Fransk 40-åring skeppar kinesbåten

Grattis till Charles Caudrelier som fyller 40 år och samtidigt på sin första dag som officiell skeppare för Dongfeng Race Team, i Volvo Ocean Race 2014-15.

Som en ledande figurer i det franska laget Groupama som vann Volvo Ocean Race 2011-2012 är han inte främmande för tävlingen. När han nu presenteras som skeppare för det kinesiska laget Dongfeng Race Team under onsdagen vet han vad som krävs för att ta laget genom nästa.

– Jag såg på min skeppare och vän Franck Cammas i sen senaste upplagan att det är ett enormt ansvar och en krävande uppgift att vara skeppare. Men jag har lärt mig av mina tidigare erfarenheter och jag vill fortsätta bygga på de färdigheterna, säger Charles Caudrelier som är uppvuxen i Bretagne och räknas som en av Frankrikes främsta havskappseglare.

Bland hans tidigare meriter finns segrar i tävlingarna Solitaire du Figaro och Transat Jaques Vabre och Volvo Ocean Race 2011-12 ombord på Groupama där även de svenska seglarna Martin Strömberg och Martin Krite seglade.

– Att fylla 40 år är symboliskt, jag kommer ihåg mär jag var liten och såg Eric Tabarly och Peter Blake segla tävlingen men jag trodde aldrig att jag skulle vara i samma position. Nu har jag nått en ålder där jag vill byta roll och börja leda och att bli skeppare i Volvo Ocean Race är ett viktigt för mig både som seglare och person.

Men det handlar inte bara om Caudrelier – framtiden för seglingssporten i Kina är kärnan i Dongfeng Race Team. Efter en andra uttagningsomgång i början av månaden har nu ytterligare fyra seglare anslutit till Chinese Academy Squad som sedan tidigare bestod av 12 seglare. Den franska skepparen ser fram emot sin roll som lärare.

– Utav dessa seglare vill vi välja ut fyra som blir en del av besättningen*. Våra kinesiska kandidater är väldigt dedikerade och jobbar hårt, men få av dem har erfarenhet av havskappsegling vilket är en utmaning eftersom det bara är sex månader kvar till starten. Vi måste lära dem allihop om vi ska kunna prestera som lag, säger Charles Caudrelier.

Han planerar att presentera den slutgiltiga besättningen i juni men ett par av nyckelpersonerna ombord kan presenteras innan dess. Halva besättningen kommer att bestå av kinesiska seglare och halva av seglare från resten av världen.

– Jag har pratat med seglare som jag tävlar med tidigare och som jag känner från förra upplagan av Volvo Ocean Race. Det svåra är att jag letar efter utmärkta seglare som också är intresserade av att ta sig an det här ovanliga projektet.

– Låt oss tala klarspråk; den här kinesiska kampanjen är stor en utmaning. Jag vill ha en bra atmosfär ombord och jag vill rekrytera vänliga människor som vill dela med sig av sina kunskaper och intresserade av den kinesiska kulturen.

Serenity Marina i Sanya, som kommer att vara värd för ett hamnstop i tävlingen 2014-15, kommer också att vara hemmahamn för laget under en träningsperiod. Dongfeng Race Tea ger sig av med sin Volvo Ocean 65 till Auckland, Nya Zeeland i slutet av mars för en riktig övning i havskappsegling och därefter kommer de segla tillbaks till Europa för att göra sig redo för starten av Volvo Ocean Race i Alicante, Spanien den 4 oktober.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Slusshandboken

Slusshandboken

🔍 Vättersnipor och råbockar

🔍 Vättersnipor och råbockar

Bortom horisonten

Bortom horisonten

Gotska Sandön - en besöksguide.

Gotska Sandön - en besöksguide.

Segling från hela världen

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line