Arcona 465 Carbon

Nominerad i prestandaklassen:

Potent toppbygge

https://youtu.be/g9_dnLDz-is

Arcona 465 är både långfarare, familjebåt och regattaracer. Avancerad uppbyggnad, mycket segel, snabba linjer och flott inredning garanterar superprestanda och toppkomfort.

Lätta båtar i kolfiber med mycket segel kopplar de flesta ihop med råa regattamaskiner. Men den bilden vill Arcona Yachts ändra på med sin nya 46-fotare. Gustavsbergsvarvet anser att en långfärdsbåt inte alls behöver vara kraftig, voluminös eller tung. Beviset är Arcona 465, mycket lätt för att kunna hålla undan för dåligt väder och klara tung långfärdslast.

 1Arconasegling1

Resonemanget om fart kan förvåna fåtöljseglare, men långseglare en route Medelhavet vet värdet av fart. De berättar om dagsetapper i svag vind mellan lågtrycken med mycket motorgång för att hinna i hamn innan nästa storm.

Med Arcona 465 kan ingen klaga på farten. Redan i 3 m/sek kryssar den i fina 6,3 knop och klarar lätt sju på halv vind med stor och fock.

3ArconaTorgny

- I min värld ska en bra båt, vara snabb i lätt vind och samtidigt ha stabilitet för trygghet i hårt väder. Alltså är Arcona 465 lika bra för långsegling, som kappsegling menar Torgny Jansson, ägare till Arcona Yachts.

Hans företag har sin bas i Gustavsberg, men de fem modellerna mellan 34 och 46 fot byggs i Estland och i Kungshamn. Av de fem har Arcona 430 utsetts till Årets Båt i Europa och Arcona 380 blev Årets Segelbåt i Sverige 2015. 465:an kan få detta fina pris i prestandaklassen 2016.

4Arconasittbrunn1

HÖGT GRUNDPRIS

Kvalitet inte kvantitet, lyder Arconas filosofi och man tvekar inte att kosta på nya 465. Det betyder högklassig inredning, vakuumgjutet kolfiberskrov, tung blyköl, hög rigg och maximerad däcksutrustning. Priset blir därefter, börjar på 5,47 miljoner och utrustad för seriös segling med kolfibermast, elvinschar, elverk, värmare, segel, generator, instrument etcetera, får man räkna med en investering på cirka 5,9 miljoner.

Nivån är högst i klassen, men beror enligt Torgny Jansson inte på att Arcona bygger 25-30 båtar om året, jämfört med storvarven som producerar flera hundra båtar om året.

-Det är en myt att massinköp påverkar priset. Skälet till kontinentbyggens lägre priser är billigare material och förenklat byggsätt. På Arcona tas inga genvägar, vi bygger riktigt och avancerat och det tar tid. När andra har byggt färdigt, har vi knappt hunnit till förpiken.

Mertiden beror på att vi inte har innerliners, skott och kojfronter lamineras mot skrovet. Vi har stålbottenram från för till akter, kolfiberroder, självjusterande lager, wirestyrning, kraftiga avlastarna, stora vinschar, fin mahognyn, vinyltak och mycket mera. Allt vi sätter in kostar mycket, förklarar Torgny Jansson prisskillnaden.

Trots prisnivån är Arcona marknadsledande i Sverige i segmentet prestandabåtar och säljer lika många båtar i England. Framgångarna i England, bidrog till att en ny större Arcona kom till. Sedan agenten tappat köpare på att 460:an från 2004 ansågs gammal fick han Arcona att ta fram sin tredje helt nya modell på bara fyra år.

2Arconasegling2

KONCEPT

Stefan Qviberg designar åt Arcona och kommenterar 465:an enligt följande:

"Utvecklingen har gått fort sedan 460 kom för tio år sedan. Förr missgynnades vårt koncept, men idag uppmuntrar mätreglerna stor styvhet och mycket segel.

Förhållandet fick Arcona att bestämma sig för en uppföljare till 460 i detta getingbo till klass.

Målet var att skapa en snabb, modern och lätthanterad prestandabåt med ett stabilt, starkt och lättdrivet skrov. 465:an är laddad för maximal seglingsupplevelse och för att vinna på kappsegling. Låg vikt, effektivt segelplan och hög stabilitet ger goda förutsättningar. Men bra prestanda är inget självändamål, det ger stor fördel på överseglingar. Att komma fram fort ökar chansen att undvika oväder.

Arcona 410 och 380 har överträffat alla förväntningarna och 465 är en direkt utveckling av dem. Relativt större storsegel och optimerad vikt ger mycket goda lättviktsprestanda, men stabiliteten är ännu högre tack vare kompositkölen - stålfena med blybulb.

