Celeste.jpeg

Sjösportskolans Farr 65 Celeste har valt ett spår syd om rhumbline och ligger nu trea i sin klass.

Första veckan i ARC bjöd på hårt väder, när de som valt ett nordligt spår kom nära ett djupt lågtryck. För många innebar vägvalet norr om rhumbline kryss i 30 - 35 knops vind och i ett par dagar.

Till slut fann en del det klokare att slacka i skoten och styra sydvart i hopp om att fånga passaden och få uppleva mer broschyrlika förhållanden.

Bäst går det inte helt oväntat för Mikael Ryking och hans fem gastar på Talanta. De tappade ledningen i helgen, men återtog den på måndagen genom att fortsätta norrut, för att som det ser ut, få rätt vindvinkel och rätt tryck. Fart och avstånd till mål (DTF) är dock samma som för tvåan, en 78 fots Nauta, som håller sig syd om rhumbline. Om Mikaels klipska routeing vs båtfart, håller i sig, väntar en spännande andra halvlek över Atlanten när halva distansen ca 1400 M återstår till St Lucia.

För två av More-båtarna i ARC, More Amore och Pixel, har skepparna nu valt att köra lugnare för att alla ombord ska känna sig trygga. Av det skälet ligger de nu trea respektive sexa i klassen cruising C.

Lumikki.jpg

På måndagen ledde Lumikki med Jukka Mäki-Kullas Cruising C. Men svag vind gav måttliga 4,4 knop.

 

Ledningen i Crusing C har finska välseglade Swan 48:an Lumikki genom att gå syd om rhumbline. Nu återstår att se om denna befarna Swan, som bland annat varit med i Swan World Cup på Sardinien, kan hålla övriga båtar i Cruising C bakom sig. 1 605 M återstår, vilket innebär beräknad målgång 9 december.

I cruising A har Sjösportskolans Farr 65 Celeste med Bengt Tarre som skeppare, också avverkat halva distansen över Atlanten och ligger för tillfället trea i Crusing A.

Najad 460.jpg

Najad 460, har beskrivits som en pansarkryssare, väger ca 17 ton och leder.

 

Göran o Helen.JPG

Helen Wallin Hedström står över Atlanten, men hennes Göran seglar väl och leder sin klass.

 

Cap corner.JPG

Captain´s Corner på Ellen är en ganska ombonad station för att planera rutten över Atlanten.

 

Största överraskningen står Najad 460 Ellen med Göran Westerberg för. Han leder cruising G genom att ha styrt syd om rhumbline och fått bättre vindar än andra. I Cruising D klassrn deltar Peter Magnsjö med sin Arcona 430 som har samma namn - Ellen - nu fyra i klassen.

 

För inblick i hur det är ombord på More-båtarna har skepparna mejlat rapporter:

Nicholas.JPG

Solid White med Nicholas Rolander gör ett tankstopp på Kap Verde, då mer diesel gått åt än planerat.

Läget är fint på Solid White, vi sover, äter och mår toppen.
Det började med lite motor-trubbel i Las Palmas, så vi olyckligt missade
starten på ARC-2017. Vi tog igen det drygt två dagar senare då vi lämnade
Las Palmas vid 21-tiden. Vi gick på en sydlig bana, då vi insåg att den mer
västliga var mindre gynnsam. Det fick bli en del motor det första dygnet pga
ett så kallat "tråg" i vädersystemet som vi undvek.

Idag söndag kom vi ner till passadvinden, vilket känns både varmt och skönt. Åt en
mycket god fiskgryta, vi har massor med god mat ombord, en riktigt gourmetbåt
vill jag säga.

Med en fenomenal besättning på flera sätt, så är det organiserat med städ och
matschema förutom mitt vaktschema, som jag gjort sedan tidigare.

Det har skådats både val, trolig haj samt massor av delfiner. Fiskelyckan
har dock lyst med sin frånvaro.

