Janken:

Att segla eller "segla"

MOT LUSTHOLMEN
 

I strålande solsken arrangerade Sundsvalls båtsällskap "Båtens dag" härom lördagen.

Båtbingobana i Alnösundet och Sundsvallsbukten, frågesport, grillkorv med bröd, båtkortege och dignande prisbord från generösa sponsorer.

 

Vi var väl... sisådär 30 båtar varav tio-tolv segelbåtar men det som förbryllar mig var det faktum att det, trots god bris, endast var en enda båt som faktist seglade. Det var en gul IF som heter Tussilago!

Jaja! Det har stötts och blötts i massor av forum, på bryggor och runt middagsbord men jag kan för mitt liv inte förstå varför så många, så ofta väljer att åka runt för motor i sina fina segelbåtar

Nej! Det är inte koketteri eller skryt!

Inte ett försök att verka förmer!

Var och en väljer själv vilken båt man vill ha och hur man föredrar att framföra den men jag blir lite nyfiken på varför man införskaffar en välseglande båt med en , ofta blygsam, motor för att medelst denna, ofta blygsamma, motor kuska runt kusterna?

Det finns ju motorbåtar!

Om man vill ha hjälp av vinden vid perfekta förhållanden så finns det ju jättefina motorseglare!

För att stilla min nyfikenhet bestämde jag mig för att, på ett trevligt sätt, fråga några av dessa "dieselseglare" under min och min dotters lilla fyradagarstur förra veckan.

 

Dag 1:

Vi lämnar Söråker i duggregn och 5-9 m/s motvind ut ur fjärden. Vårt mål är Åkeröviken ca 10 NM längst ut i fjärden.

Samtidigt passerar en Scampi några hundra meter ut... för motor.

Vi sätter segel och påbörjar en strävsam kryss ut ur fjärden i de byiga vindarna och konstaterar att Scampin inte alls går i från!

Tvärtom så tar vi in lite på den. När vi hamnar bakom den förhatliga Granön (En ö som alltid erbjuder tappad vind) så distanserar den oss men snart kommer vi förbi vindtjuven och sydosten vräker in korta meterhöga vågor mot oss varpå vi knappar in igen. Vi kom samtidigt till Åkeröviken och jag frågar besättningen på Scampin varför dom inte satte segel när dom har en båt som är en av de bästa kryssbåtarna i sin generation med blott en liten dieselsnurra på 10-12 hästar som kan stånka mot vågorna?

Ingen bra förklaring... egentligen! "Jaaa, hmmm! Genuan är stor och jobbig och vädret var så tråkigt!"

Förvisso! Men en Scampi seglar åttor runt en IF varje dag i veckan och det hade gått fortare att segla.

 

Dag 2:

Maxi 95:an som ligger bredvid har gäster med som hade anlag för sjösjuka fick vi höra.

Dom ska vidare mot Härnösand och Lustholmen. Öppen bog/bidevind i några timmar i de den ganska friska nordostliga vinden.

Vi kastade loss ungefär samtidigt. Vi satte segel och lyckades kryssa ut ur viken för att strax runda Åstöns yttersta udde och stäva norrut mot Härnösand.

I stort sett halvvind till en början men med en sjuhelsikes dyning fån nattens sydost snett bakifrån gav enorma surfar och vår lilla plastbalja pinnade korta stunder på i 7 - 7,5 kn frampå dyningarna.

Maxi 95:an rullade ut genuan men drog snart in den igen och puttrade norrut för motor.

Stackars sjösjuka gäster!

Båten rullade som besatt i dyningen vi såg deras mast pendla som en uppochnedvänd klockpendel över vågtopparna.

 

Samma kväll:

Enklaste sättet att passera Härnösand är egentligen att segla utanför Härnön men om man, som min dotter, aldrig har passerat Härnösands två klaffbroar och puttrat genom Nattviken så väljer man att vänta till 18:30, beställa broöppning för att sedan gå vidare, 3 NM, till HSS:s idylliska klubbhamn på Lustholmen.

Nu var sommarkvällen sådär som den bara kan vara i Sverige. Sval, klar och en kvällsbris i som helt ljudlöst och utan sjögång sveper oss i fyra knop ut mot Lustholmen... strax bakom ett pärlband av segelbåtar som kör sina motorer.

Förvisso tjänade dom tio minuter på det men i gengäld så brände dom en del diesel.

Jag frågade en man i en potent båt, kan ha varit en Comfort 32 eller... typ Sweden Yachts.

"Om du har alla hjälpmedel. Lazyjacks, lazybag, rullgenua och sånt för att det ska vara enkelt att segla. Varför kör du din fina båt för motor en sån här perfekt och härlig sommarkväll?"

"Vi höll på att göra smörgåsar" var svaret.

Lustholmen

Dag 3:

Vi satte spinnaker direkt vi kom ut från Lustholmen. I sundet utanför stävade en Ballad med färgglad genaker. samt ett antal segelbåtar... under motorgång.

Balladen drog in genakern när hemsöfärjan skulle passeras och drog aldrig upp den igen utan valde dieselalternativet i den goda medvinden. Återigen var vi enda båt med tyg i masten trots solsken och fin bris.

 

Äntligen kom den!

Norrifrån i sundet kommer en segelbåt... FÖR SEGEL!

En stor modern rackare på 35-40 fot med rak stäv och platt akterskepp.

Vi möttes med kanske 30 meters marginal och det var en fröjd när den, ljudlöst, gled förbi som ett ånglok. Tung och lätt hävande genom Sannasundets platta vatten!

Någon dag senare, på väg hem, angjorde vi ännu en gång Härnösand för att skicka min dotter med buss hem till Sundsvall.

Då slog jag mig i slang med en finländare som huserade på en Malö 45 som var så gigantisk att det gjorde ont i ögonen när man tittade på den.

Återigen ställde jag frågan:

"Om man har skaffat alla hjälpmedel. Lazyjacks, lazybag, rullförsegel, självgående fock och kanske till och med elwinschar för att hissa hela härligheten. Om man har det och kanske emellanåt skryter över att det är så lätt att segla båten. Vaför väljer man så ofta att gå för motor?"

Finnen kliade sig under vegamössan och svarade det hittills ärligaste svaret.

"Jo! Nog är det så! Men det är fortfarande ännu enklare att vrida på en nyckel och trycka på en knapp"

Alltså... jag har full förståelse för den Carrera Helmsman vi mötte. Troligen under transport mot Ulvöregattan. Det såg ut att vara en enda person i den och att segla en Carrera ensam är ingen simpel uppgift.

Men alla andra?

Som sagt! Jag vill påpeka att det inte är fråga om koketteri eller skryt utan en genuin nyfikenhet på varför så många potenta segelbåtar puttrar runt kusterna för motor när de är byggda för att, i första hand, seglas?

Min svärdotters pappa har förklarat sin inställning för mig.

"Jag är ingen seglare. Blåser det motvind så vill jag dundra rakt mot vinden i den riktning jag vill! Sitta tryggt och torrt och styra med en ratt! När solen skiner, vi inte har bråttom och vinden kommer från rätt håll! Då vill jag segla litegrann!"

Det är just därför han tuffar runt i Ecola! En motorseglare med styrhytt, ratt, potent motor, rekorderlig propeller och massa vridmoment.

Ecola


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Gotska Sandön - en besöksguide.

Gotska Sandön - en besöksguide.

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Kokkonst i kabyssen

Kokkonst i kabyssen

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line