T-köl, inte min gamla favorit L-köl, kommer sig av smalare förskepp och flackare akter. T-formen och bulben ger bättre balans vid krängning och gör att båten flyter rätt.

Ambitionerna är höga, men Arconas erfarenhet, kompetens och samlade framgångar övertygar, 465 visar vägen och möjligheterna i getingboet.”

11Arconasidovy

INVENTIÖS SNABBSEGLARE

5ArconastyrplatsDet ovanliga med 465 är att den är i regattaskick som standard och det motiverar frågan om vilken etikett som är rätt - racer eller cruiser? Men Arcona ser som sagt ingen motsats, anser att låg vikt behövs på en cruiser. En 465 med watermaker, tvättmaskin, generator och annan tung utrustning tappar bara marginella 0,5 knop, har Stefan Qviberg räknat ut.

Samtidigt vill Arcona att 465 ska vinna kappseglingar, varför segelytan kontra vikten är störst i klassen. Etiketten super-cruiser stämmer därmed lika bra som varvets ”true cruiser-racer.”

Baksidan av medaljen är att 136 kvadrat segel och 22,5 meter rigg kräver väldig stabilitet för att en vanlig besättning ska klara båten. Djupgåendet om 2,50 meter, kölvikten på nästan 40 procent och att mesta vikten ligger i bulben, skapar dock stort rätande moment - 10 procent mer än i 460, som är styv i sig.

Den massiva kraften i båten gör elvinschar behövliga för segelsättning och revning och vindfånget från de höga friborden gör bogpropeller bra för manövrer i hamn.

Batteribanken är tilltagen och som tillval finns bränslecell och dieselgenerator.

Ett frågetecken för långfärd rör räckvidden för motor, dieseltanken på 250 liter räcker bara till cirka 30 timmars gång eller 240 sjömil i marschfart sju knop. På toppvarv gör Arcona 465 9,4 knop med en Yanmar på 80 hk, men ljudnivån är trots extra dämpning relativt hög.

akter

LÄTTVIND OCH SOL

Vid testet rådde lätt vind, sol och varmt väder. Inte idealiskt, men tillräckligt för att få kontakt med båten. I 3 -4 m/sek GPS 6,3 – 6,9 knop på kryssen, som är bättre än i teorin. Allra bäst enligt VPP – diagrammet går Arcona 465 i frisk vind, i 10 m/sek ska kryssfarten ligga på härliga 8,30 knop med en vindvinkel på bara snäva 35 grader.

Det ger en fart mot målet (VMG) på 6,8 knop och säger att 465 slukar mil och enligt konstruktör Qviberg kan SRS-talet bli 1,48 – 1,49 och 525 sec/M enligt ORCi.

Racingsegel som på testbåten kostar cirka 230 000 kronor extra. Finessen är att de behåller sin form i frisk vind och inte är alltför styva när de ska vikas. Långa lattor adderar tyngd och en elektrisk fallvinsch behövs för att hissa 20 meter mastlik. Även då tar det minuter att hissa, en snabbväxel skulle behövas.

Roderkänslan är lätt och neutral i svag vind som vid testet till Årets Segelbåt, ett lätt tryck kommer vid 3 - 4 m/sek, vilket gör att rorsman behöver styra aktivt för att båten ska segla på max, den ska guidas och seglas på instrument, hittar inte själv spåret. Den känns lugn och är trevligt snäll att styra tack vare fina roderlager och kolfiberrattarna. Rattarna går tillbaka efter slagen, om än sakta. Utbalanseringen av rodret känns väl avvägd och något ökad bredd på bladet bör ge grepp för att hålla båten när trycket ökar i byig vind.

Utan frisk vind och spinnaker kunde inte slörförmågan bedömas. Men med ledning av den flacka aktern, den låga vikten, den stora topphissade spinnakern och det fina glidet, borde båten kunna surfa. Teorin – VPP - pekar på 12 – 13 knop i 10 m/sek. På en Atlantöverfart betyder det 14 -15 dagar mot 20 - 22 dagar för en traditionell cruiser.

4Arconasittbrunn2

STABIL RIGG

Kolfibermasten på testbåten kom från Southern Spars i Sydafrika, men är inte standard, kostar cirka 575 000 kronor extra mot standardmasten i aluminium från Seldén. Dubbla svepta spridare, rod i stående riggen, konad topp och masten genom däck är inte heller gratis, men helt rätt till konceptet. Med vanten i sidan och det stumma kolfiberskrovet växlas segelkrafterna ut till fart och höjd. På köpet är styrkan och stadgan överlägsen, risken att tappa riggen på Arcona 465 är liten.

Testbåten hade Harkenrulle monterad under däck och var lätt att rulla in, handkraft räckte, medan standardrullen Furlex TD brukar behöva vinschhjälp.

