Hårdnande kamp i cruiserklassen

Oceanis 41.1 utmanar Hanse 415 och Dufour 410

oceanistest

Årets andra testsegling ägde rum i Palma på temat mycket båt för pengarna. Så vill Beneteau nämligen att deras nyhet Oceanis 41.1 ska bli betraktad. Varvet menar att båten bjuder på en rad nyheter som gör den bäst i klassen, vilket manade mig att åka till Mallorca för att känna på båten. Som vanligt ville jag även veta hur en nyhet står sig i en jämförelse med konkurrenterna i klassen.

Således tog mig till Real Club Nautico Palma efter inbjudan av Beneteau och såg fram emot att segla uppföljaren till Oceanis 41, en båt jag beskrev i Båtnytt 6/2012. I samma nummer testade jag även Hanse 415 och samma år även Dufour 410.

 2Sittbrunnenny

Trots trevliga Palma och den tjusiga miljön på RCNP, blev som meddelat tidigare intrycket av Oceanis 41.1 blandat. Grunden är de speciella seglingsegenskaperna å ena sidan och den inbjudande inredningen å den andra.
När intrycken har smält, har jag för att få koll på båten ger, gjort en uppställning på fakta för den, Dufour 410/412 och Hanse 415 och deras priser inklusive utrustning för svensk semester.

Då klarnade det om Oceanis 41.1 kan klå alternativen och främst Bavaria 41, som varvet håller fram som den båt man vill ta på pris och prestanda.

Bavaria 41, men även Sun Odyssey 419 bör komma med om du funderar på en ny 41-fotare. Men jag har ingen koll på dem, har inte seglat en Bavaria på flera år och inte känt på Sun Odyssey 419 sedan den kom som 409 för sex år sedan. Däremot har jag bra koll på Dufour 412 efter en kappsegling med 410 i höstas och på Hanse 415, från testet i Marseilles 2012.

I Palma var vädret kallt och blött under testdagen i början av april. Men det hindrade inte att Oceanis 41.1 lockade att ta ut för prestandasegel och foldingpropeller på testbåten. Utrustningen gav bättre förutsättningarna ä för Oceanis 41 som hade bukiga cross-cut segel och bromsande fast propeller.

Med samma kriterier som för Årets Segelbåt - prestanda, utrymmen, design, byggkvalitet, finish, innovation och pris - bedömde jag Oceanis 41.1.

Efter att ha lärt känna Oceanis 41.1 och jämfört intrycken med Dufour 410/412 och Hanse 415 framstår en av de tre som lite bättre än övriga. Men vilken? Och håller du med?

OCEANIS 41.1
LÄTTFOTAT TRENDBYGGE

10Profil

Vissa båtar är till för transport och tillbakalutad cruising, andra för att ge seglingsglädje. Oceanis 41.1 från Beneteau vill bådadera, båten framställs som en modern cruiser, som kan uppgraderas för att ge mer sprutt för pengarna. Men duger greppet för seglingsbitna?

För att börja med de bra egenskaperna i Oceanis 41.1 ger båten åtskilligt för alla er som är sugna på en rymlig 40-fotare till fördelaktigt pris. Ni får många önskemål uppfyllda om behagfull segling och komfort i hamn, vare sig ni ska ha båten här hemma, chartra den i varma vatten, eller investera i den som charterbåt.

Huruvida den är bäst i klassen som Benetau tycker, går att ta reda på, även om det är svårt. Helst ska Oceanis 41.1 seglas mot konkurrenterna med taggade testpiloter till rors. Men olika segel, inga egna båtar och ökad tveksamhet hos importörer till jämförelser, gör stortester som min gamla One-of-a Kind – Regatta, omöjliga att genomföra trovärdigt.

Istället får man segla en båt i taget och sedan bedöma priset genom att sätta upp all utrustning i alla båtarna i en jättelista och se var båten ifråga, i det här fallet, Oceanis 41.1 hamnar.

Standardutrustning och paket med olika innehåll komplicerar raka jämförelser. En vanlig uppställning med varje tillbehör listat för sig, hade gett en köpare bättre koll och slippa betala för onödigheter i paket, vars främsta syfte är att förenkla beställningar för varven.