Då vi redan förbrukat mer än planerad diesel, så tvingas vi göra ett snabbt
stop på Kap Verde, vilket är tillåtet enlg ARC-reglerna och vi är tydligen inte
den enda båt som gör detta har vi noterat. Detta av rent säkerhetsskäl för
att förvissa oss om att vi har bränsle till att ladda batterierna för resten
av resan.

Vi är nu även glada att vi inte tog den mer västliga rutten som jag
tänkte från början, då de har haft en tuff segling där med mastbrott, skörade
segel och andra haverier i ARC-fältet. Tror även att min besättning funnit
det vägvalet för utmanande kompetensmässigt nu när jag varit med dom på sjön
en vecka. Så jag är nöjd med vårt vägval i nuläget och hoppas det kommer att
ge resultat vid ankomsten i St Lucia.

 

Pixel.jpg

Att styra i dåligt väder, kan vara kämpigt, men är rutin ombord och en del av sömanskapet på en översegling.

Rapport från More 55 Pixel Skeppare Mikael Lindell:

Vår taktik var att gå västerut för att möta vinden från det passerande
lågtrycket och undvika bleket i söder. Det funkade bra i fem dygn, med
ganska hyfsad VMG. Sedan tog lågtrycket en lite sydligare bana och fördjupades
förmodligen samtidigt, och vi fick hög krabb sjö och vinden rätt i näbben,
12-14 m/s med upp mot 17 i byarna.

Vi kämpade på rätt länge men det frestade hårt på både båt och besättning
så på fredag morgonen lättade vi på skoten och vände söderut.
Nu fortsätter vi i den riktningen, eftersom västerut/norrut
ser ofördelaktigt ut de närmaste dygnen, vi söker oss ner mot passadvindarna
istället. Båten har klarat sig bra, med bara ett par mindre revor i storen,
och besättningen är helt ok och vid gott mod.

Vi har sett en handfull båtar men utan att kunna identifiera dem.
Inte så mycket fiske hittills, men draget gick i vattnet idag vid lunch.

Pixel/Micke

 

Gustav & Co.JPG

Routeing gav More Amore ledningen, men hård kryss blev tröttande och målsättningen mildare ombord.

Rapport från More Amore skeppare Gustav de Vries

Tillvaron ombord är god, men vi känner oss slitna efter allt
kämpandet i lågtrycken uppe i norr! Besättningen och båten är i gott skick
men i behov av väl värd vila i något dygn!

Den första veckan har vi jagat bästa möjliga vind och vindvinklar genom
lågtrycken, vilken gynnat oss bra! Strategin kommande vecka blir samma som
förra därmed - jaga vind samt bästa vindvinkel!

Vi letar oss nu ner till de stabila passadvindarna för att slippa lågrtryck och kryss
och låta båten susa fram i det vädret som den går bäst i! Och vad vi kan se så fortsätter
det vara ostabilt med vindarna norrut, vi anser därför detta vara närmaste
och snabbaste väg mot målet!

Målsättningen ombord är att komma fram i gott skick och att ha korsat Atlanten!
Vi kommer att raca så gott vi kan och orkar, men om det innebär att någon i besättningen
känner sig otrygg så kommer vi att lugna ner det! Hade såklart varit kul att placera sig väl!
Men det viktiga är att alla känner sig trygga med båt och besättning!

Vänliga hälsningar
Gustav de Vries med besättning på More Amore

Athene crew.jpg

Besättningen på Athene skeppad av Anders Åhman och Per Holgersson har fått vända efter en olycka ombord.

Söndag 26 november.
Vi på Athene har niu ett dygn kvar till Kap Verde. Vi har vänt tillbaka dit pga
en brännskada ombord - den klassiska - en kastrull med varmt vatten.
Så en besättningsman har fått sin hand omplåstrad efter alla konstens
regler.

Vi var direkt efter olyckshändelsen i kontakt med JRCC och via dem med en
hudkirurg på Sahlgrenska. Hans bedömning var att detta behövde kollas upp av en läkare.
Så vi vände mot Sao Vicente. Tråkigt. Men något man måste räkna med.
More Sailing har försett båtarna med väl tilltagna akutväskor, i samarbete med en seglande läkare.

