HR40C

Trots eller kanske på grund av Coronatiderna, visas gräddan av nya segelbåtar kommande helg och in i nästa vecka på Öppet Varv. Visserligen behöver besökare boka tid via Hallberg-Rassy i förväg, men detta grepp minskar risken för att komma för nära andra och det obehag det innebär.

Samtidigt närmar sig Öppet Varv i år hur det var i Ellös innan halva segelbåtsbranschen flyttade till Marstrand i lojalitet med Sweboat. När branschförbundet i år inte kan arrangera sin show, är Öppet Varv en vinnare i verklig mening. Detta med tanke på att båtarna ligger longside och därmed är väl exponerade.

 

X4 6 DSC 5774

Visst kan man resonera om vilka båtar som är nya i meningen, helt nyutvecklade Noggranna noterar att egentligen fyller bara HR 40C och X-Yachts nya 46-fotare kriteriet. Men det hindrar inte intresserade från att anmäla sig för att inspektera övriga.

För i år ger Öppet Varv än bättre möjlighet att jämföra utrymmen, finish och detaljer på konkurrerande båtar. Således går det kliva från ”Miss Scandinavia 2016 - Linjett 34 - till uppsnyggade Bavaria 34 och Hallberg-Rassy 340. Linjett kan då berätta att de redan har byggt skrovet till nya 39:an enligt toppmodernt tänk.

Linjett34

Jämföra kan köpsugna göra även i 40-fotsklassen, där nya HR 40, nästan nya Najad 395 och Sweden Yachts 40 anno 2014 tävlar. Mest påkostad är Najaden, som nu fått stil på diskuterade detaljer. Roligast att ratta är HR 40C, där de dubbla rodren och god segelyta ger fart och kontroll. Sweden Yachts 40 har sin charm i linjerna.

Najad395

Ny och trendig är X-Yachts 46-fotare. Niels Jeppesen & Co har hittat en lucka mellan racer och cruiser. Hur det gått till kan en man med sjungande dialekt förklara.

Som alltid på Öppet Varv är en attraktion att se hur Hallberg-Rassy bygger. Den som är nyfiken på hur välorganiserat båtbygge går till, får sin lust stillad på en rundvandring. I monteringshallen finns nyckelpersoner som Lars Alexandersson, rutinerad produktionsledare med båtbygge i blodet. Att därtill studera nya HR 50, såld i fyra exemplar innan den ens är sjösatt, vittnar om varvets förmåga.

Arcona380

Arcona visar Tjörn Runt vinnande 38-fotaren och berättar om nya versionerna av både sin snabba 34-fotare och prisbelönta 43-fotare. Ett tecken på nytänk är också att Arcona och Navigare gått samman om att sälja Arcona på samma sätt som charterbåtar. En förklaring till greppet är att Navigares VD Jesper Rönngård, ingår i styrelsen för Arcona.

Även om den inte har segel, är Mai Rassy, SSRS nybygge sevärd. Båten har finansierats av makarna Rassy för att göra något synnerligen gott med sina tillgångar och nära chockade sällskapets VD med sitt beslut.

Förutom båtarna finns Sittbrunnens Niklas Krantz i en sjöbod på kajen för att lansera sin och Mikael Westins nyhet Bättre Båt. Gå dit och ta reda på vart de stävar!

Curt Gelin

 

 

 

 


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

Slusshandboken

Slusshandboken

Med floran i båten

Med floran i båten

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Genvägsboken

Genvägsboken

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line