3Bagenny

KONKURRENSUTSATT

Först gäller att se Oceanis 41.1 för vad den är, nämligen en konkurrensutsatt cruiser i den populära 40-fotsklassen. Racingsegel som tillval, ökad segelyta och djup köl ska få bitna att nappa och hoppas på egenskaper i nivå med Firstbåtarna.

Sedan gäller att reda ut om båten är ny eller en uppsnyggning av en tidigare modell? Jämför du 41.1 med Oceanis 41 från 2012, känns den nya som en uppdatering. Skrovet är samma, men eventuellt 600 kilo lättare. Segelytan är 1,4 kvadrat större och kölen 18 cm djupare. Sammantaget ska prestandan ha ökat med sex procent räknat på segelyta kontra vikt och det är en nyhet – förutsatt att siffrorna stämmer i broschyren.

Men om så är fallet är oklart, för manualen anger 7 436 kilo för tom båt, medan broschyren säger 8 777 kilo. Ser du till det sista, är Oceanis 41.1:an 327 kilo tyngre än gamla Oceanis 41 och med full last om 3 390 kilo uppger manualen ett deplacement på hela 11 226 kilo. Samtidigt säger stabilitetsdiagrammet att stabiliteten är räknad med en totalvikt om 8 141 kilo. Vad som gäller i verkligheten visar bara en vägning.

Intressantare kan vara att baspriset har sänkts med 13 procent - från 160 040 € för gamla 41.an till 139 900 € för nya 41.1:an. Ovanpå det behöver du som vanligt på storvarvsbåtar komplettera och då hamnar Oceanis 41.1 på cirka 2,4 - 2,6 miljoner. Priset bestäms av vad du väljer till och kalibern på t ex bogpropellern – en effektiv infällbar eller en ineffektiv tunnel.

Gamla 41:an skulle kosta cirka 2,9 MSEK med utrustning vilket ger en besparing på cirka 300 000 kronor. Det är bra gjort och ger fog för klyschan ”mycket för pengarna.”

8Bottenbalkarny

ÖKAT NYHETSVÄRDE

Målet med Oceanis 41.1 är som sagt att ge Bavaria 41 en match. Men också att skapa nyhetsvärde och förlänga livet för en befintlig modell. Att ta fram ett nytt skrov som med lyckade Oceanis 38 och 35 hade varit bäst, men för kostsamt. Försvaret från varvet går ut på att en redan bra båt med ett bra skrov är värd att förfina.

Omgörning, facelift och allmän modernisering motiverar Beneteau att kalla Oceanis 41.1 för en ny modell.

4Salongenny

Och visst finns nyheter, hit hör ny design på ruffrutorna, större skrovrutor, smalare storskotbåge, nytt sittbrunnsbord, större förpik, vikdörrar till salongen, fyra layouter, fler inredningsmaterial, nya paneler på skotten och skrovsidorna, nya durkar, många fler dyntyger som tillval och andra standardoptioner.

”Konfigurering”kallas denna trend, som är hämtad från bilvärlden och syftar till att få en egen personlig standardbåt.

Att djupgåendet och segelytan har ökat är lovvärt för att ge bitna mer prestanda. Dock är masten inte ytterligare dragen bakåt, som varvet hävdar. J-måttet är 5,1 meter som förut, enligt broschyrerna, Men jämfört med Oceanis 40 anno 2007 stämmer påståendet.

För att öka prestandan följer Oceanis 41.1 efter konkurrenterna och erbjuds med membransegel kallade Windward 300 + som tillval, och de satt på testbåten. Kvaliteten kändes dock inte som Epexseglen från Elvström Danmark, som jag möter på Hanse och Dufour. Standardseglen i cross-cut Dacron på 41. 1 är som på 41:an, men kan krediteras.

0Seglingny

SÄRDELES LÄTTDRIVEN

Broschyrda säger att Oceanis 41.1 ska segla väl och i 7 – 9 m/sek på Palmbukten var båten också synnerligen lättdriven. Accelerationen kändes i fotsulorna och båten låg oerhört lätt på vattnet, uppträdde mera som en racer än en cruiser, på gott och ont.