Annars är allt bra med oss. Precis innan det hände hade vi vänt söderut
efter att ha bråkat med lågtrycket uppe i norr lite för länge. Vi ser nu att de bägge andra More-båtarna
också vänt, och eftersom vi låg lite sydligare genom lågtrycket, så hade vi antagligen äntligen gått om dem.
Men det är bara spekulationer.

Vädret är strålande, nyss hade vi besök av cirka 50 stycken lekfulla delfiner. Alltid lika välkomna.
Vi har sett många valar - betydligt fler än vad jag sett under en tidigare översegling.

Athene går att följa på Facebook, "Team Swallow Atlantic" heter vår sida. Där hittar du lite bilder mm. Namnet kommer sig av att fem av oss seglat en X-35a i sju säsonger som heter Swallow.
Vi är nio ombord på Athene, samtliga från Stockholmstrakten.

Hälsar
Per Holgersson

images.jpeg

Denna amerikanska Catana 62 fick 52 knops vind och kopiöst med regn när de kom för nära lågtrycket.

Rapport från Gust of Wind, Catana 62

Att ARC kan bjuda på oväder, vittnar en amerikansk 62 fots katamaran om:

Sunday 26 november:

So Gust of Wind got a little more than a gust last night - 52.4 knots to be exact. We are hit by a deep front which pummelled us for 36 hours culminating in a period of extreme gusts. We had no option but to take down the solent and reefed down to 3rd Reef. Just before this, the strain of the gusts on the rudders sheared one of the rudder pins, leaving us with a few anxious moments imagining ourselves hand steering on a single rudder in galeforce conditions.

Sam, of course , was well prepared and whipped out the spare pin he had bought just in case ! He and Justin fixed it in a jiffy in those conditions in the middle of the night. Shortly afterwards, we found the gusts had blown the wind speed meter right off the top of the mast together with the ticolor.

And to top it all, the winches got such a soaking that the starboard code zero sheet winch shorted out leaving us to hand winch ! The wind of course had built up a huge sea which frequently broke over the boat soaking the helmsman. We decided to play it safe and spent the rest of the day with just a main sail under 3rd reef and most of the solent furled up, doing just 3 or 4 knots – downwind.

All those long fought for upwind miles lost…… Every time a squall came through, we were forced to furl up the solent, and as it passed to unfurl again. Im impressed that Gust of Wind came out relatively unscathed. All in all a busy night.

This morning brought much calmer conditions, albeit with a very lumpy sea, which has calmed during the day. We are now cruising along with the code zero up doing 11 to 14 knots. Haven´t a clue how hard the wind is blowing! Anyway, all those years of dingy sailing and trimming sails we feel is now paying dividend.

Havent been able to eat a hot meal for a few days due to the wind, so looking forward to the beef stew that Matthew has spent the afternoon cooking up!

Regards
Paul Anley skipper Catanta 62 Gust of Wind

Läget måndag 27 nov 12.00

Båt Fart Kurs DTF Tot Klass Typ
Talanta 2,4 299 1464 6 1 Class 40
Southern Star 1,9 230 1464 3 2 Nauta 78
Jinja 1,1 193 1725 19 3 Pogo 1250

Lumikki 4,4 254 1605 10 1 Swan 48
Cherie 5,9 239 1659 11 2 Swan 51
More Amore 6,6 215 1687 15 3 More 55
Pixel 6,8 211 1787 26 6 More 55

Celeste 6,0 225 1542 9 3 Farr 65
Tugela 8,2 271 1827 33 9 Swan 77
Amarone 6,6 215 1906 55 5 Gr Sol 45
Ellen 1 5,6 250 1911 59 1 Najad 460
Ellen 2 4,6 231 1887 46 4 Arcona 430

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Med floran i båten

Med floran i båten

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Slusshandboken

Slusshandboken

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line