Vad händer när en seglare mitt i en Transat får problem med sin drönare? Svaret hittar du i veckans avsnitt av Segling från hela världen - World on Water

 Jo Kiwi Conred Colman, fixade sitt dilemma med en mycket innovativ lösning.
Det var en riktig Kiwi-problemlösning.

För sin 16:e upplaga har Transat Jacques Varb Normandy Le Harv återigen åkt till Martinique! Bay of Fort-de-France kommer att välkomna ankomsten av det längsta och mest krävande duon transatlantiska racet, med löftet om ett fantastiskt skådespel. Detta är den senaste dagliga rapporten vid tidpunkten för vår redigering. Det var den 22 november.

Vi sammanfattar från Star Sailors League Gold Cup-finalerna på Gran Canaria.

Det var tio lag som kvalificerade sig från de 32 loppens finaler och sex nya lag som gick med i tävlingen, de 16 loppens finalerna var spännande och intensiva. Föga anade vi hur mycket drama som skulle utspela sig under de fyra dagarna!

Totalt seglades 14 tävlingar, med Golden Double Points, Super Sunday, som hämmades av bristande vind fram till eftermiddagen, vilket resulterade i att två flottor inte kunde tävla den sista dagen på grund av gränsen för starttiden kl. 16.00.

Några av de tightaste tävlingarna sågs i Fleet 1, där Chile, Malaysia och Estland slutade på lika poäng medan Österrike bara var två poäng efter.

Allt eftersom timmarna går förtöjde Imocas vid kajen i Fort-de-France. Sjömännen gick i land och lämnade utrymme för sina tekniska team, som tar kontroll över de 60 foten, kontrollerar och reparerar allt inför avgången av Return to Base i Frankrike för vissa och leverans för andra.

Och det var deras väg till land down under för Clipper Race-flottan!

Race 4, Marlow Roaring Forties-utmaningen, var igång efter en het tävlingsstart i Kapstaden, flottan tog sig igenom roaring forties och mötte några våta och stormiga förhållanden.
"Det är ett tre och en halv veckas lopp och vem vet vad som kommer att hända?" Södra oceanen här kommer de.

Den brittiske havsseglaren Pip Hare kommer att tävla i årets Transat Jacques Varb med kollegan East Coast Sailor och Mini Transat-veteranen, Nick Bubb.
Detta kommer att vara det första loppet för den nyrenoverade Medallia när Pip börjar förbereda sig för 2024 års Vondee Globe-lopp – en non-stop, solo-omsegling.
Nick Bubb tar med sig konkurrenskraftig och teknisk erfarenhet över en rad båtar och klasser både på och utanför vattnet. Precis som Pip växte Nick upp med att segla på floden Deben i Suffolk och skar tänderna i Mini-Transat-klassen och nådde flera pallplatser i klassen.
Nick är en flerfaldig seglare i världen, efter att ha tävlat runt non-stop i 2005 H S B C Oryx Quest, och som vaktledare i 2008 års Volvo Ocean Race. Som så många andra brittiska offshoreseglare utvecklade Nick sin Imoca-erfarenhet med Mike Golding, och detta kommer att vara hans andra T J V, efter att ha slutat sjua med franska Vondee Globe Skipper, Tanguy de Lamotte, 2007.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Slusshandboken

Slusshandboken

Gotska Sandön - en besöksguide.

Gotska Sandön - en besöksguide.

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

VHF- och SRC-bok

VHF- och SRC-bok

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Segling från hela världen

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line