Skrovett.JPG

Linjerna lovar att Latitude 49 blir den ståtligaste jakt som byggts i Sverige på decennier.

Vi som besökte Allt för Sjön 2017 fick en försmak av det ståtligaste nybygget i trä som skådats i vårt land på decennier. Båtbyggaren och varvsmannen Leif Carlsson  och linjernas okrönte mästare Håkan Södergren, visade då upp en modell av Latitude 49, en jakt för skärgården med klassiska, slanka linjer som lovar farter och kryssvinklar som få båtar klarar. Nu är skrovet snart bordlagt.

 

Leffe Håkan.JPG

Leif Carlsson och Håkan Södergren vill med Lattitude 49 visa att alla kan få sina drömmars båt byggd.

Det låter sannolikt tokigt ekonomiskt att dra igång ett projekt utan att ha en kund. Men efter att ha byggt 5:5:an Wasa till VM 2016 efter Håkans ritningar, insåg jag att konceptet kunde användas till andra båtar och lusten att bygga en stor snabb båt för skärgården växte. Dessutom hade varvet inför bygget av Wasa, köpt en treaxlig CNC-fräs, som på kort tid skär till spant för vilken båt som helst. För att visa omvärlden att vi kan bygga one-off-båtar, drog jag igång Latitude 49. 

Till saken hör att Håkan Södergren hade flyttat kontoret till varvet och som alla bitna seglare började Leif och Håkan att filosofera om hur den ideala båten för snabb segling i skärgården borde se ut. 

 Bordgång.JPG

Tre lager faner av cederträ epoxilimmas och vakuumsugs vinkelrätt mot varandra.

Av en slump var Niklas Zennströms slanka "skärgårdskryssare" ritad av holländska Hoek Design och byggd på Baltic Yachts i Finland, förvarad på varvet. Med den som en sorts start, "som den fast snyggare" började Håkan rita på en 49-fotare enligt riktlinjerna snabb, klassisk, lätt och läcker. Till hjälp hade han sonen Oscar Södergren, vass på CAD-modellering, skisser, design och därtill ung.  "En coming man inom svensk båtdesign "som Håkan uttrycker sig.

För Leif, som har båtbyggarblodet i arvsanlagen, fanns inte ens i sinnevärlden tanken på att göra en form för att seriebygga projektet, som döptes till Latitude 49, och bli en ny plastbåtstillverkare. Nej, båten skulle byggas one-off och i trä. Men inte som på träbåtarnas storhetstid med bord för bord, det skulle ta för lång tid och bli för tungt, tyckte upphovsmännen.

Istället bestämdes att bygga Latitude 49 i kryssfaner, en metod som var vanlig på 1950-talet och förekom ända in på 1970-talet då bland annat Peter Norlin ritade racers som Accent, La Bamba och Amoress, som byggdes på samma sätt.

 

4 Fräsen.JPG

Med hjälp av CNC-fräsen sågas spanten ut snabbt.

Inför bygget av 5:5:an Wasa köpte Leif in en CNC-fräs och med hjälp av den slogs spanten ut och restes till en mall på bara tre dagar, ett jobb som förr kunde ta två man två månader att genomföra. Mallen kläddes med ribbor och tunna skivor av cederträ. Dessa epoxilimmas vinkelrätt mot varandra och varje lager sugs fast med vakuum.

Att bygga efter ett gammalt system idag, kan likväl verka främmande för en modern seglare, van vid att höra om kolfiber, vakuum och autoklaver. De som varit med ett tag, minns eventuellt också att skikten förr kunde släppa.

- Det hände, men då fanns inga starka hållbara limmer. Idag finns epoxi, som håller för evigt och ger en superstark fog. Dessutom vakuumsuger vi varje lager, varpå skrovet blir lika lätt och starkt som ett ugnsbakat kolfiberbygge, förklarar Leif.

6 Skrovsnitt.JPG

Et tvärsnitt av skrovet visar de olika lagren och hur det sista läggs längs med som på ett kravellbygge.

Och Leif vet att metoden fungerar, för 28 år sedan byggde han Sexan Woodo på samma sätt. Hon står på varvet i vinter och är bevisat stark efter otaliga seglingar. 

