Curres blogg:

Kallast vinner

spurt

I skrivande stund har Armel le Cleach i Banque Populaire bara 383 M kvar till målet efter 24 000 M solo och har Alex Thomson i Hugo Boss 40 M akterut. Deras kurs på 60 respektive 70 grader leder dock rätt ut i Engelska Kanalen på grund av att vinden om 12 knop ligger på 130 – 140 grader det vill säga nästan rätt emot. Och ju närmre Bretagne de kommer, desto mer ostlig blir vinden. Ett skift på 40 – 50 grader ser enligt trackern ut att följa på att högtrycket rör sig mot nordost.

Den stora frågan idag, näst sista dagen är därför: Vem vågar slå först, Armel i täten eller Alex 40 M bakom? Som på en vanlig kappsegling gäller det att välja rätt tillfälle, det vill säga när man ligger upp märket, som i det här fallet är mållinjen för Vendee Globe utanför Les Sables d´Olonne.

Men att pricka rätt 300 – 400 M från märket går knappast, hur bra navigationsprogram Armel och Alex än har ombord. Ström och avdrift är inte enkelt ens för en dator att beräkna och till det kommer behovet av att driva båten, trimma och hålla fördelaktigt VMG.

https://youtu.be/bU8soPZx9Zs

Samtidigt kan det precis som på en bana löna sig att slå under märket – det vill säga snart – för att inte riskera att gå för långt och få utstå nesan att slöra och tappa distans.

Många av oss som gillar att kappsegla skulle antagligen vilja veta hur dessa hårdhudade skeppare resonerar i denna stund. Man kan dock se av trackern att kryssvinklarna är större än vad vi är vana vid på vanliga båtar, uppåt 60 – 70 grader och en reflektion är att duon behöver segla lågt för att hålla fart. Kanske de tillochmed gamblar på att slöra mot mål i så bra fart att den längre distansen inte spelar roll, att VMG blir bäst?

Dock har vindinstrumenten i masttoppen på Hugo Boss ramlat av och därmed har Alex inte längre säker input till autopiloten. Han har dock monterat en reservantenn i aktern. Ovanpå det har Alex rapporterat om glapp i styrningen, som gör att båten inte går att kontrollera i hög fart. Och AIS- mottagaren krånglar, först vid 3 M avstånd ser Alex båtar han möter.

https://youtu.be/Uppyys4MBAU

Trots det är hans humör gott på filmerna han skickar, och han ser både pigg och förvånansvärt välhållen ut efter nära tre månader till sjöss.

- Jag ska kämpa ända till slutet, säger Alex med övertygelse i dagens filmsnutt på seglingens sagolikt detaljerade och lättnavigerade hemsida. Och med tanke på att han för tillfället kan hålla upp tio grader bättre än Armel, och har bättre VMG, seglar han som han säger.

- Men för att komma först och bli historisk måste han snart slå och öka farten. Det är bara 36 timmar kvar och att vara i takt med de trixiga vindarna på målrakan kräver sannolikt konstant koll på väderfilerna och trimmet. Och hinna äta för att orka. Vem vill byta?

Oavsett vem som vinner är båtarna klart fascinerande och ett långt resonemang om utvecklingen av dessa IMOCA 60 har konstruktörsfirman VPLP satt ihop. För oss som är nördar på båt är det spännande läsning. Storyn kommer separat på detta forum inom kort.

Curt Gelin


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Fritidsskepparens Utsjöskeppare

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Allt väl ombord

Allt väl ombord

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line