Mästare på museum

PeterNorlin webbI december 2012 avled vår främste segelbåtskonstruktör. Nu öppna Sjöhistoriska muséet i Stockholm en utställning med ritningar, halvmodeller och foton. Under utställningens första vecka kommer hans sensationella genombrottsbåt, 9 meter långa havskryssaren Scampi, att stå riggad framför huvudentrén till museet – ett unikt tillfälle att se båten som chockade den internationella seglarvärlden under Half Ton Cup i Sandhamn 1969 (och var oslagbar i många år). Utstälningen vara fram till oktober 2013.

Från Bengt Jörnstedt, som varit med och skapat utställningen, kommer nedanstående utdrag ur en artikel han publicerade i Segling i samband med bortgången av linjemästaren.


"Det är en solig sensommardag 1974 utanför La Rochelle på franska atlantkusten. Vi seglar Scampi V, känner på trim och strömmar inför Half Ton Cup. Vår skeppare är kvar i land för att mäta in ett segel och ska lifta ut med en annan båt.

Men han kommer aldrig.

När Peter Norlin äntligen visar sig är det sen eftermiddag. Inne vid marinan. På en cykel.

– Det här måste ni prova, grabbar!

Peter har fått låna en racercykel och ägnat dagen åt en tur ute på franska landsbygden…

Bohemen i honom följde stunden ingivelse.

Senare, när vi seglar VM-regattans långa havsrace, har en västlig storm piskat Biscaya hela dagen. På plattläns in mot kusten är vågorna skyhöga och mörkret kompakt. Skottkompassen svajar, vi har inga vindinstrument, bara Windexen i masttoppen och en ficklampa.

När stormen minskar till kuling sätter vi spinnaker. Rena självmordet, egentligen. Men inte med Peter vid rodret. När Scampi V skenar utför vågbergen håller han henne lugnt och koncentrerat på rätt köl. Peter har total kontroll på seglingens svåraste moment – störtlopp med förbundna ögon. Han känner vinden i nackhåren, seglar med fingertopparna och sin ”seat of the pants”-känsla. Det var ”vintage” Norlin den natten. Han behärskade sina båtar med samma intuition som han ritade dem.

Talangen odlades från barnsben. Född 1941 växte Peter upp i Saltsjö-Duvnäs, seglade med familjens Nordiska Kryssare och tävlade i Måsungeklubbens juniorregattor på Duvnäsviken. På 1960-talet var han med i besättningen på segerrika havskryssaren Fingal.

Peter läste till gymnasieingenjör, men hade själ och hjärta i seglingen. Han sa upp sig från jobbet på Gatukontoret, startade ett segelmakeri – och började rita på en båt. Timingen var perfekt. En ny tid bröt in. Fenkölen återupptäcktes efter ett halvsekels dvala och den glasfiberarmerade plasten blev det nya båtbyggarmaterialet. Allt var möjligt. Nya, snabbare skrovformer väntade på att upptäckas. Med plasten kunde vem som helst göra sin egen båt.

Scampi prototyp webb

Så kom Scampi till, ritad av en amatör och byggd i en dragig lada i Vallentuna. När hon sjösattes i juli 1969 skakade folk på huvudet. Ingen stil alls, på tok för bred, konstigt smal i vattenlinjen. I augusti hade tvivlarna skickats upp på läktaren. Scampi seglade Half Ton Cup i Sandhamn och slog hela den internationella eliten. Det var ren utklassning. Förnedring, skulle man säga idag. Scampis genombrott genljöd i seglarvärlden, och över en natt blev Peter Norlin erkänd yacht designer.

Under plastbåtsboomen på 70-talet var det självklart att vinnande havskryssare skulle serietillverkas. Scampis rykte som racer gjorde till en början familjeseglarna skeptiska, men tvivlen skingrades när hon efter några år fick en ny, elegant inredning. Med tiden byggdes Scampi i hela 1500 exemplar. Hon följdes av en lång rad Norlin-ritade storsäljare i den växande Albin-familjen.
 
Peter Norlins bredd som yachtkonstruktör saknar motstycke. Han har ritat allt från modellbåtar, 2,4:or och Triss Norlin till havs-, kust- och skärgårdskryssare och bjässar som Swedish Entry i Whitbread Round The World Race och America’s Cup-utmanaren Tre Kronor. Ända in på 2000-talet stod Peter för skrovritningarna till Sweden Yachts prestigebåtar.
Gemensamt för alla är ”Norlinklangen”; de goda kryssegenskaperna, den perfekta balansen, mjuka rörelser i sjön – det som gör seglingen lustfylld.

Peters bohemiska sida var en del av hans karaktär, som vid cykelturen i La Rochelle. Eller när det blekte ur i Gotland Runt och han spelade schack i timtal medan andra spanade efter vind. Ingen ombord blev förvånad när Peter under ett intensivt race kunde vända sig akterut och begrunda släppet i häcken.

När tanken flyktade handlade det om problemlösningar. Spontaniteten var typisk för Peter Norlin, helt i linje med hans intuitiva känsla för seglingens harmoni. 

Det var med sin talang och personlighet som Peter nådde större framgångar än någon annan svensk konstruktör av segelbåtar."

SwedenYachts45 webb

Seriebyggda båtar (i kronologisk ordning)
Scampi
Lill-Scampi
Norlin 34
Norlin 37
Norlin 41
Scanper 22
Avance 24
A22
Triss Norlin
Monark 700
Albin 78
Cumulus
Avance 36
Omega 42
Albin Stratus
Albin Express
Avance 33
Najad 37
C41
Albin Nova
Mörebas, fiskebåt
Albin Delta
Albin Alpha
Fore
N-41

Sweden Yachts  (1982-2007) 38, 36, 340, 50, 390, 370, 45, 42, 54, 40

R 6  17 st  (1975-1994)

One off-havskryssare   ca 40 st  (1969-1997), mest racers men även cruisingbåtar

Övrigt  R8, R10, 2,4 (Mk, I, II och III), modellbåtar


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Med floran i båten

Med floran i båten

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Gotska Sandön - en besöksguide.

Gotska Sandön - en besöksguide.

Bortom horisonten

Bortom horisonten

Långedragsjullar

Långedragsjullar

Segling från hela världen

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line