- Dessutom om du skulle du krocka, är det enklare att passa in en ny bit kryssfaner, än att gjuta upp en ny del som på en plastbåt, menar båtbyggare Carlsson.

Planen är att ställa ut Latitude 49 skrovklar på Allt för Sjön i mars 2018. Dock inte upphängd i taket, som man föreslog mässan. Ledningen backade på säkerheten, sade att taket inte håller. 

- Istället överväger att visa Latitude 49 på samma sätt som modellbåtar, d v s uppställd på två stolpar, berättar Mats Bergryd, som är hälftenägare till Sune Carlssons Båtvarv sedan i somras.

 Woodo.JPG

Sexan Woodo byggde Leif Carlsson i kryssfaner för 28 år sedan. Så här fin är hon idag.

Denne framgångsföretagare och seglare (Club Swan 50 Ladykiller) stöttar projektet till fullo. Likväl har Latitude 49 fått ligga stilla sedan i våras, vilket har att göra med att på varvet har det rått full fart fram till oktober. När lugnet lägrade sig på varvet och samarbetet satt sig mellan en man med huvudet på skaft (Mats) och en man med bra händer (Leif), kom bygget igång igen i oktober. 

Sedan dess råder full fart för att klara tidsplanen - skrovklar till jul. Vilket är tajt, men två flinka båtbyggare från Estland har hyrts in och i skiftet november - december var de igång med att lägga tredje lagret  faner. Sista lagret läggs på längden, vilket betyder att Latitude 49 kommer att se ut som ett klassiskt kravellbygge i mahogny och glänsa galet grannt.

 Bordning.JPG

Varje fanerskiva passas in mot lagret innanför som är belagt med långsamhärdande epoxi.

Skälet till att bygga Latitude 49 i cederträ, inte i mahogny som var vanligt förr, är att träslaget är lättare, starkare och hartsrikare. En nyhet är också att stifta skikten till varandra med plaststift, de behöver inte dras ut och plast korroderar inte. 2 300 stift går åt för varje skikt.

5 000 arbetstimmar beräknar båtbyggare Carlsson behövs för att få Latitude 49 klar. Däcket blir i komposit och inredningen rättfram med redarhytten föröver, köket midskepps, salong med stort bord i mitten och två kojer akteröver. 

185 cm ståhöjd ska det bli och interiören blir antagligen ljus och modern med vita skott, vitt tak, dito kojfronter och moduler, men med mahognylister som garnering och utsmyckning. Som den inredningsarkitekt Håkan Södergren en gång var, lovar Latitude 49 att bli ett livsstilsideal. Och en dröm för bejakande seglare.

 Vakuum.JPG

För att få absolut vidhäftning vakuumsugs varje lager fast. Plastfolien ser till att skapa suget.

På frågan om VPP och beräknade prestanda värjer sig dock designer Södergren. Han menar att siffror inte är det viktigaste i projektet.

- Visst kommer Latitude 49 segla fort på kryssen, förmodligen sju - åtta knop i bra vindar. Men viktigare tycker jag, är seglingskänslan och att köra på den, istället för att stirra på instrumenten. På den punkten - känsla - kan jag lova att Latitude 49 blir fin tack vare sin korta, effektiva köl och sitt stora roder. Ihop med lateralplanet och det slanka skrovet, får hon ett bett som få och mindre avdrift än många breda, tunga 50-fotare, menar maestro Södergren.

I sommar kan det komma ett ”test” av Latitude 49 och en rapport om hur denna sagolika skärgårdsjakt känns att ratta. Tills dess rekommenderas intresserade att sig till Sune Carlssons varv och till vad Leif kallar för gubbdagiset med fika fredagar klockan tio, följa bygget och prata båt.

 

Curt Gelin

 

7 LC 49_ Sail & rig.jpg

Data Latitude 49

Längd ö a 15,00 m

Längd v l 10,70 m

Bredd 3,00 m

Djupgående 2,15 m

Deplacement 6 700 kg

Kölvikt 2 700 kg (40 %)

Storsegel 57,50 kvm

Fock 38,00 kvm

Masthöjd 18,41 m

Designer Håkan Södergren

Byggare Sune Carlssons Båtvarv

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Med floran i båten

Med floran i båten

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Långedragsjullar

Långedragsjullar

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line