Varje år nomineras ca 20 nybyggen till branschpriset European Yacht of the Year. Från svensk sida har Hallberg-Rassy flera inteckningar i kategorin lyx.

I år har kategorierna slopats, då juryn anser att allt fler båtar är s k cross-overs. Planen är nu att först segla båtarna och därefter bestämma var de hör hemma. Såvida inte juryn på nytt delar in båtarna efter längd.

a50 first sail 16 9

Oavsett hur juryn agerar, har den valt ut/nominerat de två nya svenska spetsbyggena Arcona 50 och Shogun 43. Den första fanns att se på Öppet Varv i Ellös i augusti, den andra hos Rosättra Varv i april.

Vi som gillar prestanda kunde i Ellös konstatera att Arcona 50 förvisso har drag av konstruktörens tidigare X-Yachts, men att svenskan har högre finish och flottare inredning. Niels Jeppesen och Ariadna Pons ser ut att ha balanserat prestanda och bekvämlighet väl med tanke på den djupa och tunga kölen och båtens bredd.

IMG 7936

Shogun 43 är annorlunda än de flesta snabba båtar genom att skrovet är lätt, smalt, har jagarestäv, mycket segel, ultradesignad interiör och lösningar som gör storseglare saliga.

Konkurrensen består av 21 båtar, som testas i La Rochelle eller i Barcelona, medan vinnarna tillkännages på mässan i Dusseldorf.

Inte många av de nominerade finns att se i Sverige, vill du kolla är det Dusseldorf i januari som gäller. Eller varvens hemsidor.

Framåt Seilmagasinet.no brukar presentera båtarna och publicera en egen informell omröstning. Gå in på deras sajt och följ med. Även www.europeanyachoftheyar.com är värd ett besök.

Lite grovt kan de 21 utvalda kategoriseras så här:

Prestanda: Shogun 43, Arcona 50, Italia 9.98, Sun Fast 30, Sunbeam 29.

Familj: Bavaria C 46, Hanse 410, Dufour 41, Oceanis 37.1, Maxus 35, Impression 43.

Lyx: Bestevaer 36, Contest 50, RM 1380, Jeanneau 50, XC 47.

Sport: Saffier SE 24, Pointer 30, Flaar 24, Cape Cod 767

Flerskrov: Outremer 37.1, Neel 52., HH 47

a50 first sail 16 9 copy

Inom parentes kan du veta att för att väljas måste båten vara på plats för att testas. Den chansen tog Linjett förra året och seglade ner sin 39:a till La Rochelle. Det var en rejäl ansats för ett litet kvalitetsvarv i Roslagen, som fick Linjett-ägare att segla dit och tillbaka. Varpå båten välförtjänt utsågs till vinnare i familjeklassen.

Curt Gelin

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Radarbok med AIS

Radarbok med AIS

Slusshandboken

Slusshandboken

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Nautisk uppslagsbok

Nautisk uppslagsbok

Jag ville inte dö, jag ville leva

Jag ville inte dö, jag ville leva

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line