Sjömätning i Stockholms skärgård genom EU

Tyvärr bara i de stora lederna, men bättre än inget. Med start under våren 2016 kommer stora delar av Stockholms skärgård att sjömätas med moderna metoder. Det står klart sedan ett samarbetsprojekt mellan Sjöfartsverket och Stockholms läns landsting beviljats EU-finansiering.

– Resultatet kommer att bli säkrare sjökort för såväl den sjöburna kollektivtrafiken som för alla som färdas på sjön, säger Magnus Wallhagen, produktionschef sjögeografi på Sjöfartsverket.

De stora farlederna i Stockholms skärgård är sjömätta med moderna metoder, vilket innebär att djupförhållandena där är kända med mycket stor noggrannhet. Men utanför farlederna finns områden som i vissa fall inte är sjömätta sedan andra halvan av 1800-talet eller tidigt 1900-tal. På den tiden använde man sig av handlod och positioneringen var inte så exakt. En del av dessa områden trafikeras av den kollektiva skärgårdstrafiken genom Waxholmsbolaget, och det är dessa områden som kommer att sjömätas med start under våren 2016.

Sjömätningen utförs av Sjöfartsverket. Därefter uppdateras Sjöfartsverkets elektroniska sjökort med det nya sjömätningsresultatet, så att Waxholmsbolaget får tillgång till förbättrade elektroniska sjökort. Även de reguljära sjökortsprodukterna kommer att uppdateras med den nya djupdatan under främst 2018.

– Sjömätningsresultatet kommer också att användas för att göra analyser av Waxholmsbolagets rutter för att kunna hitta möjligheter till effektiviseringar och möjliga bränslebesparingar, säger Magnus Wallhagen.

Sjömätning kommer att starta våren 2016 och pågå även 2017. Därefter uppdateras sjökortsprodukterna under främst 2018. Projektet pågår 2016 – 2019. Normalt måste Sjöfartsverket prioritera sjömätning och sjökortsprodukter för handelssjöfartens räkning, men genom EU-stödet från Interreg Central Baltic-programmet kan verket nu även prioritera skärgårdstrafiken i Stockholmsområdet.

– Det är fantastiskt glädjande att vi på det här sättet får möjlighet att samarbeta och få fram moderna sjökortsprodukter för Waxholmsbolaget. Det är ett bra exempel på vad Sjöfartsverket menar med maritimt partnerskap när vi samverkar med andra för att kunna göra mer tillsammans, säger Magnus Wallhagen.
Fakta om ADAPT – Assuring Depth of fairways for Archipelago Public Transportation

Projektet ADAPT som beviljats EU-stöd är ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Stockholms läns landsting som ansvarar för den kollektiva skärgårdstrafiken i Stockholms län genom Waxholmsbolaget, samt Ålands landskapsregering som har motsvarande ansvar för skärgårdstrafiken i Ålands skärgård. Syftet är att samarbeta för att hitta möjligheter till effektivisering och möjliga bränslebesparingar samt att höja säkerheten för skärgårdstrafiken genom sjömätning och moderna sjökortsprodukter.

Den totala budgeten är 2,2 miljoner euro, varav Interreg Central Baltic finansierar 1,6 miljoner euro.


Sittbrunnens bokhandel är öppen

Öregrunds övärld -  Från Arholma till Örskär

Öregrunds övärld - Från Arholma till Örskär

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Furusundsleden - Stockholm till Söderarm

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Stockholms skärgård - de 50 bästa hamnarna

Ankarliv

Ankarliv

Den sista idioten är inte född än

Den sista idioten är inte född än

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line