Men jag behöver en ny plotter också, för min Garmin 292 från 2006 kan man inte längre köpa minneskort till. Och den bästa plottern när man ska segla är B&G. Men funkar den med Raymarines autopilot.

- Javisst, de använder ju båda NMEA 2000, säger en glad försäljare.

Men kan den få autopiloten från Raymarine att följa vinden och rutten i B&G? Det kan han inte svara på. Kanske ska jag köpa B&G:s autopilot Triton istället. Men är den lika bra på att kompensera för vågor och vindvrid? Och förresten, hur är det med min vindmätere från Raymarine, med förra versionen av Seatalk, talar den öht med något nytt navigationssystem. Eller måste jag köpa tutti nytt?

Sjökort till plottern behövs förstås, och papperssjökort i olika varianter, samt Reeds tidvattenkalender i Europa och diverse hamnbeskrivningar i pilotböcker.

Och sen är det fråga om drivenheten till autopiloten. En man sätter på ratten hade några vänner till Karin och Hasse. På väg över Biscaya kraschade den och de fick handstyra två dygn. Alltså ska man ha en linjär styrenhet, en sån där arm man kopplar direkt på rodrets hjärtstock. Kostar bara dubbelt så mycket.

Men då är frågan åter om Raymarines drivenhet. Jag har fått uppfattningen att den gör en hel del motstånd när man handstyr.

Så jag har hittat en annan modell hos danska Jefa, som frikopplar nästan hela mekanismen när man inte autopilotar.
Snälla, tipsa gärna i kommentarsfältet nedan om du vet något, eller vet vem som vet. Eller nåt annat…

Jefa tog jag förresten kontakt med, eftersom roderlagren var slitna och rodret glappar lite i sidled. De har fina nål-lagrade lager. Och när man ändå är där, så hittar man att de har också själva rodret. Min Bavaria 30 C har ju en tendens att broacha när det brallar. Så varför inte slå till med ett 14 centimeter djupare roder, när man ändå håller på.

Vindroder vill ju många ha, men jag är tveksam. Tar besvärligt utrymme i aktern, och en modern autopilot kan styra efter vinden om bara strömmen räcker. Samt kostar en förmögenhet. Talade med en som skulle sälja sitt vindroder. Han hade seglat till Karibien och hem med det. Nästan aldrig använt, han hade kört med autopiloten!

Någon har sagt att alla grejer man behöver för att långsegla kostar 10 000:-. Men vissa saker kostar faktiskt 50 000:-, eller mer.

Och så måste man ju bottenmåla, nu är botten renslipad. Eftersom jag inte ska ha hemmahamn i Sverige kan jag ju slå till med en riktig kopparepoxy. Men först måste det slipas en massa, kanske blästras på kölen. Och spacklas.

En ny genomföring behövs om jag ska ha en watermaker. Det har jag ännu inte bestämt mig för, de är ju också svindyra. Man kan ju köpa flaskvatten i ganska många år för de pengarna. Men en genomföring bör jag fixa, så det går att koppla in en om jag hittar den till rätt pris.

Sen måste jag ha en targabåge att sätta alla solpaneler jag behöver på. Typ 300W. Och skugga rorsman när man handstyr. Några strålkastare och reserv-VHF-antenn kan den få också. Men radar hoppar jag, har ju AIS. Framför targabågen behövs en biminitop, för att ge skugga i sittbrunen. Sprayhoden är redan inlämnad på lagning.

Mitt tjusiga rostfria förstävsankare har jag redan sålt. Här behöver jag lite mer än 10 kg. Siktar på 16 kg Delta, med 50-70 m kätting, för att ligga tryggt i vikarna. Och då måste jag ju ha ett ankarspel också, för att få upp det.

Sen måste jag ju ha en livflotte, lite PLB:er, kanske ett par nödraketer och en handhållen VHF till grabbagen.

Ankarlanternan har jag tagit bort till förmån för en trefärgad seglingslanterna med ledlampor i masttoppen. Men jag tänker att jag kan använda motorlanternan som ankarljus, om jag sätter i en ledljuslampa i den. Och så behöver jag ett ankarklot för att visa att jag ligger för ankar, som man måste ha överallt utom i Sverige.

Och nya segel förstås, med långseglarstuk. Kraftig dacronduk och genomgående lattor. Och en spirbom för att spira genua och gennaker i passadvindarna. Tänker att den kan också användas för att bygga ett nödroder med om jag bumpar på en val eller container och knäcker rodret.

Ett nytt batteri, bredvid det befintliga. Jag har redan köpt en Battery Brain, som ska vakta att batterierna inte laddas ur helt. Vid 11,8 V slår den av all ström, innan batterierna tar stryk.

Ny avgaskrök (den brukar visst rosta ihop på 10 år, så det är lika bra att fixa) och kylvattenpump. Nytt moderkort till Pentapanelen. Ny stekpanna. Fruktnät ovanför diskbänken. Ledlampor i alla downlights. Lister för hyllorna i salongen. Lucklås till stuvluckarna i salonsdurken. Gästflaggor. Signalflaggor. Utombordare till gummit (tror inte elrovan räcker till i lagunerna).

Och lite fix i ruffen så allt går att stuva in, hur nu det ska gå till. Gardinerna som jag inte hittade förra våren måste jag leta fram eller köpa nya. Täta skruven vid akterluckan och bulten till peket. Kanske äntligen montera högtalarna i sittbrunnen. Fixa sladden till VHF-mikrofonen i sittbrunnen. En läslampa i akterhytten. Bäddmadrass till förpiken. Etc, etc, etc…..

Så lite pyssel är. Plus att göra mig av med allt jag äger och sälja lägenheten. Goda råd och uppmuntrande tillrop mottages tacksamt.

Niklas Krantz

PS Sattelitkontakt hem och positionering med Iridium Go, glömde jag ju bort.

Hela listan, so far:

  • Autopilot
  • Drivenhet
  • Plotter
  • Esjökort
  • Papperssjökort över västra Europa
  • Reeds
  • Pilotböcker
  • Vindmätare, logggivare?
  • Sittbrunnshögtalare
  • VHF-sladden
  • Livflotte
  • Grabbag
  • Nödljus, PLB, hand-VHF
  • Fixa spisen
  • Stekpanna
  • Ledlampor
  • Stävankare
  • Kätting
  • Ankarspel
  • Targabåge
  • Ledstrålkastare
  • Solpaneler
  • Batteri
  • Batterivakt
  • Watermaker?
  • Genomföring
  • Bottenfärg - koppparepoxy
  • Avgaskrök
  • Kylvattenpump
  • Utombordare
  • Fruktnät
  • Lister för bokhyllan
  • Lucklås
  • Ledlampor i downlights.
  • Ledlampa i motorlanternan.
  • Ankarklot
  • Nya segel, stor och genua
  • Spirbom
  • Batterivakt
  • Gästflaggor: Norge, UK, Irland, Spanien, Portugal
  • Signalflaggor
  • Läslampa
  • Bäddmadrass
  • Moderkort till motorpanel
  • Platt vattenslang
  • Iridium Go sattelitmodem
  • Hyttfläktar, soldrivna

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Sven Barthel på Sillö

Sven Barthel på Sillö

El, elektronik och nätverk ombord

El, elektronik och nätverk ombord

Med floran i båten

Med floran i båten

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line