oftast är lägst. Men är billigast bäst? För det krävs analys av utrustning, konfiguration, plus besiktning med tanke på att otaliga båtar har gått i hyrtrafik. I slutändan kanske köp av en ny eller nästan ny båt via en officiell agent i Sverige inte blir allra billigast, men förhoppningsvis bäst i meningen tryggast och trevligast.

Bava41ny

MOMSJAKT
En period köpte svenskar nya Bavariabåtar i Tyskland, som på papperet var begagnade med 100 timmar på motorn och använda i tre månader. Genom att betala tysk moms om 19 procent sparade de sex procent. Men svenska skattemyndigheten spårade upp köparna, som fick betala moms på hela köpesumman. Efter det upphörde den importen.

Seglare sugna på att köpa nytt finner de allra billigaste båtarna på Malta, där momsen är 9 %. I skrivande stund lyfter Yachting Partners, agent för Hansegruppen, momsen på båtar, så att köpare kan momsa in båten i sitt hemland. En ny Hanse 385 från Malta kostar 1 691 437 kr. Men svenska Hanseagenten Bohuscharter har en 385/2015 för 1 300 000 kr.

Oceanis38ny

SLUTSATSER
Låga priser frestar alltid, men snålhet kontra klokhet är en faktor att överväga. Att köpa via en officiell agent brukar vara smidigt och tryggt. Ovanpå det öppnar konkurrensen för förslag och att matcha ”piratpriser” med sommarplats, vinteruppläggning, charterupplägg, service. De vaknaste ordnar även träffar, designerföredrag, varvsbesök, mässresor, som är mjukvara väl värd att väga in vid ett köp.

Och som alltid – jämför! Exemplet med Bohuscharters Hanse 385 visar att det kan löna sig att leta här hemma.

För koll på priser är sajter som www.-yachtworld.com, www.yachtmarket.com, www.boat24.commed flera bra eftersom utbudet är mycket stort.

Ett besök på Ringön ska ske för att se på Marinpartners billiga båtar – om handlare Hallarås vill släppa in mig som intresserad seglare.

Curt Gelin

Priser:

Båtmodell År Piratpris Normalpris Kontinentpris
Bavaria 33 2016 1 169 000 1 025 000 989 000
Bavaria 34 2017 1 295 000 960 500 1 240 870
Bavaria 37 2017 1 595 000 1 278 618 1 507 800
Bavaria 41 2015 1 520 000 1 726 000 1 610 000
Bavaria 46 2016 2 395 000 2 995 000 2 318 000
Dehler 38 2015 1 690 000 1 875 000 1 587 000
Dufour 385 2016 2 061 000 2 253 675 1 455 000
Hanse 325 2015 730 000 760 000 680 000
Hanse 385 2015 1 780 000 1 300 000 1 406 500
Hanse 415 2017 1 780 000 2 033 000 2 061 870
Oceanis 38 2014 1 365 900 1 570 000 1 445 300
Sun Odyssey 349 2015 1 409 000 1 224 000 1 047 600
Sun Odyssey 389 2015 1 409 000 1 390 000 1 338 600
Sun Odyssey 409 2015 1 540 000 1 995 000 1 490 000

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Skutrigg

Skutrigg

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Långedragsjullar

Långedragsjullar

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line