Dessutom är 41.1 ganska snabb, jag såg 7,0 - 7, 5 - 7,9 på B & G:s nya Vulcan instrument på kryss i 7-9 m/sek och nästan tio på slören. Potentialen styrks av mätetalet i ORC-Club, som är 606,4 sec/M för gamla 41.an. med mindre segel och grundare köl. Alltså bör 41.1 vara ännu snabbare än Hanse 415 och Dufour 410.

Som semesterseglare borde du med andra ord bli förtjust i Oceanis 41.1. Men jag blev inte helt begeistrad av båten. Det beror på roderkänslan och noll feedback i styrningen. Testbåten var tung att ratta med mycket friktion i systemet och roderaxeln verkade vilja fastna vid press.
Att hålla emot i byarna på Palmabukten var nära en brottningsmatch och inte godtagbart. Därtill kändes rodret överbalanserat och rejäl styrkraft gick åt för att inte broacha.

”Felet ”kan vara att roderaxeln är i komposit och flexar, att rodret har billiga glidlager, eller att autopiloten släpar med. För koll bad jag att få piloten lossad, men möttes av en axelryckning och att jag borde klaga till leverantören av autopiloten.

Ska man då bry sig om roderkänslan, många låter ju autopiloten jobba, lutar sig tillbaka och då spelar känsla noll roll. Men jag tycker du ska bry dig, eftersom andra båtar har förträffliga styrningar, Hanse t ex.

Allvarligare är att tungstyrda eller överstyrda båtar lättare riskerar roderhaveri. När en Oceanis 45 i Karibien sjönk i april när rodret lossnade dök farhågorna upp. Besättningen räddade sig, men inga förklaringar finns om orsaken trots undersökningar av andra 45:or hos charterbolaget ifråga. Den händelsen, oavsett orsak, och upplevelsen av Oceanis 41.1, gör att vattentäta skott i aktern vore tryggt.

5Forpikenny

STORA SLAGVINKLAR

Kryssförmågan är modest, då skottvinkeln är bred, vilket i sin tur beror på att ruffen är bred för att få rymd inombords. Baksidan med slagvinklar på 90 – 100 grader, är måttligt VMG, farten mot mål blir lidande och gör bitna seglare besvikna.

Visst ska Oceanis 41.1 tas för vad den är, en cruiser till bra pris. Å andra sidan vill varvet framställa båten som racig och då behövs snävare kryssvinklar för bättre VMG.

Stabiliteten ingav också funderingar – 26 procent i kölen är lite och inte oväntat fick vi vatten på däck i 7 - 8 m/sek innan jag hann lova. Formstyvheten kompenserar förstås men inte fullt ut. Fakta är att STIX (stabiliteten enligt CE) är 38 för Oceanis 41.1 medan Hallberg-Rassy 412 har STIX 47. Det ger en skillnad på 23 procent mellan fransk och svensk syn på en cruiser.

En annan egenhet i Oceanis 41.1 är gången. Båten ligger som sagt helt lätt på vattnet, rör sig synnerligen kvickt och är särdeles livlig, lite lik en smörklick i en stekpanna. Att fören klafsar i motsjö och att båten vobblar något på kurs, inte gör upplevelsen bättre, men går att leva med.

Möjligen är jag för motvalls, för petig och gammaldags i min syn på Oceanis 41.1. Är du yngre och gillar rolig, jollelik segling, kanske du köper seglingsegenskaperna. För balans kan du ju alltid ta ett rev. Det gjorde vi, men fick i alla fall brottas med rodret.

6Nergangenny

BEKVÄM NERGÅNG

Nu handlar som bekant inte allt om segling på en ny cruiser, mer angeläget är att båten är smidig att hantera. Här har Oceanis 41.1 en stor fördel med sin sittbrunnsbåge, som får storskotet ur vägen och inte kan vispa till någon. I förbifarten är nergången kalasbra – bred och lagom lutad för säker passage.

