1450936_637013426320820_1227815519_n.jpg

Denna Comet 45S tappade kölen i en broach. De fem ombord hade tur, räddades av en närbelägen båt.

En brittiskflaggad italienskbyggd Comet 45S driven av en seglarskola i Schweiz, tappade kölen i fredags i hårt väder utanför Teneriffa. De fem ombord hade tur, en brittisk båt befann sig nära, såg vad som hände, sände ut mayday, tog ner seglen och räddade besättningen på 30 minuter.

 

Båten, Tyger of London, drivs av Swiss Sailing Connection och används för utbildningar runt Kanarieöarna med Santa Cruz med på Teneriffa som bas. Hur kölen kunde brytas av är oklart, det end som kommit fram är att båten fick en broach i det hårda vädret.

Såväl seglarskolan, som båtens designer Studio Vallicelli, har ombetts komma med en kommentar om händelsen, som på nytt visar hur viktigt det är att kölen sitter med en mycket stark infästning. Få tror att en köl kan brytas av. Likväl har detta hänt. minns First 40.7:an, vars köl bröts loss på Atlanten i hårt väder, varpå fyra man omkom.

Så här rapporterar räddarna, en besättning bestående av soldater:(Källa: Scuttlebut m fl)

The Royal Artillery Yacht Club (RAYC), which aims to encourage sailing and seamanship among its members and to promote sailing in the Royal Artillery, got more than planned during a training expedition along the Canary Islands. The crew on the RAYC flagship, a Rustler 42 named St Barbara V, share the story:

Setting out from La Gomera at 0830 as planned on December 7, we beat all day into the teeth of an Easterly Force 5, rising to a continuous 6 gusting 7. We set sail with one reef in the main, the #1 Yankee and staysail, and made heavy going of the crossing to the southern end Tenerife, fighting an adverse current all day resulting in a tacking angle of 120-130 degrees.

There were times when we felt as if we were going backwards, but with sightings of a turtle, a pod of pilot whales, and bright sunny conditions, the moral was maintained. It rose further as the town of Les Galletas came into sight as we rounded Punta Rasca, 5 miles out. We did so in the company of another yacht also being beaten by the wind, a Comet 45S named Tyger of London.

We were sailing in close proximity around Punta Rasca for about 30 minutes when the wind began to rise to F6+ and we put the second reef in the main. Tyger followed suit 10 minutes later and as she came back onto the wind she broached and lost her keel. Her mast hit the water and she capsized, turning turtle within 30 seconds.

We sent a MAYDAY call, dropped our headsails, started the engine and turned around to assist. The off-watch were rapidly brought on deck as we approached the five crew members (four male, one female; German-Swiss) of the stricken yacht, one of whom had been trapped beneath it by her harness.

Her partner dived beneath to release her as the remainder drifted clear. They had floated about 200m downwind of their yacht which allowed us to pick up the first three in our first pass using St Barbara’s throwing line and a fender on a warp as recovery lines. Having got them alongside, we took them on board via the stern ladder and then went back for the other two.

All five were wearing inflated life-jackets which made them easy to see despite the high winds and rising sea. We got the same recovery lines to the last two casualties and brought them on board in a similar fashion.

Less than 30 minutes from sending the MAYDAY message we had recovered all five casualties and had taken them down below to assess them and provide first aid/warmth. We then motored directly into the F7 for the last 4 nm to the nearest harbour of Les Galletas and transferred the casualties ashore.

They were all very shaken and the female, in particular, was suffering from shock, but the harbour authorities took good care of them and we bade them farewell. They were most grateful.

 

....

För några år sedan testade jag Comet 41, byggd på samma sätt på samma varv. Här är min rapport om båten.

talienska prestandabåten Comet 41 S nominerades till European Yacht of the Year 2006, då jag testade den utanför Barcelona.

Målet med denna stiliga båt var att bli ett alternativ för kappsegling enligt IMS och IRC. Men då Comar Yachts i Fiumicino nära Rom som andra behövde locka familjer, fick Comet 41S full inredning under däck. Båten passar därmed väl in i facket för racer-cruisers, cruiser-racers, performance- cruisers som X-40, Arcona 400, Grand Soleil 40.

Linjerna ritade Andrea Vallicelli en av Italiens ledande designers, som satsade på ett lågt skrov med litet deplacement, stor bredd, smalt förskepp, rak stäv och bred akter. Det sista kallades för optimerad dynamisk vattenlinje, som betyder att vattenflödet vid akterskeppet inte ändras när båten kränger – raka linjer heter greppet också.

Under vattenlinjen har Comet 41 S en djup smal köl med måttlig barlastprocent och ett stort djupt roder som syftar till att ge kontroll och liten avdrift.

Men det mest karakteristiska är den spännande låga och ovanligt mycket rundade överbyggnaden med en smal, svart ruta. Tillsammans med nästan neutralt språng och stort plant fördäck är märks den här båten när den seglar eller ligger i hamn.

Riggen är av 9/10 delstyp med tre svepta spridare, genomgående mast och vanten intill den smala överbyggnaden, vilket ger snäv skotvinkel till genuan.

Sittbrunnen utmärker sig för att ha högt placerade och ganska smala sittbänkar med plats för tre personer på samma sida. Höga sargar och en 160 cm stor nersänkt ratt monterad på en tripod till piedestal, är i linje med konceptet, där svängrum på kappsegling och plats för sällskapsliv står högt i kurs. Aktern är trendigt öppen.

Storskotet går på en kraftig skena mellan bänkarna med en åttaskuren talja för hemtagning och akterstaget spänns med hydraulsträckare. Stora vinschar, steglösa skotpunkter, välplacerade fotblock och trimtamparna dragna under rufftaket stämmer också med konceptet.
Inredningen är mindre än på konkurrenter på grund av den smala, låga ruffen. Layouten är lik andra Medelhavsbåtar med opraktiskt långskepps pentry, trång soffgrupp mittemot, två hytter i aktern, toalett vid den ena och en andra toalett föröver.

Utförandet saknar glans, men är ändå ganska välgjort med samma färg och struktur på snickerierna av amerikansk körsbär. Tilltagna böjlimmade kantlister gillades, men inte takets beige innerliner i plast.

Byggsättet är med Airex, multiaxiella mattor, vinylester ytterst och epoxi inne i laminatet. Kölkonstruktionen består av låga balkar med U-balkar vid kölbultarna. Skotten sitter i rationella recesser i innertaket.

Seglingskänslan är god med fin acceleration, lätt gång, balans i ratten, kvicka rörelser och direkt gensvar. I 6 m/sek kändes dock styvheten bättre för Medelhavet än våra vatten.

Comet 41 .jpg

Trots U-balkar för kölbultarna, bröts kölen av i en broach. Bilden visar lillasysytern Comet 41S.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Genvägsboken

Genvägsboken

Ett år utan skor

Ett år utan skor

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line