Anders svarar:

Inte bara franska båtar

Anders Almén som säljer franska segelbåtar har reagerat på artikeln om Leif som älskar franska båtar:

Mycket bra citat från  Rolf och Håkan, de summerar ihop det här problemet  proffisionellt och "balanserat".

Tyvärr måste Curt missuppfattat  min varvskollega Leif Carlsson.

Leif syftar förstås på i princip alla serietillverkade båtar byggda på "båtfabriker" med hela "balksystem" som är fastlimmade mot skrov, s.k. innerlines.

Det är de facto så att alla båtar oavsett fabrikat,  segel och motorbåtar som har ett  balksystem som är laminerat direkt mot skrov är betydligt starkare än dagens "moderna" båtar byggda med hela innerlines.

Så gott som samtliga båtar byggda i "båtfabriker", oavsett i vilket land dom är tillverkade i använder sig av denna ”kostnadseffektiva” och framförallt arbetsmiljövänliga metod med fastlimning av balksystem bestående av innerlines-moduler

Dessa innerlines är nästan uteslutande fastlimmade med polyesterspackel och under procesen kan fabriken inte  vara säker på att limningen blivit korrekt därför att det går inte att visuellt avgöra det.

Innerlines är av på både gott och ont  förstås. Dagens båtar som till den största delen är byggda på det sättet gör på grund av sitt  låga pris båtlivet tillgängligare för fler. Man får 2-3 st. sådana båtar till priset av en som är byggd på" traditionellt" vis av båtbyggare.

Ett annat problem som har med dagens fenkölade segelbåtar är att kölen hamnar längre och längre föröver.

Det gör dem väldigt baktunga vid uppallning på land, stöttas inte båten ordentligt i aktern trycks akterkant av kölen upp i skrovet och skador kan uppkomma i laminat, innerline-balkar och inredning.

Tyvärr så seglar många av oss i Sverige om kring i ett översvämmat träsk med mycket grundkörningar till skillnad mot i de flesta andra länder där grundskador hör till ovanligheter. Det kan ju Leif och vi andra i båtreparatörsbranchen kanske glädjas åt, men att reparera glasfiber hör faktiskt inte till de trevligaste sysselsättningarna vi har på båtvarven.

Jag skulle hellre se att båtägarna lägger sina pengar på roligare saker (gärna hos oss) än försäkringspremier och självrisker och också lär upp sig på den svåra konsten i att navigera och inte lita alltför mycket på TV-spelet i navigatorn.

Häpnadsväckande är att vanliga pappersjökort saknas i stor uträckning i dagens moderna båtar!

Det räcker oftast att "proppen" går så får de ringa Sjöassistans eller Sjöräddningen för att komma hem utan att gå på grund.

Anders Almén
Gåshaga Marina
Stolt återförsäljare av "Fransk segelbåt" och fullservice marina

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Slusshandboken

Slusshandboken

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Gotska Sandön - en besöksguide.

Gotska Sandön - en besöksguide.

Åland, de 50 bästa hamnarna

Åland, de 50 bästa hamnarna

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line