Nerdragen storskotning ger godkänd kontroll och storen twistar inte så det stör, trots en enda punkt på bågen. Max hemtaget innebar dock att du skotar block i block.

7PentrytAtt sätta och trimma seglen går helbra när elvinsch på rufftaket väljs till. Underkänt är likväl att fallen töjer sig, de kröp i avlastarna, så att förliket och förstaget saggade betänkligt och störde kryssförmågan.

Mera smått kanhända, men i min prestandaorienterade värld verkar dylikt visa på bristande respekt för vänner av segling och på för mycket prut. Stumma fall kostar 9 990 kr extra på Hanse 415, och borde kunna vara tillval också på Oceanis 41.1.

Selftacker är bekvämt på kryss i skärgården, men kostar extra, som mycket annat på Oceanis 41.1. Bra är att sittbrunnen är superbred, att sittbänkarna är siestalånga, att bordet ger bra benstöd och att räckena är fina att hålla sig i för medseglarna.

PRAKTISK BADBRYGGA

Badbrygga är självklart idag, men nytt på Oceanis 41.1 är att den mot tillägg kan skötas med el. Bryggan är badvänlig med lång, bred stege när du vill ombord efter ett dopp. Men varför är den inte ännu längre? Då kunde den täppa till bakom ryggen när man står och styr och ger bra avsats att kliva på vid en hög kaj, som på Real Club Nautico i Palma, i Sandhamn, Utö eller Rindö.

Vid en vanlig pontonbrygga är höjden lagom vid aktertilläggning. Med fören in som här hemma i naturhamnar, får du montera bort ankarbeslaget i stäven och sätta på ett peke med inbyggd stege för säker äntring över den raka kontinentala stäven.

Poängen med Oceanis 41.1 jämfört med gamla 41.an, är också konfigureringen i form av olika layouter och material invändigt. Idén är inte ny, men Beneteau har bra känsla, stor finess och sin typiska savoir-faire i stilsättningen.
På finish håller 41.1 godtagbar klass med mahognylik Alpi som standard. Mot tillägg får du eklik inredning som på testbåten. Trevligast i mitt tycke är versionen med dubbla akterkabiner, ljus, eklik inredning, mörka paneler och den förnämliga standardförpiken.

9Layoutny

TOPPAT ENKELLAMINAT

Enligt manualen är Oceanis 41.1 byggd i enkellaminat och handupplagd med vätande rulle och inte injicerad som uppgavs i Palma. En koll bakom skåpen visade på ett ovanligt väl utrullat, slätt innerlamninat, som till på köpet var proffsigt topcoaterat och propert som vore det med vakuum.

För vridstadga finns en innerliner från för till akter och upp till vattenlinjen. Metoden är standard på storvarvsbåtar och sparar tid i produktionen. Men lösningen har inte bästa ryktet hos försäkringsbolagen, som noterar dyra reparationer om innerlinern lossnat vid en grundsmäll eller efter en hård kryss. Starkare lim än förr ska nu ge bättre vidhäftning och minska risken för problem.

Båten har hyggligt höga bottenbalkar, de är dock inte laminerade mot skrovet, bara limmade och har hål för kablar och slangar. Små kölbrickor är en annan oväntad besparing med tanke på händelser med tappade kölar.

SLUTSATSER
Även om 41.1 är från 2012, känns designen ultramodern, spännande och stilen väcker uppseende i hamn. Slaget och den extrema bredden får frankofiler på båtar att tänka på Finot-Conqs framfart i Open 40-klassen.

Egentligen vill jag gilla Oceanis 41.1. Båten har en uppseendeväckande, uppkäftig utstrålning, den är rask och livlig att segla. Men egenskaperna är för speciella för mig, som ändå har mycket vana och är en biten seglare. I mitt tycke är Oceanis 41.1 för labil på vattnet, för tung på rodret och har för stora kryssvinklar. Medel stabilitet påverkade också upplevelsen.

