Curres blogg:

Snabb, stark, billig målet med More 55

10Formbygge

”Idén med More 55 är att bygga en innovativ segelbåt med excellent kvalitet. Den och efterföljarna på 40 och 45 fot ska göra More Boats till ett välkänt märke bland performance cruisers genom att överträffa förväntningarna på kvalitet, komfort, prestanda, pålitlighet, andrahandsvärde och after sales service. ”

Så presenterades More Boats 55.an på visningen i Split och för att styrka föresatserna fortsatte projektledaren Leo Curin med att beskriva byggsättet. 

- Skrovet blir vakumbaggat med vinylester och riktade fibrer för bästa styrka och minsta vikt. Bottenramen blir i rostfritt stål och bultad till längsgående förstärkningar. Genom ramen sitter kölbultarna, vanten är förbundna till den och masten står på den. Lösningen är dyrare än mast på däck, men starkare. Skotten blir laminerade runt om, blyköl standard och inredningen i teak, berättade Leo Curin.

-    Dubbla rattar och ett roder, nästan lika djupt som kölen för bra grepp. Fem centimeter lägre fribord än på andra högpresterande 55-fotare och låg akter för närhet till vattnet och aggressiv profil, beskrev Maurizio Cosuttti sin klart kaxiga design.

15Linjerna

Som prestandarienterad seglare gillar jag att kölen blir tung - 37 procent.  Ihop med djupgåendet om 2,70 meter bör det betyda att More 55 klarar sina 169 kvadrat segel skapligt. Förskeppet är smalt och bulbkölen en aning längre än på andra prestandabåtar, för gott grepp i vattnet och bett på kryssen. Rätande momentet ska bli hela 142,4 Knm vid 30 graders krängning. För grunda vatten finns en L-köl om 2,40 meter att beställa.

14Forskeppet

Trespridarerigg

Riggen från Seldén får tre spridare, konad topp och kraftig profil för stadga och rejält intryck. Med 25,26 meter ovan vattnet är den hög, även för en 55-fots prestandabåt.

Linjer må vara smak, men More 55 tål att titta på, proportionerna pockar med den sluttande profilen, den breda låga aktern och den snitsiga överbyggnaden. Jag får hallucinationer om 20 knops surfar över Atlanten och på Antigua Week.

För framgångsrik charter, krävs många kojer. More 55:an har plats för tio i fyra hytter, tre eller fyra toaletter, lång salong, pentryt längs styrbordssidan.

Stora takluckor, elvinsch till storfallet, fotstöd på durken i sittbrunnen och vid rattarna hoppas jag kan inrymmas i priset. Och en akterklaff för att dämpa akterbrus och för att slippa skeppa in sjö.
Räcken vid nergången och i taket, på bänkarna, runda hörn är andra goda lösningar, som More 55 förhoppningsvis får och triggar lusten för skarp segling.

16Herlaug

Vad More 55 går för som projekt och som seglare, hoppas jag återkomma till, kanske mot en jämnstor bjässe. För siffror och säljsnack är en sak, sida vid sida på kryss visar vem som vassast i världen är.

Realistisk kalkyl

Kalkyl för More 55

Båtens pris (10 första) 338 774 €
18 veckor i Kroatien 64 525 €
10 veckor i Karibien 37 440 €
Atlantöverfart 25 000 €
Summa intäkter per år 126 965€
Kostnader per år 60 700 €
Överskott per år 66 265 €
Beräknad total inkomst efter sex år 397 590 €

Priset är lågt - väsentligt lägre än för en förebild som Xp 55. Alltså fick Einar Halldin frågan hur är det möjligt? Varpå Herlaug Berge, Oslobo tillika köpare av More 55 nr 2 kontrade:

- Varför klaga på ett lågt pris? Jag har satsat fyra miljoner i förskott utan säkerheter för att More 55 ska bli verklighet. Jag tror på priset, sade Herlaug.

Men eftersom More 55:an verkar för bra för att kapsejsa ville jag höra en förklaring.

- Vi har nästan ingen overhead, billig lokalhyra, låga löner i Kroatien och små marknadsföringskostnader. Dessutom kan man räkna på olika sätt – naken båt plus kraftiga påslag på utrustning. Eller utrusta för Atlantsegling från början. I vårt fall gäller det sista. Råvaror kostar ju lika för alla varv och gör vår kalkyl lika realistisk som för en båt byggd i Polen. När jag jämför vad utrustning kostar på andra båtar och vad vi kan köpa samma saker för, ser jag stora påslag på utrustning. Syftet är att kunna ge rabatt. Men More 55 kostar bar marginellt mer (10 %) än en till exempel en Bavaria 56 hur man än räknar - trots vårt byggsätt, förklarar Einar.

12Varvet

Om More 55 klarar priset är den Årets storbåtsnyhet. Men även om det höjs till samma som för tyska och franska båtar bör seglare intresserade av bästa förhållandet mellan pris, prestanda och byggkvalitet ta en titt på den här båten. Att den utöver det ser ut att kunna betala sig själv på charter, ökar attraktionen ytterligare.

Enda nackdelen förställer jag mig är att inte få segla iväg med sitt fyramiljonersskepp närhelst man vill. Men den känslan kan kompenseras av att få in över 60 000 € per år och att skeppa själv på kappsegling i Karibien

Följ More 55-projektet på www.moreboats.se.

Curt Gelin
Foto Hans Himbert

Första delen av reportaget från varvet i Kroatien.

Fem 55-fotare i jämförelse

Båtmodell More 55 Xp 55 Hanse 575 Oceanis 55 Bavaria 56
Löa 16,70 m 16,76 m 17,15 m 16,75 16,75 m
Skrovlängd 16,00 m 16,76 m 16,17 m 15,99 m 16,75 m
Lvl 14,90 m 14,87 m 15,15 m 15,16 m 14,96 m
Bredd 5,00 m 4,77 m 5,20 m 4,96 m 4,87 m
Djup 2,70 m 2,75 m 2,85 m 2,20 m 2,35 m
Vikt 15 000 kg 16 800 kg 19 500 kg 16 900 kg 17 200 kg
Kölvikt 5 900 kg 6 300 kg 5 900 kg 4 230 kg 5 500 kg
Barlastprocent 39 % (bly) 37,5 % (bly) 30 % (järn) 25 % (järn) 32 % (järn)
Masthöjd 25,26 m 25,54 m 25,30 m 23,90 m 23,25 m
Segelyta 169,2 kvm 172,6 kvm 150,5 kvm 139 kvm 145 kvm
Motor Yanmar 110 Yanmar 110 VP 107 hk Yanmar 75 Yanmar 100
Bränsle 550 liter 400 liter 520 liter 400 liter 300 liter
Vatten 650 liter 550 liter 810 liter 695 liter 680 liter
Baspris 295 500 € 395 045 € 355 000 € 349 000 € 266 900 €
Atlantutrustad 338 774 €   454 425 € 375 500 € 325 000 €

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

El, elektronik och nätverk ombord

El, elektronik och nätverk ombord

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Med floran i båten

Med floran i båten

Åland, de 50 bästa hamnarna

Åland, de 50 bästa hamnarna

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line