Curres blogg:

En vecka kvar för Team Vestas Wind

https://youtu.be/OrJ4RScJwbU

Chris Nicholson sa i samband med inportrace i Newport officiellt att Team Vestas Wind följer tidtabellen och kommer att vara i Lissabon i tid till starten för etappen mot Göteborg via Lorient och Haag.

” Vi är i fas med tidplanen tack vare ett enormt stöd från Vestas, Volvo Ocean Race, Persicovarvet, Farr, teamet och många andra. Det har gett oss styrka, och trots att hela laget samlades igen först efter tre månader, trodde jag det skulle bli svart att hitta kraften vi hade, men i själva verket var alla mycket motiverade.

PersicoDynamiken i ett professionellt seglingslag är intressant med en blandning av allvar och skratt. Normalt sker detta av sig självt, men att segla på ett rev finns ingen som helst chans att skämta om. Den händelsen kommer teamet aldrig att glömma, men i gengäld stärka oss. Nu är det overkligt att gå på däcket på vår gamla båt och veta vad som hände. Nertill ar den i allt väsentligt en ny båt nu.

Det har varit mycket prat om hela ändamålet med återställandet. Men min mening är att det var helt rätt att stada upp på revet och att samla det som fanns kar av båten på varvet i Bergamo. Konsekvenserna av olyckan har varit stora, men Vestas, Volvo och Powerhouse med flera har dragit åt samma håll for att få allt så rätt som mojligt. Det faktum att vi kan vara tillbaka i seglingen i Lissabon, säger massor om denna segling i sig. Att ha djupet och kunskaperna hos människor, som förvandlat vraket till en entypsbåt under svåra omständigheter, visar vad som driver folk att ställa upp i Volvo Ocean Race.

JobbschemaVad som an händer från Lissabon och framåt, är Team Vestas Wind identisk med alla andra VO 65:or och kommer att ha ett långt liv framfor sig. För mig har återuppbygget därför en mening.

JiobblustaTVW20 maj, fyra dagar före plan, ska båten lastas på en långtradare och vi känner pressen att bli klara med allt som ska ske, men det finns inga genvägar i One Design. Det har gjort att bygget tagit lite längre tid, men min mening ar att det ger förutsättningar for storartad kappsegling.”

Han uttrycker sig val och lågmält Chris Nicholson och med hjälp av inte minst sin shore manager Neil Cox, som varit på plats i Bergamo sedan januari, har Team Vestas Wind lyckats med bedriften att bygga en VO 65 på fem månader. Och att få båten inmätt. Detta moment var nervöst, för även om allt som gått in i båten har vägts, hade den inte klarat VO 65 regeln om vikten hade avvikit och då hade allt varit förgäves.

-Vi kan inte göra kompromisser, One Design betyder att alla båtar är lika, sade mätmannen James Dadd, vars vägning visade på en liten variation - 5 kilo över regelns 12 500 kg. Vilket berodde på att målningen fick göras om då den inte blev bra vid första tillfället.

- Jag kunde se att besättningen fick lite panik. Men att slipa ner till grundfärgen och väga båten på nytt skulle inte gå i tid. Istället tog vi prover på färgen från däck och räknade ut vad den betydde. Dessutom fick båten korerektionsvikter i syfte att få samma tyngdpunkt). På så vis mätte den in, sade James Dadd.

Vid ankomsten till Lissabon beräknar Neil Cox att behöva tre dagar for att få båten seglingsklar- Han är fullt medveten om att tiden ar kort, men menar att fÖrdelen ar stor med att ha alla leverantörer på plats.

Under den tid som övriga sex team har slitit hårt på etapperna, har Team Vestas Wind kunnat bygga upp sina sin styrka. Vilket de menar kan ge dem ett övertag i tajta manövrer, for segelskiften. Samtidigt har teamet inte seglat sin båt en meter sedan december, vilket Chris Nicholson säger givetvis ar en svaghet. Men för alla som gillar come-backs och vad man på svenska kallar j-lar anamma, är Team Vestas Wind en vinnare oavsett hur det går på sista etappen. Bragden ar utförd, revet ar räddat, Vestas rykte vårdat. Och i sociala medier är TVW vinnare, ingen annan av båtarna kommer i närheten av antalet träffar.

Las mer på www.teamvestaswind.vestas.com 

Curt Gelin

Tidslinje

  • 30 Juli 2014 Vestas tillkännager deltagande i Volvo Ocean Race
  • 8 Sept 2014 ankommer Alicante med 1,5 tim marginal
  • 29 Nov 2014 Grundstöter
  • 30 nov 2014 Båten överges kl 0300
  • 30 Nov 2014 Besättningen undsätts
  • 1 dec 2014 Utrustning diesel, hydraulolja bärgas
  • 2 dec 2014 Besättningen liftar med fiskebåt till Mauritius
  • 17 dec 2014 Bägningsåat hyrs in på Mauritius
  • 19 dec 2014 Vestas bärgas.
  • 21 dec 2014 Vestas lastas mot Malaysia
  • 2 januari 2015. Fortsatt deltagande meddelas
  • 26 Januari Maersk Stockholm lastar av Vestas i Genua
  • 29 januari 2015 Vestas ankommer Persicovarvet i Bergamo
  • 12 februari 2015 Nytt skrov börjar byggas
  • 25 februari 2015 Nya skrovet klart
  • 15 Mars Ny däcksdel levereras från Multiplast, Frankrike
  • 5 April  Skrov och dack monteras ihop
  • 30 april Byggfasen avslutas
  • 13 maj Inmätning sker
  • 20 maj TVW II fraktas till Lissabon
  • 6 juni TVW II startar i Lissabon
  • 25 juni TVW II går i mal i Göteborg

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Radarbok med AIS

Radarbok med AIS

Långedragsjullar

Långedragsjullar

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line