Värt att notera är också att avlastarna till fallen är biffiga och att löpande riggen är stum, som gör att inget kryper under belastning. Även det kostar och saknas på andra båtar i klassen.

6Arconasalong

KLASSISK FINISH

I alla tider har Arcona satsat på högklassiga inredningar. Till 465 levererar Orust Yacht Service i Henån möblemanget och gör det sagolikt – utförandet är klassiskt svenskt och påkostat. Stilen kan uppfattas som en mix av Najad, Hallberg-Rassy och Swan, men detaljer och kvalitetsnivån är Arconas egen. Mahognyn har vacker jämn färg och samma struktur tack var att man lägger tid på att välja ut virket. Luckorna är infällda, dimensionerna tilltagna och passningen perfekt. Designen är både traditionell och modern, xpertis betygsätter den som, inbjudande och elegant.

9Arconatoalett8ArconapentryKromade luckhandtag, fönster i skrovet, tjocka dynor och generös volym gör salongen lätt att gills, särskilt av seglare med krav.

Layouten ger dubbla akterkabiner och toaletter, soffa eller fåtöljer om styrbord och U- soffa mittemot. Pentryt har en liten vinkel och kartbordet är framåtvänt. Många skåp och lådor, dubbla djupa diskhoar, är typiskt svenskt och användarvänligt

Masten står intill huvudskottet, ur vägen och det fasta högglanslackade bordet utan klaffar är stort och stabilt. Poängen med U-soffa är att ta vara på volymen i salongen. Om man är fler än fyra till bords ordnar Arcona en soffa i gången och fåtöljer om styrbord.

7Arconaforpik

Owner´s Cabin i fören har kojen ut till sidorna, bekvämt insteg, resårmadrasser, toalett med dusch bordvarts, dörr till salongen och skrovrutor för utsikt.

VAKUUM OCH KOLFIBER

10Arconalayout

Byggtekniskt är Arcona 465 turboladdad med vakuuminjicering, kolfiberlaminat och vinylester på en kärna av 20 mm Divinycell. Totalt sparas ett helt ton mot handuppläggningen på Arcona 460 med flerfaldig styrka och vridstadga som bonus. Båtens chassi är en galvad stålbalk som börjar i förpiken och slutar bakom motorn. Balken är använd sedan Arcona 400 anno 2002. Den är bultad mot längsgående stringers och genom den sitter kölbultarna. Hela tanken är att få stor vridstyrka.

Även rodret är i kolfiber, dock inte injicerat. Roderaxeln är i aluminium och har stora, stående självjusterande lager för att glida lätt och ge bästa känsla. Wirestyrningen ger ytterligare fin feedback och även den stora kvadranten stärker intrycket att Arcona 465 tål hård segling.

KONKLUSION

12Arconavy

För nära sex miljoner ska en båt vara på absolut topp. Arcona 465 känns konsekvent, kvalitetstänkande genomsyrar båten. Egenskaperna ger lust att korsa stora hav, lika mycket som att krossa konkurrensen på kappsegling. Filosofin, stilen och inredningen i 465 känns måttfull, familjär och sobert svenskt jämfört med alternativen.

Att se Arcona 465 på VM i Danmark 2016 skulle vara spännande för att få svart på vitt hur båten står sig mot världens bästa. Men oavsett resultat, är Arcona 465 begreppet ”true cruiser-racer” personifierat och platsar den definitivt i världstoppen, tyckte juryn för Årets Segelbåt efter testseglingen.

Curt Gelin

Kännetecken

  • Superb seglare
  • Sagolik finish
  • Intagande inredning
  • Högkvalitativt byggsätt

Data

  • Längd skrov 14,09 m
  • Längd v l 13,25 m
  • Bredd 4,24 m
  • Djup 2,50 m
  • Vikt 9 550 kg
  • Kölvikt 3 800 kg
  • Segel 135,9 kvm
  • Masthöjd 22,50 m
  • Vatten/diesel 320/250 liter
  • Motor Yanmar 57 hk
  • Design Stefan Qviberg
  • Varv Arcona Yachts
  • Baspris 5 475 000 SEK
  • Utrustad ca 5 900 000 SEK

Syftet med tävlingen Årets Segelbåt för nya segelbåtar, är att ge de mest kreativa nyheterna väl förtjänt uppmärksamhet. För att få jämförbarhet och hållbart diskussionsunderlag, delas båtarna in i tre grupper – familj, långfärd och prestanda.

Kl 15:30 den 13:e februari på Båtmässan i Göteborg tillkännages vinnarna i de tre kategorierna.

Årets Segelbåt arrangeras av Maringuiden och Båtmässan.

 

Sittbrunnenfilmer