Spontant kan Beneteau ha gått för långt för att få ner priset. Besparingar som lätt köl, komposithjärtstock, glidlager, heltäckande innerliner, fall som töjer sig, enkellaminat, små kölbrickor, enkla standardegel, helgjutet innertak, elbrytare som i ett hus och annat, framstår som fel väg för att fresta kunniga seglare.

Å andra sidan bjuder båten på en atmosfär och stil invändigt som går hem hos många.

Detta säger jag som oberoende bloggare och gammal seglingsskribent med fler tester än de flesta i ryggen. Andra är antagligen mindre motvalls och applåderar eventuellt båten. Men tro mig, du får vad du betalar för. På Oceanis 41.1 hade svagheterna kanske kunnat köpas om priset i slutändan varit lägst. Men så verkar inte vara fallet med likadan eller likvärdig utrustning, och då behövs andra, tyngre argument för ett köp.

MIN MENING
Min mening är att Beneteau borde kunna producera en trevligare, tryggare båt bara genom att ta till sig seglares preferenser och inkludera det bästa från Firstserien, som sover i brist på beställningar. Då kunde Oceanis 41.1 lätt bli klassens kaxigaste cruiser.

Men om varvet vill är en annan femma. Strategin pekar mot 60-fotare, yachter och maffiga motorkryssare som lönar sig bättre att bygga.
Oavsett vad jag framfört, finns bara en åsikt som gäller – din egen. Gillar du savoir-faire och fräsch, fransk stil, så beställ båten och bry dig mindre om att priset inte är lägst.

Curt Gelin

Oceanis 41.1

Goda sidor

  • Futuristisk
  • Lättdriven
  • Storskotbåge
  • Rymlig
  • Fin förpik
  • Lågt pris
  • Otaliga tillval

Sämre sidor

  • Medel stabilitet
  • Tungstyrd
  • Överstyrd
  • Labil på vattnet
  • Enkellaminat
  • Innerliner
  • Töj i löpande riggen

41-fotarkampen:

 12Dufour410seglingny

Modell Oceanis 41.1 Dufour 410 Hanse 415
Skrovlängd 11,97 11,98 11,99
Längd vattenlinjen m 11,37 11,15 11,40
Bredd m 4,20 4,20 4,17
Djupgående m 2,18 2,10 2,10
Deplacement kg 8 777 8 940 8 900
Kölvikt kg 2300/26 % 2600/29 % 2900/32 %
Masthöjd m 18,86 17,85 19,60
Storsegel + fock, kvm 85,1 71,0 92,5
Motor hk Yanmar 45 VP 40 VP 40
Diesel + vatten, liter 200/240 200/380 160/320
ORC Club, sec/M 606,4 634,0 626,3
STIX 38 37 43
Design Finot-Conq Felci Judel-vrolijk
Sjösatt 2012/2016 2012 2012
Importör Yachtsale.se Dufour.se Bohusyachts.se
Baspris cirka kr 1 600 000 1 711 990 1 601 950
Fullutrustad cirka kr 2 592 000 2 650 000 2 420 000
       
BEDÖMNING      
Segling 2 3 4
Utrymmen 5 5 5
Finish 4 4 3
Byggkvalitet 3 3 4
Design 4 5 4
Innovation 4 5 3
Pris 3 4 5
Totalpoäng 25 26 28

14Hanse415seglingny

 


Se också de här artiklarna:

Sittbrunnens bokhandel är öppen

Fritidsskepparen

Fritidsskepparen

Slusshandboken

Slusshandboken

Landkrabbans seglarskola

Landkrabbans seglarskola

Från tio år med Vindfält

Från tio år med Vindfält

Förarbevis för vattenskoter

Förarbevis för vattenskoter

Logga in till bokhandeln, kommentarer och forum.

Kom ihåg mig

Bli medlem i Sittbrunnen, kommentera artiklar och få sällan ett litet nyhetsbrev om det är något kul som händer här.

Vi använder några cookies på Sittbrunnen. Välj om du vill tillåta det eller inte.
× Progressive Web App | Add to Homescreen

För att installera sittbrunnen som app i din iPhone/iPad, tryck på ikonen. Progressive Web App | Share Button Och sedan Lägg till på startskärmen.

Off-line