{artprettyphoto thumbnailPath="images/stories/beuties/thumbs" path="images/stories/24tim" height="75" showTitle="0" slideshow="6000"/}

{jumi [jumi/24timmars.html]}

24spar

10.15

Vi passerade målsnöret vid Stora Rotholmen. Visserligen hade vi kunnat hyssta in några plakettminuter, till genom att gå upp till Dalarö och tillbaka, men vi var så trötta och nöjda med att vi orkat fullfölja, att vi avstod, eftersom det enligt reglerna är ok att fullfölja på 21 timmar. Tack alla ni som har följt oss och kommit med glada tillrop. Det gav kraft att fortsätta, även om huvudanledningen till att vi inte bröt var att vi inte hann tillbaka till Gålö på kvällen,  och sen var det ju försent...

Ovan de sju första timmarna i repris. Återkommer förhoppningsvis med några gobitar från sändningen, som t ex när Gunnar blir översköljd av stor våg.Det här var ju så vitt jag vet ändå världspremiär på direktsändning av 24-timmars.

8.10

Full spruta hemåt utanför Utö, via Långbäling. 12 ms och en del sjö. Vi tänkte runda Nåttarö menm det blev pinkryss, så vi rundade en waypoint och vände. Vi har haft lite kontaktproblem under natten, med både ström och Telia, men nu rullar allt utom halva besättningen som kojar gott i sjöhävningen.

2.10

Vi vände uppe vid Möja, sen vred vinden till väst, fast alla prognoser sa NV. En massa extra kryssande, efter middagen vid Stavsnäs. Efter Jungfrufjärden gled vi långsamt genom sun det vid Kymmendö och nu tillbringar vi natten i lä om Ornö. Att bryta på kvällen när vi passerade hemmahamnen kom liksom inte på fråga eftersom allt kryssande gjort att vi ännu inte kommit dit. Så det är väl bara att köra på,,,,

14.15

siktade vi de första medtävlande, på väg söderut från Stavsnäs. En HR och två andra, men för långt bort för att vi skulle kunna identifiera dem.

14.00

Jungfrufjärden, byig vind, som mest har vi haft 17 ms. Halvvind och bara stor med två rev. Det går inte jättefort, men idag har vi nog inte så stor konkurrens. Än har vi inte sett en enda orange vimpel.

11.50

Klart för start. Vi går norrut med revade segel, åter Gålö ikväll. Då beslutar vi om vi orkar natten i kuling.

Lördag morgon

Ser väldigt tufft ut. NV 10-15 går att hantera i sjölä med revade segel. Dagtid. Visserligen ska det avta framåt natten, men det kan bli både jobbigt och farlig. Och blött. Vi får väl se hur vi gör. De flesta deltagarna i Watski2star har brutit i natt.

Fredag

Vindprognoserna så här långt pekar på NV 10-12 ms på lördag, vilket innebär att vi kan sätta full fart söderut. Framåt söndag morgon vänder vinden till SV, vilket ju är alldeles lysande. Frågan är ju bara när vridningen kommer. Får se om vi vågar oss ut på havet mot Arkösund?

Niklas


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Långedragsjullar

Långedragsjullar

Hafsorkesterns haverier

Hafsorkesterns haverier

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Katastrofkurs: Estonias väg mot undergång

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Gotska Sandön - en besöksguide.

Gotska Sandön - en besöksguide.

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line